Hlavní obsah

Útoky v Rudém moři zdrží i prodraží dopravu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedna z klíčových námořních tras připomíná v posledních dnech Karibik z nejslavnějších dob tamních pirátů. Rudé moře, kudy proudí třetina globálního kontejnerového obchodu, trpí útoky povstaleckých Húsíů. Velké trajektové společnosti tudy raději pozastavily plavby, do oblasti míří válečné lodě Spojených států, aby obchodní tepnu ochránily.

Foto: Reuters

Jeden z tankerů napadený Húsíi v Rudém moři

Článek

Plavbu mezi evropskými a asijskými přístavy může napjatá situace prodloužit z dosavadních 35 dní až na 50. Zdraží to dopravu i zboží, dopad bude znát na začátku nového roku. Mezinárodní obchod tak dostal další ránu. Potíže má i v Panamě, kde kvůli suchu proplouvá místním průplavem méně lodí.

„I kdyby Američané zmobilizovali celý svět, naše operace neskončí,“ vyhlásil v úterý húsíjský představitel Mohammed al-Bukhaiti na síti X.

Jemenští povstalci Húsíové útočí v posledních týdnech raketami a drony na obchodní lodě kolem úžiny Báb al-Mandab, která má pro námořní dopravu strategický význam. Odděluje jižní část Rudého moře od vod Arabského moře. Húsíové prohlásili, že budou útočit na všechny lodě, které mají nějakou spojitost s Izraelem. Chtějí tak podpořit palestinské radikální hnutí Hamás v boji proti izraelské armádě.

Horko v Rudém moři. Americká snaha ochránit obchodní lodě naráží na neochotu arabských zemí

Blízký a Střední východ

Kvůli útokům volí dopravci náhradní trasy. Minulý týden to oznámil největší námořní přepravce Mediterranean Shipping Co., už před ním dánská společnost Maersk a německá Hapag-Lloyd. Stejně se zachovala i britská ropná firma BP a tchajwanský dopravce Evergreen.

Kvůli objízdným trasám rejdaři navýší platby za dopravu, uvádí Martin Tokič, ředitel pobočky logistické firmy Geis CZ. „Plavba kolem Afriky prodlouží tranzit mezi Evropou a Asií až o dva týdny,“ vyčíslil. Lodě plující dál Rudým mořem a Suezským průplavem musí zase platit vyšší pojistné.

Potíže světového obchodu

Otázkou zůstává, jaký dopad bude situace mít na dodavatelské řetězce. Šéf Institutu pro export a mezinárodní obchod Marco Forgione varoval, že v součtu s Panamou hrozí dominový efekt a narušení řetězců. Tokič připomíná, že ty již prošly těžkou zkouškou v období covidu-19 a měly by být na podobné situace připraveny.

Americký ministr obrany Lloyd Austin v pondělí oznámil, že Spojené státy stanou v čele mezinárodní operace s cílem ochránit lodě v Rudém moři. Do operace se podle ministra chystají zapojit i další země včetně Velké Británie, Francie, Itálie či Bahrajnu.

Na vánoční dárky pro Evropany bude mít situace vliv jen minimální. „Nyní zdržené dárky z Číny by už stejně nestihly dorazit. Možná by to ještě zvládly do Česka, ale přes celnici už ne,“ řekl ekonom Petr Bartoň ze společnosti Natland.

Zásilky do evropských obchodů, odkud je Češi kupují s dopravou po Evropě, také ovlivněny nejsou. „Předvánoční závoz už dávno proběhl, nynější zdržení se ukáže až v lednu,“ dodal Bartoň.

Potíže už přesto spotřebitelé zaznamenali. Ceny ropy a zemního plynu se zvýšily po zprávě, že BP pozastavuje dodávky přes Rudé moře. Analytici tvrdí, že pokud bude napětí pokračovat a dodávky tudy zastaví další ropné společnosti, ceny energetických surovin dál porostou.

Útoky omezily lodní dopravu v Rudém moři, Maersk tudy už nepopluje

Blízký a Střední východ

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám