Hlavní obsah

Božské technologie na albu Mean Messiah

Právo, Jaroslav Špulák

Pro druhé album Divine Technology byla progmetalová formace Mean Messiah projektem jediného muže. Všechny nástroje a zpěvy natočil, písně složil a vše si ve svém studiu realizoval zpěvák, multiinstrumentalista, skladatel a textař Dan Friml. Recenze na desku jsou příznivé, převyšuje prý jak debut Hell (2013), tak minialbum Let Us Pray (2016).

Foto: archiv kapely

Mean Messiah, zleva David Gabriel, Dan Friml a Jiří Willander.

Článek

„Na skladbách jsem začal pracovat už někdy na jaře roku 2015. V té době vznikla i písnička Let Us Pray, která rok poté vyšla jako titulní na minialbu. Byla jediná, kterou jsme nahráli jako kapela. Odešel od nás bubeník a já si řekl, že budu skládat a nové písně nahrajeme, až přijde jiný,“ řekl Právu Friml.

Jenže v roce 2017 absolvovali Mean Messiah turné s Horkýže Slíže a po něm ke slovenské kapele odešla baskytaristka Veronika Smetanová. Friml zůstal sám.

„Turné pro nás bylo úspěšné. Na Horkýže Slíže přece jenom chodí jiné publikum, než na jaké jsme byli zvyklí. Překvapivě na nás ale reagovalo velice dobře. Začalo se o nás psát i mimo metalová média a začali nás zvát i na jiné než metalové festivaly. Odchod baskytaristky ale kapelu přibrzdil, a já byl dost naštvaný,“ svěřil se Friml.

Kromě toho, že hledal nové spoluhráče, začal sám točit finální verze skladeb pro nové album. Vyšlo v květnu letošního roku, v době, kdy už byli Mean Messiah zase kapela. Na baskytaru v ní dnes hraje David Gabriel, na bicí Jiří Willander.

Progresivní svět

„V době, kdy přišli noví členové, jsem měl většinu zásadních pasáží pro album nahranou. Nebyl důvod do toho vstupovat ani něco měnit, protože by to znamenalo zdržení vydání možná až o rok. Zatímco se tedy kluci učili složité party našich skladeb, já album v klidu dokončil a celé nahrál,“ vysvětlil Friml.

Mean Messiah milují progresivní metalový svět. Jejich skladby jsou složité, náročné na interpretaci, aranžérsky vyšperkované, pěvecky barevné. Týká se to i nového počinu, přitom fanoušci tvrdí, že oproti debutu Hell je o poznání melodičtější.

„Odmalička jsem měl rád kapely, které hrály, nebo se alespoň takříkajíc otíraly o progresivní muziku. Bavili mě Pink Floyd, později Voivod, Mekong Delta, Winger, Dream Theater a další. Mám rád i to, když je písnička relativně hitová, ale přitom v ní jsou složité hudební postupy, kterých si třeba posluchači ani moc nevšimnou. Tak skládá například Peter Gabriel,“ podotkl Friml.

Foto: archiv kapely

Zpěvák a kytarista Dan Friml.

Jeho texty jsou psané v angličtině a on ví, že český posluchač, který ji nemá obecně tolik zažitou, ze skladeb vnímá především jejich energii. Zahraniční fanoušci nicméně v ohlasech na sociálních sítích zmiňují, že pro ně texty hrají velkou roli.

„Na rozdíl od první desky nemá novinka koncept. Původně jsem ho zamýšlel, i název Divine Technology, tedy Božská technologie, tomu napovídá. Nakonec má každá skladba trochu jiné téma. Přesto je pro mě klíčová ta titulní, která je o moderních technologiích, bez kterých dnes většina lidí neudělá ani ránu. Mobilní telefon je jejich oltář a neodloží ho ani v neuvěřitelných situacích. Reflektuje to koneckonců i obal alb, který vytvořil Michal Skořepa. Zobrazuje Ježíše na kříži s mobilem v ruce,“ přiblížil Friml.

Za srdcovou považuje úvodní dvojskladbu Interment Of Ashes/ Hello Again!. „První část lze přeložit jako Ukládání ostatků. Pro mě je o ukládání starých křivd a přímo reflektuje rozpad minulé sestavy. Na přelomu let 2017 a 2018 jsem si opravdu myslel, že kapela končí. Hello Again! pak začíná optimistickým chorálem a hlásá, že je zpátky a je v plné síle,“ vysvětlil.

Globální koronavirová krize zapověděla evropské turné Mean Messiah i několik koncertů v České republice. Nyní čekají, co bude dál, a věří, že až se věci uklidní, budou moci uspokojit zájem o své koncerty v zahraničí i doma.

Jak poslouchat hudbu? Řada aplikací nabízí poslech také offline a zdarma

Mobil

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám