Hlavní obsah

Chaos na Twitteru nahrává šíření dezinformací a propagandy

Vlády Ruska, Číny a Íránu se zdají být momentálně úspěšnější v šíření propagandy a dezinformací na Twitteru, a to především díky nedávným změnám na této sociální síti. Twitter již neoznačuje státem kontrolovaná média a neomezil ani jejich schopnost propagace nebo doporučování obsahu ostatním uživatelům. Upozornila na to zpravodajská agentura AP.

Foto: Kacper Pempel, Reuters

Twitter

Článek

Twitter přestal označovat státem kontrolovaná média a již automaticky neblokuje ani jejich propagaci nebo doporučování jejich obsahu uživatelům sítě, upozornila agentura AP.

Podle londýnské neziskové organizace Reset, která sleduje využívání sociálních médií autoritářskými režimy k šíření propagandy, účty ruských státních médií nyní zaznamenaly o 33 % více zobrazení než před několika týdny, tedy před provedením změn. Stejný trend zaznamenaly i státní mediální agentury provozované Íránem a Čínou.

Průzkum amerického institutu Atlantická rada také potvrzuje, že mnoho účtů, které byly označeny Twitterem jako médium přidružené státu, ztratilo své sledující. Nicméně po nedávných změnách naopak mnoho z nich zaznamenalo významný nárůst sledujících.

Švédské rádio jako Sputnik? Twitter nálepkuje veřejnoprávní média už i v Evropě

Internet a PC

Matoucí systém ověřování

Agentura AP rovněž upozorňuje, že společnost Twitter zavedla nový systém ověřování, který je matoucí, a Elon Musk propustil velkou část zaměstnanců, kteří se věnovali boji s dezinformacemi. Tato opatření umožnila návrat neonacistů a dalších osob, které byly dříve z platformy vyloučeny. Kromě toho Twitter ukončil pravidla zakazující šíření dezinformací o onemocnění covid-19.

V minulosti Twitter označoval státem kontrolovaná média, jako je ruská televize RT nebo čínská tisková agentura Nová Čína. Nicméně na začátku dubna Twitter označil jako médium přidružené státu i hlavní účet americké veřejnoprávní rozhlasové sítě NPR, i když tato instituce měla redakční nezávislost. Označení bylo však později v tichosti odstraněno poté, co NPR a další média protestovala.

Společnost Twitter ovšem nevysvětlila, proč provedla tyto změny. Majitel firmy Elon Musk minulý týden v rozhovoru s BBC řekl, že se snaží být při klasifikaci médií přesný, a zároveň v poslední době opakovaně dává najevo nesympatie vůči tradičním médiím.

Foto: Kiichiro Sato, ČTK/AP

Šéf Twitteru Elon Musk

Dezinformace často šíří samotní uživatelé

Dezinformace se šíří sítěmi jako lavina – a je jedno, jestli se bavíme o koronaviru, válce na Ukrajině nebo úplně jiném tématu. Na webu jsou jich statisíce. Jak upozornily servery NPR a Poynter, nešíří je pouze jejich tvůrci, ale velmi často i samotní uživatelé.

Nejčastěji se totiž hoaxy a dezinformace šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.

Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.

Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, což dělá klidně i několik milionů dolarů.

Twitter vytáhl do boje proti veřejnoprávním médiím. Po NPR nálepkoval i CBC

Internet a PC

Reklama

Výběr článků

Načítám