Hlavní obsah

Proměna českého designu od roku 1989 na výstavách v Bruselu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Počítačová hra, závodní škodovka, 3D tiskárny, robotem broušené sklo, udržitelná móda. A mnohé další projekty a produkty reprezentují českou designérskou scénu na výstavách v Bruselu. Jsou součástí série kulturních akcí u příležitosti předsednictví Česka v Radě EU.

Foto: archiv Škoda Auto

Škoda 1100 OHC (1957), jeden z vystavených exponátů

Článek

Zastřešujícími tématy jsou design a transformace. Výběr je pestrý. Na příbězích čtrnácti firem a projektů expozice ukazuje proměnu tuzemského designu po roce 1989.

Mezi vybranými jsou jak tradiční společnosti zakládané už od poloviny devatenáctého století, třeba Škoda Auto, TON nebo Strážnický modrotisk, tak i firmy etablované v porevoluční éře (Lasvit, Linet, mmcité, Bomma). Pozornost dostaly i mladé studentské nápady.

„Nešlo nám jen o to, ukázat pěkné předměty. Chtěli jsme český design zasadit do historického, ekonomického a politického kontextu,“ komentovala pro deník Právo Daniela Kramerová, kurátorka expozice nazvané Design a transformace. Příběhy českého designu 1990–2020.

Výstava je rozkročená do dvou míst. Menší část je v komornějším Pražském domě (do 2. října), větší v Design Museum Brussels (do 8. ledna), které sídlí kousek od Atomia, v místech, kde se konala pro Československo mimořádně úspěšná Světová výstava Expo 1958.

Mezi exponáty září jeden rozměrnější, historický „sporťák“ Škoda 1100 OHC z roku 1957, který vznikl pro silniční okruhy. „Byl vytvořen jen ve čtyřech kusech, dva jsou otevřené, dva se střechou. Byl restaurován do původní podoby a je plně funkční. Je to výrazný příklad bruselského stylu. Je dobře, že se dostal do Bruselu,“ zmínila kurátorka.

Aktivní role designu

„Vycházíme ze dvou hlavních myšlenek. První se týká transformace designu sledující vývoj ve společnosti, druhá se naopak zabývá transformací společnosti pomocí designu. Je důležité, že design má i aktivní roli a není jen zrcadlem, které kopíruje změny ve společnosti,“ pokračovala.

Transformace tradiční inspirace je třeba obsažena ve foukaných skleněných svítidlech firmy Bomma dekorovaných robotickým brusem, v dílech současných autorů inspirovaných cibulovým dekorem nebo v nejnovější kolekci sedacího nábytku firmy TON.

Jako další příklad Kramerová uvádí projekty, které se zabývají ekologickými aspekty. Na enormní množství textilního odpadu poukazuje Lenka Vacková svou Textile Mountain. „Přeprodává zbytky z už neexistujících textilních továren, od návrhářů, švadlen nebo z pozůstalostí. Tím těmto věcem umožňuje nový život. Navíc lidi učí environmentální odpovědnosti,“ vypíchla ještě kurátorka a historička umění.

Za zmínku stojí i studentský projekt Unique Client, v němž vytvořili kolekci oděvů pro osoby se specifickou postavou nebo speciálními potřebami. Návštěvníci si budou moci vyzkoušet i celosvětově známou počítačovou hru Samorost 3 od studia Amanita Design nebo se podívat v takzvané tiskové farmě Prusa Research na nejnovější trendy v trojrozměrném tisku.

Tisková farma nepřetržitě tiskne dílky stavebnice, z níž návštěvníci sestavují konstrukci podle vlastní fantazie.

Reklama

Související témata:
Škoda 1100 OHC

Výběr článků

Načítám