RECENZE: Kremlem pronásledovaný Gluchovskij o Rusku

Není velkým překvapením, že slavný ruský spisovatel Dmitrij Gluchovskij už žije mimo Rusko. Ve světě se jeho román Metro 2033 nebo Povídky o vlasti dočkaly vřelého přijetí, jeho nový román Stanoviště – Na stráži se Kremlu moc zamlouvat nemůže. Autor přeložený do sedmatřiceti jazyků již figuruje v databázi hledaných osob ruského ministerstva vnitra a hrozí mu vězení.

Román Stanoviště – Na stráži se odehrává po válce, kdy z Ruska zbyl jen zlomek. Nikdo přesně neví, co se děje v odlehlých provinciích, ale Moskvě a středu Ruska vládne nový Imperátor. Neexistují média, neexistuje internet, lidé žijí v izolovaných, vojensky organizovaných osadách. Neodváží se překročit radioaktivní řeku Volhu, protože se za ní skrývá jakési neurčité zlo.

Jedním z lidí, kteří jsou odsouzeni žít na neatraktivním Stanovišti, je mladý Jegor, který se zabývá svou kytarou a sněním. To se týká budoucích koncertů ve velkých halách, ale hlavně krásné Michelle, která ho bohužel zcela ignoruje. Jegor by také chtěl zjistit, co se skrývá za mostem přes řeku, je však důrazně varován matkou, která má vidiny. Mluví se o zrůdách, které žijí za řekou, ale léta odtamtud nikdo nepřišel.

Jednoho dne se na mostě objeví první zmatený člověk, téměř hluchý pravoslavný pop. Komunikace s ním je složitá, ale část lidí dokáže zaujmout vášnivými kázáními o zlu, které se k nim údajně blíží.

Gluchovskij (anglický přepis jeho jména zní Dmitry Glukhovsky - pozn. red.) je silný v sugestivním líčení fikčního světa, ubohé depresivní základny a zahnívajících radioaktivních bažin. Nejsilnější je ovšem sci-fi žánr tam, kde fantazii krotí. Tam, kde vychází do značné míry ze skutečného života. Ani George Orwell si tak úplně nevymýšlel, když psal 1984, jen pozoroval realitu a dotahoval určité rysy do extrému.

Gluchovského román říká o současném Rusku mnoho. Je to metafora zvráceného, zdegenerovaného systému, který se dostal úplně mimo realitu. Vládne imperiální nostalgie, která přivádí zemi k bankrotu, ale Imperátorovi je to zjevně jedno. Stále lže a vyžaduje, aby se lidé tvářili, že tomu věří. Postapokalyptická literární říše Moskovie požaduje po občanech v odlehlých provinciích, aby pro ni riskovali život v nesmyslných střetech, ale vděčnosti se nedočkají. Dodávky potravin na Stanoviště váznou, absurdní telefonáty do centra vždy skončí stejně. Odpovědný pracovník tam buď není, nebo předstírá, že tam není. Oprávněné požadavky jsou v Moskvě interpretovány jako troufalost.

Moskva představuje v Gluchovského románu nedostižné, mlhavé místo, kde se dějí nepochopitelné věci. Prý je tam krásně. Mluví se o ní, ale nikdo tam nebyl. Do Moskvy se touží dostat i mladá kráska Michelle, nejlépe s pomocí švarného důstojníka. A čtenář se může bavit tím, jak se motivy v ruské literatuře neustále opakují.

Obyvatelé Stanoviště však tuší, že pověsti o moskevském ráji nemusí být pravdivé, a jejich zlost narůstá. Pravdu se většinou odváží říct až po pár stakanech vodky. A zatímco se hádají o poslední konzervy s masem, z východu se blíží nebezpečný vlak.

Stanoviště – Na stráži je přemýšlivá próza a současně krutý akční thriller, který ale přece jen ponechává malý prostor pro naději.

Dmitry Glukhovsky: Stanoviště – Na stráži
Laser, přeložil Rudolf Řežábek, 288 stran, 321 Kč