Hlavní obsah

Počátek století, válka, NDR i dnešek. Pohled do slunce vypráví o čtyřech generacích Němek

Na začátku byla zašlá fotografie služebných z roku 1920 nalezená na opuštěné farmě. Zrodil se z ní Pohled do slunce, film s minimem dialogů a hutnou atmosférou, který do té doby neznámé režisérce Masche Schilinskiové vynesl Cenu poroty na letošním festivalu ve francouzském Cannes. Snímek o ženství a traumatech napříč sty lety německé historie nyní uvádí přehlídka Das Filmfest v regionech. Do kin vstoupil ve čtvrtek 23. října.

Trailer filmu Pohled do slunceVideo: Aerofilms

Článek

„Bylo to zvláštní. Statek byl v době, kdy jsme s Maschou objevily onu fotku, už po desetiletí neobývaný. Ženy na snímku stály na stejném místě jako my o sto let později. Dívaly se přímo do objektivu. Působilo to, jako by překlenuly čas a promlouvaly k nám,“ řekla Novinkám spoluautorka scénáře Louise Peterová, jež film přijela představit do pražské Lucerny.

Dům, který tvůrkyně inspiroval a v němž zároveň Pohled do slunce natočily, se nachází v historickém regionu Altmark mezi Berlínem a Hamburkem. Nepříliš osídlená oblast se v době rozděleného Německa ocitla na samém rozhraní jeho západní a východní části.

Foto: Vojtěch Plhák, Aerofilms

Film Pohled do slunce přijely do Prahy podpořit scenáristka Louise Peterová a herečka Laeni Geiselerová.

Stoleté dějiny farmy rozťaly jejich příběhy zasazené do čtyř časových rovin, a to do počátku minulého století, druhé světové války, éry komunistické NDR a přítomnosti. Prostřednictvím malých protagonistek z jednotlivých období je ovšem vyprávějí nelineárně, jejich osudy se na přeskáčku prolínají.

„Filmem odrážíme různá traumata. Těžké věci, které máme hluboko uvnitř sebe a jež vyplouvají navenek ve chvílích, kdy nad nimi nemáme kontrolu. Někdy se nám stane cosi, o čem kolikrát nejsme schopni mluvit do konce svého života,“ podotkla Peterová.

S režisérkou se nespoléhaly na monology ani rozhovory mezi postavami, kterých je ve snímku poskrovnu, ale především na tíživou bezeslovnou atmosféru. Tu dokresluje výrazný zvuk dokreslující dění na plátně. Zatímco v angličtině se film jmenuje Zvuk pádu (The Sound of Falling), v němčině nese titul In die Sonne schauen, který doslovně převzal český distributor. Pohled do slunce je narážkou na oslepující akt.

Trailer Co ví MarielleVideo: Film Europe

„Slunce je zářivě krásné, ale přímý pohled na něj bolí. Odkazujeme na rozpor mezi příjemným a bolestivým, dvěma pocity, které k sobě vždycky mají blízko,“ upřesnila scenáristka.

Do Prahy s ní zavítala i čtrnáctiletá Laeni Geiselerová, jež ztvárnila jednu z hrdinek, Lenku. „Během natáčení jsem na ostatní tři dívky z jiných dob hodně myslela, navíc jsme se propojily přes totožné scény. Erika (hraje ji Lea Drindaová – pozn. red.) třeba prstem sáhne na strýcův pupík a to samé udělá Lenka své kamarádce,“ uvedla.

Foto: Aerofilms

Jedna scéna, několik časových rovin. Pohled do slunce má nelineární strukturu vyprávění.

Geiselerovou čeští diváci teď mohou vidět na festivalu i v běžné distribuci také ve fantaskní satiře Co ví Marielle. Ztělesnila v ní titulní postavu, dvanáctiletou školačku, která náhle začne vidět a slyšet vše, co před ní rodiče tají.

„Kdybych měla tuto její zvláštní schopnost, myslím, že by to byl dar i prokletí. Spíš bych se přikláněla k tomu, že by to byl opravdu problém. Marielle jsem si pro sebe nazvala ďáblem smutku. Je zasmušilá a současně ďábelská, protože o rodičích ví všechno,“ doplnila herečka.

Výběr článků

Načítám