Článek
Inscenaci nastudoval ve své úpravě z roku 2010 německý režisér a dramatik Armin Petras se souborem pražského Divadla Na zábradlí. Z románu si vzal zejména první část do začátku druhé světové války s akcentem na prolínání národností i kultur v Grassově rodném Gdaňsku.
Svět v románu je líčen očima Oskara Matzeratha, který ve třech letech odmítl vyrůst a změnil se v monstrum s pronikavou inteligencí v dětském těle.

Zleva Štěpánka Pencová a Anna Kameníková v inscenaci Plechový bubínek
Inscenace má bohatě strukturovanou vizualitu, dravost i velký podíl hudby. Obsazení Anny Kameníkové dodává Oskarovi dráždivou genderovou dvojznačnost i nevinnost kučeravého dítěte.
Ačkoli její výkon obdivuhodný, schází mu dvojpólovost bytosti, jež se dovede i mstít a být zlá. Její Oskar je spíš roztomilé i vzdorovité dítě glosující, nikoli soudící tento svět. Není to vina herečky, Petrasovo uchopení románu má víc než zlověstnost grotesky zábavnost kabaretu. Je to cesta, jak přiblížit složité dílo divákům, ale i jeho ochuzení. Na ploše tříhodinové inscenace s kvalitními hereckými výkony se Grassův temně bizarní svět dostane na scénu jen zčásti.

Plechový bubínek v Divadle Na zábradlí je i temperamentní hudební show.
| Armin Petras a Günter Grass: Plechový bubínek |
|---|
| Překlad: Petr Štědroň, režie: Armin Petras, scéna a kostýmy: Patricia Talacko, hudba: Markéta Ptáčníková. Premiéra 15. listopadu v Divadle Na zábradlí, Praha |
| Hodnocení: 75 % |


