Hlavní obsah

Z ošklivých panenek Labubu je hit. Odkud se vzaly a proč jsou tak populární

4:50
4:50

Poslechněte si tento článek

Podle někoho roztomilé, podle jiných ošklivé, či snad dokonce strašidelné. Jedno je ale jisté: malé plyšové panenky Labubu se letos staly celosvětovou senzací. Za výtvorem, který v Česku může lidem připomínat ikonické mončičáky, stál v roce 2015 hongkongský umělec Kasing Lung. Slávy se ale panenky dočkaly až o deset let později. Jak se to stalo? A co je na nich tak přitažlivého? Tématu se věnoval server britské televizní stanice BBC.

Foto: Profimedia.cz

Žena pózuje s panenkami Labubu při návštěvě zábavního parku Pop Land v Pekingu.

Článek

Plyšové příšerky vznikly jako součást knižní série The Monsters, inspirované severskou mytologií. V sérii se jedna z postav jmenovala právě Labubu.

Prvním klíčovým momentem na cestě za její slávou bylo převzetí čínským výrobcem Pop Mart, který Labubu od roku 2019 postupně proměnil ve sběratelský hit díky prodeji prostřednictvím tzv. blind boxů, které přináší prvek překvapení, neboť kupec až do rozbalení neví, jaký design příšerky zrovna zakoupil.

V loňském roce pak přišel druhý klíčový moment v historii Labubu. Její popularitu raketově zvýšila K-pop hvězda Lisa z kapely Blackpink, když sdílela svou sbírku příšerek na sociálních sítích. Tím vyvolala mezi svými fanoušky, zejména v Thajsku a jihovýchodní Asii, nákupní horečku.

Fenomén se ale díky všudypřítomným sociálním sítím stal poměrně rychle virálním a rozšířil se i do dalších koutů světa. V letošním roce se tak svou vlastní Labubu pochlubily i západní celebrity – jako zpěvačky Rihanna, Dua Lipa, modelka Kim Kardashian nebo bývalý fotbalista David Beckham. Labubu si hvězdy nejčastěji připínají jako přívěsek na své tašky a kabelky luxusních značek, jako jsou Louis Vuitton nebo Gucci.

Ať už v Šanghaji, nebo Londýně, lidé jsou „novodobým mončičákem“ posedlí stejně a v obchodech stojí dlouhé fronty, aby se dočkali svého vysněného, avšak do rozbalení tajemného kousku. Ve Velké Británii dokonce Pop Mart stáhl panenky z prodeje, po tom, co se objevily zprávy, že se o ně zákazníci prali.

„Máte takový pocit úspěchu, když se vám ji podaří získat v tak tvrdé konkurenci,“ řekla BBC zapřisáhlá fanynka Fiona Čang.

Foto: Go Nakamura, Reuters

Panenka Labubu se nejčastěji nosí jako přívěsek na tašce.

Akcie prodejce vylétly o stovky procent

Pop Mart se díky Labubu stal významným maloobchodním prodejcem. V prosinci 2020 vstoupila firma na hongkongskou burzu a investoři do jejich akcií si mohou mnout ruce. Za posledních rok totiž vzrostly o téměř 500 procent. Důvod? Mánie kolem Labubu, díky které se tržby společnosti už loni meziročně více než zdvojnásobily na 13 milionů juanů (39 milionů Kč). Letos budou prodeje pravděpodobně ještě vyšší.

V současnosti Pop Mart provozuje přes dva tisíce prodejních automatů neboli „roboshopů“ po celém světě. Kamenné obchody pak jsou ve více než 30 zemích světa, od USA a Velké Británie až po Austrálii nebo Singapur.

To, jak je Labubu populární, dokresluje i práce čínských celníků, kteří tento týden uvedli, že v posledních dnech zabavili více než 70 tisíc falešných panenek, píše BBC.

Současná popularita je o to působivější, vezmeme-li v potaz, že se Labubu prosadila v Číně, kde vládne vysoká konkurence v oblast různých virálních hitů. Málokterý se nakonec prosadí i globálně.

„Po pandemii mělo mnoho lidí v Číně pocit, že chtějí emocionálně uniknout… a Labubu byla velmi okouzlující, ale chaotická postava. Ztělesňovalo to antiperfekcionismus,“ řekla Ashley Dudarenoková, zakladatelka výzkumné společnosti ChoZan zaměřené na Čínu.

Fiona, která žije v Kanadě, říká, že o panenkách Labubu poprvé slyšela od filipínských přátel v roce 2023. Tehdy si je začala kupovat, protože jí připadaly roztomilé, nyní je však hlavním lákadlem právě jejich rostoucí popularita.

„Čím populárnější to je, tím víc to chci. Můj manžel nechápe, proč by někdo ve svých 30 letech měl být tak fixován na něco takového, jako je starost o to, jakou barvu (panenky) si pořídit,“ řekla BBC.

Výhodou je podle ní i cenová dostupnost. Přestože rostoucí poptávka zvýšila ceny na trhu z druhé ruky, tak původní cena, jež se pohybovala od 25 kanadských dolarů do 70 kanadských dolarů (390–1 100 Kč), byla „přijatelná“ pro většinu lidí, které zná.

Foto: Go Nakamura, Reuters

Panenky Labubu vystavené v obchodě Pop Mart v Šanghaji

Čínským značkám nelze odolat

Globální úspěch Labubu si Peking pochvaluje. Státní tisková agentura Nová Čína uvedla, že to „ukazuje přitažlivost čínské kreativity, kvality a kultury v jazyce, kterému svět rozumí“, a zároveň dává každému šanci vidět „skvělou Čínu“.

Někteří analytici jsou překvapeni, že čínské společnosti – od výrobců elektromobilů a vývojářů umělé inteligence až po maloobchodníky – jsou tak úspěšné navzdory obavám Západu z ambicí Pekingu.

„BYD, DeepSeek, všechny tyto společnosti včetně Labubu mají jednu velmi zajímavou věc společnou. Jsou tak dobří, že nikoho nezajímá, že jsou z Číny. Nemůžete je ignorovat,“ řekl BBC Chris Pereira, zakladatel a generální ředitel poradenské firmy iMpact.

Související témata:
Labubu

Výběr článků

Načítám