Článek
Navýšenou rychlostí budou motoristé nejprve jezdit po části jihočeské dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Limit tam mají upravovat proměnné dopravní značky, které v případě zhoršené viditelnosti nebo komplikací v provozu mohou maximální rychlost naopak snížit i pod stotřicítku.
Instalace a zprovoznění těchto značek ale vázne a avizovaný termín se stále posouvá. Nejprve šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl hovořil o červnu, později silničáři slibovali zahájit testovací režim v srpnu.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ještě minulý měsíc Novinkám říkal, že zavedení vyšší rychlosti na D3 očekává v průběhu léta. „Věřím, že ano,“ sdělil na dotaz, zda se to vůbec podaří stihnout ještě do voleb.

Jenže teprve teď začíná technická příprava. „Uvedení značek do testovacího provozu předpokládáme v říjnu,“ upřesnil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl.
Vzhledem k tomu, že volby do Sněmovny se uskuteční 3. a 4. října, to vypadá tak, že se jeden s předvolebních slibů nepodaří splnit, byť těsně.
Podle Rýdla se protáhla soutěž na dodání značek. „Byly tam doplňující dotazy uchazečů. V souladu se zákonem se pak posouvá lhůta,“ vysvětlil.
„Samozřejmě že z toho nemám radost. Na druhou stranu to zpoždění nic fatálního neznamená. Tady nejde o žádnou předvolební kampaň, to, že to bude později, mě nijak v tomto směru nezneklidňuje,“ řekl nyní Novinkám ministr Kupka. Podle jeho informací by osazení značek mělo být hotovo v září, v říjnu pak začne zmíněné testování v provozu.

Plánovaný úsek D3 s povolenou rychlostí 150 km/h
Prozatím zkušebně
Zvýšení rychlosti z 130 na 150 kilometrů v hodině na vybraných úsecích dálnic umožnila novela zákona o provozu na pozemních komunikacích, která začala platit již loni v lednu. Přípravy tedy trvaly poměrně dlouho.
Silničáři stáli o to, spustit nový režim během léta, kdy je nejpříhodnější počasí. Na podzim a v zimě hrozí mlhy, plískanice a nízké teploty, což naopak povede ke snižování povolené rychlosti.
Stát si chce na prvním úseku ověřit, jak systém funguje a zda se nepotvrdí obavy některých dopravních expertů a nepřibude dopravních nehod. Odborníci jako Roman Budský z dopravní platformy Vize 0 poukazují na nebezpečný rozdíl v rychlostech osobních aut a kamionů a také na to, že mnozí šoféři, kteří už dnes jezdí v levém pruhu mnohdy 150 nebo 160 kilometrů v hodině, ještě v daném úseku přišlápnou plyn.
Ministr Kupka je ale přesvědčen, že většina řidičů vnímá rychlost kolem 150 kilometrů v hodině za přirozený limit z pohledu bezpečné jízdy a pravidla porušovat nebudou. Také nelze vyloučit, že se na tento úsek více zaměří pozornost dopravní policie.
ŘSD má pro zvýšení rychlosti do budoucna vytipované i další dálnice. Mohla by se zvyšovat například na D1 na trase z Přerova do Ostravy nebo na D11 u Hradce Králové.
Rychlostní limit se má upravovat jen na nových či modernizovaných, vesměs rovných a přehledných úsecích. „Vytipováváme takové dálnice, které jsou bezpečné z hlediska trasování, směrových a výškových oblouků i z hlediska intenzity provozu,“ uvedl dříve Mátl.