RECENZE: Jak sehnat milión na nové jeviště

Pražské Divadlo Bez zábradlí zahájilo sezónu komedií Viléma Dubničky Milión. V autorově režii ji nastudovala společnost Synagoga Concerts a divadlo ji uvádí v řadě Hosté.

Hynek Čermák (vlevo) a Vladimír Polívka jako protagonisté komedie Milión v Divadle Bez zábradlí

Vilém Dubnička je herec, moderátor, režisér i textař, který své zkušenosti získával na jevišti plzeňského divadla, je také zakladatelem a stěžejní osobností Divadelního léta pod plzeňským nebem. Věnuje se autorské tvorbě, kabaretu, píše písničky pro děti i dospělé, vydal netradiční antologii recitačních textů. V komedii Milión prokazuje dobrou znalost divadelního prostředí a zejména psychologie těch, kteří se v něm pohybují.

Slavnému divadelnímu režisérovi Marténovi sežral červotoč jeviště. Na nové potřebuje milión eur, o něž jde žádat svého mecenáše pana Petitéra, jehož nikdy nikdo neviděl. Jedná s ním jeho zástupce, amatérský herec Jean, jehož Martén nepokládá za rovnocenného partnera a dává mu to s velkou dávkou arogance najevo. Jenže tenhle Jean má v rukávě řadu trumfů, jimiž donutí svého soka k několika ponižujícím akcím.

Dubnička umí napsat svižný a vtipný dialog s řadou zábavných point a jako režisér vytvořil dynamickou inscenaci, jež diváky baví a udržuje v napětí. Kromě zábavy ale padne na scéně i pár závažnějších myšlenek o divadle, jeho smyslu a způsobu, jak oslovit diváky. Pokud hra něčím strádá, pak je to absencí dramaturgické spolupráce. Hodinová aktovka je forma vyžadující zručnost a úspornost v artikulaci témat. V Miliónu se ale řada zajímavých postřehů jen nakousne a hned se od nich uteče, aby se spěchalo zase k novým.

V každém případě je to ale text herecky vděčný, čehož naplno využívají jeho protagonisté. Hynek Čermák jako sebejistý a na úspěch zvyklý Martén okouzluje publikum do pohybových i mimických detailů rozehranou netrpělivostí a potlačovaným vztekem, neodolatelný je ve scénách, kdy ho Jean donutí k nechtěné exhibici jeho hereckých schopností. Vladimír Polívka uchovává Jeanovi jistou tajemnost v tom, kým skutečně je, vychutnává si postupně získanou převahu nad soupeřem až do závěrečné pointy. Jen by měl ještě zapracovat na srozumitelnosti své jevištní mluvy. Oba herci si užívají vzájemného partnerství a je radost je sledovat. V Miliónu získalo Divadlo Bez zábradlí vděčnou komediální inscenaci přitažlivou nejen pro milovníky divadla a jeho zákulisí.

Vilém Dubnička: Milión
Režie Vilém Dubnička, kostýmy a výtvarná spolupráce Lenka Polášková, producent Michal Jančařík. Premiéra 5. září v Divadle Bez zábradlí, Praha.

Může se vám hodit na Firmy.cz: Divadlo Bez zábradlí