Hlavní obsah

Pozor na auta z Rumunska, co se tváří jako německé ojetiny

Komerční článek

Vybíráte si ojeté auto a důvěřujete německým ojetinám? Pak zpozorněte. Na trhu se teď podle Cebia vyskytují auta z Rumunska, ale i Bulharska či Balkánu, která se prodávají s německým původem. Jak je poznat?

Foto: Cebia, spol. s r.o.

Každé páté auto se prodává s falešným původem

Článek

Auta z Německa mají mezi českými zákazníky takřka neotřesitelnou pověst kvalitních aut. Podle Martina Pajera, ředitele společnosti Cebia, která už více než 30 let pomáhá motoristům bojovat proti podvodným praktikám při prodeji ojetin, je řada z nich opravdu v dobrém stavu. Přesto je podle něj míra podvodů i u německých aut natolik vysoká, že je nutné být ve střehu. Kromě toho, že auto vůbec nepochází z Německa, se lze u těchto aut velice často setkat se stočeným tachometrem či vážnou havárií. Z inzerátu ani od prodejce se nic z toho nedozvíte.

Foto: Cebia, spol. s r.o.

Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia

Jak víte, že se na trhu vyskytují auta z Rumunska a že se navíc tváří jako německé ojetiny?

Udělali jsme v Cebii analýzu 416 000 aut inzerovaných s VIN v České republice a vyšlo nám, že každé páté auto se prodává s falešným původem. Nejčastěji auta vykazují falešný německý, a dále český původ. V analýze jsme vzali v potaz původ uváděný prodejcem a porovnali jsme se ho se zemí, pro kterou bylo auto podle údajů výrobce vyrobeno.

Ta auta se prodají?

Samozřejmě, je to pětina aut, minimálně značná část z nich se prodá i s falešným původem. Kupující se většinou o tom nedozví, protože velká část z nich se o to ani nezajímá a věří prodejci, nebo mu přinejmenším chtějí věřit. Někdo by mohl namítnout, že je jedno, odkud to auto je, že je důležitější jeho technický stav. A já bych mu částečně dal za pravdu. Ale je důležité si uvědomit, že pokud prodejce skrývá pravý původ vozidla, s velkou pravděpodobností může skrývat také stočený tachometr či havárie. To už je samozřejmě větší problém, který má vliv nejen na výši kupní ceny – což má i falešný původ – ale také na bezpečnost provozu. Navíc v drtivé většině případů byla auta v zemi původu i provozována. Často se jedná o přímořské státy. Místní klima pak samozřejmě nahrává rychlejšímu opotřebení vozu a horšímu technickému stavu.

Vraťme se k hlavnímu tématu: varujete před vozy z Rumunska. A co z jiných zemí?

Varujeme před všemi vozy, které se prodávají s falešným původem. Kromě Rumunska se jedná také o Bulharsko a země na Balkánském poloostrově. Důležité není jen to, jestli bylo vyrobeno pro Rumunsko nebo Ukrajinu, důležité je, že má falešný původ, což jde často ruku v ruce i s haváriemi a stočeným tachometrem, případně jinými nešvary.

Foto: Cebia, spol. s r.o.

Auta mívají často stáčené kilometry

Jak má kupující poznat, odkud auto pochází?

Je třeba si prověřit jeho historii a mít k dispozici i data od výrobců. Na www.zkontrolujsiauto.cz mohou lidé zjistit, zda nemá auto stočený tachometr, zda nebylo havarované a případně k jaké škodě a v jaké výši došlo, jak bylo auto servisované, pro jakou zemi bylo vyrobeno a jaký je skutečný rok jeho výroby, datum první registrace v ČR a ve světě, zda není odcizené či zatížené leasingem nebo spotřebitelským úvěrem, jestli nebylo provozováno jako taxi, zda se na něj nevztahovala svolávací akce výrobce, jestli odpovídá barva či jak bylo vozidlo v minulosti inzerované a za kolik. Vidět lze také fotografie vozu po havárii či z inzerce. Dále je zde k dispozici velice podrobný návod na kontrolu originality identifikátorů vozidla, což slouží ke kontrole toho, zda auto nebylo nelegálně předělané, například svařené z několika havarovaných vozů nebo zda mu nebyla dána identita jiného auta kvůli zakrytí krádeže.

Foto: Cebia, spol. s r.o.

Historii auta je možné si prověřit na www.zkontrolujsiauto.cz

Z velkého technického průkazu se zemi původu nedozvíte?

Ne. Není tam uvedená. Může tam být uvedená poslední země, ze které bylo auto dovezené do České republiky. V případě kopie velkého technického průkazu už tam nemusí být ani to. Auta bývají účelově zaregistrovaná v Německu, třeba jen na několik málo dní, aby získala „německý původ“.

Výběr článků

Načítám