Hlavní obsah

Finanční poradna: Co musí obsahovat zápočtový list od zaměstnavatele

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Tzv. zápočtový list neboli potvrzení o zaměstnání obdržíte od svého zaměstnavatele po ukončení pracovního poměru. Rady a tipy, co všechno musí obsahovat i jak byste měli postupovat, pokud nebudete souhlasit s jeho obsahem, přinášíme v následujícím přehledu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

O vydání zápočtového listu po ukončení pracovního poměru nemusíte zaměstnavatele speciálně žádat. V takovém případě je to jeho povinností, což platí i při skončení právního vztahu založeného dohodou o pracovní činnosti (DPČ).

Ovšem pozor, výjimkou je práce na dohodu o provedení práce (DPP), tehdy je zaměstnavatel povinen vydat potvrzení, jen pokud jste byli účastni nemocenského pojištění či pokud byl z odměny prováděn výkon rozhodnutí nebo exekuce srážkami ze mzdy.

„Zaměstnavatel vám musí vydat zápočtový list pro každý pracovněprávní vztah zvlášť a nemůže jeho vydání nijak podmiňovat, například vrácením svěřených věcí nebo si za vydání účtovat poplatky. Neplatí to, pokud jde o kopii již dříve vydaného potvrzení,“ uvedla pro Novinky Iva Mlynaříková z D.A.S. pojišťovny právní ochrany.

Nejdříve vám může zaměstnavatel potvrzení o zaměstnání vydat v poslední den trvání pracovního poměru. Žádný vliv na to nemá ani případné běžící soudní řízení o neplatnosti skončení pracovněprávního vztahu.

Co musí zápočtový list obsahovat
Údaje o zaměstnání (druh pracovněprávního vztahu: pracovní poměr, dohoda o provedení práce nebo dohoda o pracovní činnosti; doba jejich trvání)
Druh konaných prací (při změně druhu vykonávané práce je nutné uvést všechny druhy práce, které jste za celou dobu dělali)
Dosaženou kvalifikaci
Odpracovanou dobu a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční doby
Zda jsou z vaší mzdy prováděny srážky, který orgán srážky nařídil, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek a jaké je pořadí pohledávky
Údaje o započitatelné době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii za dobu před 1. lednem 1993 pro účely důchodového pojištění

Nesouhlasíte s obsahem zápočtového listu?

Jen po dohodě s vámi může zaměstnavatel do zápočtového listu uvést i jiné údaje, než které stanoví zákon a které s pracovněprávním vztahem bezprostředně souvisejí.

Také důvod skončení pracovního poměru nesmí zaměstnavatel, aniž by se s vámi dohodl, do potvrzení uvést.

„V opačném případě se lze bránit žalobou na úpravu potvrzení o zaměstnání. Podat ji musíte do tří měsíců ode dne, kdy se dozvíte o obsahu zápočtového listu. Požadujete-li však uvést do zápočtového listu i jiné údaje, než které předepisuje zákon, zaměstnavatel nemá povinnost vám vyhovět,“ upozornila Mlynaříková.

Co je oddělené potvrzení

Pokud o to požádáte, musí vám zaměstnavatel vystavit i tzv. oddělené potvrzení, které je primárně určené pro úřad práce.

Co patří do odděleného potvrzení
Údaje o výši průměrného výdělku
Zda pracovní poměr, DPP nebo DPČ zaměstnavatel rozvázal z důvodu porušení povinnosti vyplývající z právních předpisů vztahujících se k vámi vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem nebo z důvodu porušení jiné vaší povinnosti zvlášť hrubým způsobem
Další skutečnosti, které mají vliv na posouzení nároku na podporu v nezaměstnanosti

Oddělené potvrzení sice představuje druhou část potvrzení o zaměstnání, s ohledem na ochranu vašeho soukromí však musí být vydáno pouze odděleně. Obě části potvrzení o zaměstnání nelze spojit, a to ani na základě vaší dohody se zaměstnavatelem.

Na rozdíl od první části potvrzení o zaměstnání se oddělené potvrzení nevydává automaticky, ale vždy jen na žádost zaměstnance a zaměstnavatel ho může vydat nejdříve s ukončením pracovněprávního vztahu.

Zaměstnavatel vám zápočtový list nevydal?

Pokud vám zaměstnavatel zápočtový list při skončení pracovněprávního vztahu nevydá, můžete podat žalobu na jeho vydání – tedy žalobu na plnění.

Pro podání této žaloby není zákonem předepsána žádná speciální lhůta. Platí tedy obecná úprava promlčení podle občanského zákoníku, promlčecí lhůta tedy trvá tři roky.

„Nesplní-li zaměstnavatel povinnost vydat vám včas či řádně při skončení pracovněprávního vztahu zápočtový list, můžete zvážit i podání žaloby na náhradu škody. A to zejména tehdy, jestliže by vám vznikla například škoda ve formě ušlého zisku za mzdu nebo odměnu, pokud by jiný zaměstnavatel nebyl ochotný bez předložení potvrzení o zaměstnání uzavřít s vámi pracovněprávní vztah,“ doplnila Mlynaříková.

Zároveň se zaměstnavatel, který poruší povinnost vydat vám potvrzení o zaměstnání, dopouští přestupku a může mu být ze strany příslušného inspektorátu práce uložena pokuta až do výše dvou milionů korun.

Limity pro odvody dohodářů se upraví, řídit se budou průměrnou mzdou

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám