Hlavní obsah

Herec Igor Orozovič: Nesmím se sám před sebou stydět

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Před dvěma lety odstartoval herec Igor Orozovič svou sólovou hudební dráhu vyprodanými koncerty v pražské La Fabrice. Od té doby se jeho vystoupení těší diváckému zájmu a bývají vyprodaná. V pátek vyšla jeho debutová deska Když chlap svléká tmu. Jejím producentem je Filip Jelínek a mezi hosty jsou Aneta Langerová, Barbora Poláková, Kateřina Marie Tichá, Markéta Foukalová či Iva Janžurová. Album pokřtí 26. a 27. dubna v pražské La Fabrice.

Foto: Lucie Levá

Igor Orozovič se rozhodl věnovat se vlastní hudební tvorbě v době covidu

Článek

Před patnácti lety jste na DAMU založil s Milanem Šotkem a Jiřím Suchým z Tábora Cabaret Calembour, literární kabaret, jehož součástí je živá hudba. V něm jste se stal i autorem a interpretem písní. Přivedlo vás to k tomu, že jste začal brát svou tvorbu vážně?

V rámci divadelních vystoupení jsem byl hudebníkem a zpěvákem i předtím, ale autorsky jsem se neměl kde vyřádit. Proto jsme založili Calembour. Je to přece jenom trochu jiný žánr, ale myslím, že mě skutečně nastartoval. Vždycky jsme s kluky říkali, že si odskakujeme z velké na malou, myšleno z velké činohry k divadlu malých forem. Já si teď podobě odskakuji z Calembouru. Netluče se to.

Poetika, kterou jsme si v kabaretu vybudovali, míří spíše k písním Suchého a Šlitra a je z devadesáti procent založena na humoru. Hudbu skládám já, o texty se dělíme, přičemž nejlepší slovní hříčkař je Milan Šotek. Na sólové dráze se ale můžu poddávat temnějším nebo romantičtějším tónům.

V roce 2020 jste přišel s projektem Rébusongy neboli Poznávačky. Z českých šlágrů jste vytvářel světové hity. O co šlo?

Původní dva vznikly mimo Cabaret Calembour, ale pak jsme je zařazovali do našich improvizovaných Kalavečerů, což je jediný moment, kdy občas pro legraci sáhneme i do neautorského repertoáru. Zpíval jsem české písničky v nějakém světovém jazyku a hávu, abych poukázal na to, jak vnímáme písně v češtině a jak to funguje v jiném jazyce. Ukázalo se, že někdy mnohem lépe, obzvlášť v angličtině.

Igor Orozovič: Jsem staromódní, ale snažím se neustrnout

Kultura

Proč jste se dva roky poté rozhodl vyrazit na sólovou dráhu?

Ta myšlenka ve mně byla odjakživa, jen jsem neměl dost odvahy a nenacházel jsem důvod, proč by to mělo mít smysl. Čekal jsem, až budu mít dost uměleckého sebevědomí, mít co lidem sdělit. Potřeboval jsem k tomu dozrát.

Zároveň je v tom malé trauma. Jsem totiž člověk, který když vedle sebe vidí někoho opravdu talentovaného, nemá potřebu se pouštět na jeho pole působnosti, a když už se k němu blíží, spíše se upozaďuje. No a vezměte si, že v mém ročníku na DAMU byl Tomáš Klus, který hrál své písně nadšeně všude a tím, podotýkám velmi pěkně, ovládl prostor, který mě zajímal. Neměl jsem potřebu se do něho cpát, takže jsme měli kabaret a já si říkal, že vlastní písničky budu dělat, až to přijde.

Co bylo iniciačním momentem?

Nejspíš covid. Jako spousta jiných umělců, i já řešil, co dál. Divadla byla zavřená, živá kultura stála, a mně bylo nějakých třicet osm let a kladl jsem si otázku, jestli má umění vůbec smysl. Začal jsem si tedy dělat videa k Rébusongům, napsal song pro výročí Spejbla a Hurvínka a vznikla písnička Hippokratova armáda. V ní spolu s Vladimírem Javorským a ostatními účastníky jsme vyjadřovali podporu zdravotníkům, kteří to během covidu měli hodně nepříjemné.

Dnes ji vnímám jako svůj hudební výkop. Poprvé v životě jsem spolupracoval s producentem, což byl David Hlaváč, a nahrával s profesionálními hudebníky. Natočili jsme i poměrně megalomanský videoklip, v němž účinkovala řada mých hereckých kolegů. Písnička měla velký ohlas. V ten okamžik jsem si řekl, že bych to měl se svou vlastní tvorbou zkusit. S kamarádem Michalem Rákosníkem jsme založili kapelu a dali věci do pohybu.

Je Hippokratova armáda součástí vašich koncertů?

Ano, hrajeme ji. Dokonce jsme s ní v minulé sezoně vystoupení zahajovali. Na desce ale není. Vznikla přece jenom v jiné době a s jinou energií, než jakou jsem chtěl mít na prvním albu.

Foto: Lucie Levá

Igor Orozovič

Je na něm ale písnička Černá Petra (Labuť), která je také starší. Proč?

Je z repertoáru Cabaretu Calembour a je tam kvůli tomu, že ji mají lidé rádi, funguje, a byť představuje trochu jiný žánr než další písně na albu, vnímám ji jako tu, kterých člověk za život moc nesloží. Mám k ní silný vztah.

V době covidu jste přemýšlel o tom, jestli má umění smysl. K čemu jste dospěl?

K tomu, že člověk musí dělat to, co umí. A já umím hrát divadlo a snad i skládat a zpívat. Zároveň jsem si vzpomněl na to, co se mi už několikrát potvrdilo. Do divadel chodí spousta doktorů. Mají ho rádi, baví je a podporují ho. Považuji je za milovníky a znalce kultury a vzpomněl jsem si na to, jak mi někteří z nich po představeních děkovali anebo mi věnovali krásná slova po vydání písničky Hippokratova armáda.

Vždycky jim říkám, že záslužnou práci dělají oni, protože zachraňují životy. A oni mi zase tvrdí, že by to nemohli dělat, kdyby nechodili do divadel, nepouštěli si muziku nebo neměli jiný kulturní zážitek.

Jsem rád, že nás, lidi z kultury, vnímají jako ty, kteří jsou pro ně důležití. A jsem si jist, že takový vztah ke kultuře mají i lidé z mnoha dalších oborů. Proto má umění smysl.

Šimon Bilina představuje skladbu s názvem To svý

Hudba

Z poslechu alba Když chlap svléká tmu není jasné, v jakém žánru jste.

Žánr pro mě není hlavní věc. Neřeším to. V divadle také hraju v různých hrách, někdy v komedii, jindy v tragédii. Navíc mě nebaví kapely, u kterých po třetí písničce nevím, jestli je to pořád ta první, nebo už je pátá. Tak to vidím dnes, přičemž nevylučuji, že třeba za pět let budu mít svůj žánr a z něho nebudu chtít odejít, protože mě bude naplňovat.

Takže nekalkulujete?

Tohle je téma, které miluju, protože je složité a nekonečné. Žádné dílo netvořím z kalkulu, protože bych se styděl sám před sebou, zároveň vím, proč a pro koho ho dělám.

Ale třeba s volbou herecké práce je to už jiné. Tam klidně něco vezmu, abych byl trochu vidět. Ale zároveň se nikdy nesmím stydět sám před sebou, pak totiž umělec přichází o duši, podle mě.

Tahle otázka je zásadní existenční věc každého umělce, každý má jinou míru a jiné schopnosti se v tom pohybovat. Meryl Streepová v jednom rozhovoru uvedla, že jí její agent řekl, že aby mohla natočit jeden artový film, musí předtím natočit tři komedie.

Igor Orozovič a Aneta Langerová v klipu k písni Je to dávnoVideo: Supraphon

Člověk může být artový umělec, jaký chce, ale když mu do kina, na koncert či výstavu nepřijdou lidé, zůstane se svým uměním sám. Takže jak z toho ven? Zůstat věrný tomu, co chci říct a jak to chci říct. Překvapilo mě, že v Supraphonu mě podpořili v tom, že na obalu desky bude fotka, na které vůbec nejsem poznat.

Z hlediska marketingu to byl netaktický krok, ale přitom každý teď chválí právě ten obal. Je tedy potřeba věřit své vizi. A tak to dělám i v hudbě. Svého posluchače si najde a jen musím myslet na to, jak ji k němu přiblížit a třeba ji trochu zviditelnit.

Proč jste si do duetů pozval Anetu Langerovou, Barboru Polákovou či Kateřinu Marii Tichou?

Chtěl jsem výrazné osobnosti z hudebního světa, aby zvýšily kvalitu alba. Mohl jsem oslovit nějaké slavnější a komerčnější zpěvačky, ale já chtěl spolupracovat s těmito, protože si jich vážím lidsky a vážím si toho, co dělají. Jejich práci mám rád a můžu říct, že mě do jisté míry ovlivnila.

Anetu Langerovou jsem původně oslovil s jinou písní. Ta se jí však nelíbila, a tak jsem uspěl až s tou další. Bára Poláková šla do spolupráce hned. Na mně jen bylo, abych ji, byť se známe už od studií na DAMU, neoslovil s něčím, co by byla blbost. Vždycky se snažím nabídnout to, co bude přizvanému interpretovi sedět.

Kateřina Marie Tichá v klipu k písni Zničená zemVideo: Universal Music

Kateřině Marii Tiché jsem hrál v klipu k její písni Zničená zem. Tenkrát začínala, takže jsem nevěděl, co z toho bude. Od té doby ji sleduji a vím, že píše krásné písně i texty.

A Iva Janžurová?

Hovoří v písni Madamme de Janjour. Říká, že má francouzské kořeny, což je věc, kterou mi jednou vyprávěla. Vzali jsme ji do studia s tím, že by se v té písni měla jenom ozvat, třeba jen usmát. Ona toho ale řekla spoustu, a navíc byla vtipná.

Míra nicméně dělá mistra, takže jsme použili s jejím svolením jen část. Paní Iva se staví v pražské La Fabrice 27. dubna na druhém koncertu se křtem, tak to třeba divákům vysvětlí.

Jste teď herec i zpěvák. Jak to zvládáte?

Živí mě herectví, nicméně teď jsem plný hudby. Ale díky tomu, že jsem si k ní odskočil, jsem umělecky osvěžený a o to víc se těším večer do divadla. Dokonce myslím, že od té doby hraju lépe, tvořivěji a uvolněněji. Když se má hudba chytí, budu asi muset z divadla trochu ubrat. Ale jenom trochu. Nebo… uvidíme.

Igor Orozovič zpívá proti válce

Kultura

Reklama

Výběr článků

Načítám