Hlavní obsah

Twitter vytáhl do boje proti veřejnoprávním médiím. Po NPR nálepkoval i CBC

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kanadská televizní a rozhlasová korporace Canadian Broadcasting Corporation (CBC) pozastavila svou aktivitu na Twitteru. Stalo se tak poté, co všechny účty CBC na sociální síti byly označeny nálepkou „státem financované médium“, i když jde přitom o veřejnoprávní médium.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Logo firmy Twitter a tvář jejího majitele Elona Muska

Článek

Doposud Twitter takto tituloval pouze kontroverzní propagandistická média s přímými vazbami na stát, jako je ruský Sputnik či deník čínské komunistické strany. Už dříve takto nálepkoval americkou rozhlasovou síť.

Podle CBC označení státem financované médium na Twitteru podkopává důvěryhodnost televizních i rozhlasových kanálů této korporace. Lidé by se totiž kvůli nálepce „státem financované médium“ mohli domnívat, že jde o propagandistické médium.

„V důsledku tohoto kroku pozastavíme naši aktivitu na firemním twitterovém účtu a na všech účtech souvisejících se zprávami CBC a Radio-Canada,“ stojí v prohlášení kanadské mediální korporace.

„Twitter může být pro naše novináře mocným nástrojem pro komunikaci s Kanaďany, ale umožnit, aby byla naše nezávislost takto falešně popsána, podkopává přesnost a profesionalitu jejich práce,“ uvedl pole agentury AP mluvčí CBC Leon Mar.

Twitter už jako firma neexistuje. Přišel o většinu zaměstnanců

Software

CBC zároveň požádala Twitter, aby přezkoumal své označení CBC jako „vládou financované médium“. CBC tvrdí, že pro toto označení nesplňuje kritéria, protože je financována prostřednictvím parlamentních prostředků, o nichž hlasují všichni členové parlamentu, a její redakční nezávislost je chráněna zákonem o vysílání.

Mar připomněl, že o využití finančních prostředků nerozhoduje stát, ale správní rada CBC, a že se CBC řídí přísnými novinářskými standardy. V letech 2021–22 obdržela CBC vládní financování ve výši více než 1,2 miliardy kanadských dolarů (19,2 miliardy Kč).

K tomu, aby dostala CBC nálepku „státem financované médium“ vyzvala Twitter opoziční Konzervativní strana Kanady. Kanadský premiér Justin Trudeau to označil za „útok na základní kanadskou instituci“.

Místo diskuze hovínko

Majitel Twitteru Elon Musk se později snažil situaci zlehčit, když na Twitteru změnil označení CBC na „z 69 % vládou financovaná média“. Musk dlouhodobě neskrývá své pohrdání profesionálními novináři. Tvrdí, že je zastáncem „absolutní svobody slova“ a že chce i prostřednictvím Twitteru pozvednout názory a odbornost „průměrného občana“.

Analytici nicméně upozorňují na to, že množství dezinformací na Twitteru dramaticky roste. Dávají to přitom do přímé souvislosti s tím, když loni na podzim Musk převzal sociální síť a začal dělat dramatické změny – například propustil většinu zaměstnanců. Pochopitelně tedy i ty, kteří moderovali obsah.

Twitter zatím nevysvětlil, proč byl CBC tento štítek udělen a zda nebude smazán. Na upřesňující dotazy novinářů totiž chodí jen automaticky generované e-maily s emotikonem hovínka. CBC si nicméně stojí za tím, že označení je nepřesné a zavádějící a že sama je a zůstává důvěryhodným zdrojem zpravodajství a informací pro kanadskou veřejnost.

Foto: Novinky

Twitter následně změnil označení CBC na „z 69 % vládou financovaná média“.

Stoka Twitteru od NPR

Nálepku „státem financované médium“ obdrželo již minulý týden americké National Public Radio (NPR). Také tato rozhlasová síť se vzápětí rozhodla pozastavit své účty na Twitteru. Stejně jako v případě CBC jde totiž o veřejnoprávní médium.

„Účty NPR už na Twitteru nebudou aktivní, protože platforma podniká kroky, které podkopávají naši důvěryhodnost, když nepravdivě naznačuje, že nejsme redakčně nezávislí,“ uvedl minulý týden ředitel NPR John Lansing.

„Nebudeme naši práci dávat na platformy, které se evidentně snaží narušit naši důvěryhodnost a to, jak veřejnost chápe redakční nezávislost,“ doplnil.

Reportér televize CNN Oliver Darcy poukázal na to, že NPR se stala první velkou zpravodajskou institucí, která se rozhodla opustit platformu Twitter. NPR byla založena před více než 50 lety na základě rozhodnutí amerického Kongresu a pod její hlavičkou vysílají stovky rozhlasových stanic.

Hlavními zdroji příjmů NPR jsou sponzorské dary a poplatky od jednotlivých stanic, přičemž federální příspěvky tvoří méně než 1 procento z celkového ročního rozpočtu.

Meta zvažuje spustit vlastní Twitter

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám