Hlavní obsah

Horko v Rudém moři. Americká snaha ochránit obchodní lodě naráží na neochotu arabských zemí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Washington / Rijád

Mezinárodní koalice, jejímž cílem je ochránit obchodní lodě plující po Rudém moři před útoky jemenských Húsiů, má mít pod vedením USA nejméně deset členů, klíčové země regionu jako Egypt či Saúdská Arábie se ale do spolupráce nehrnou. Po ohrožené námořní trase se přepravuje skoro třetina světového kontejnerového obchodu.

Foto: Houthi Military Media, Reuters

Vojenská helikoptéra Húsiů ohrožuje nákladní loď Galaxy Leader na Rudém moři

Článek

To, co ještě před pár týdny vypadalo nepředstavitelně, je realitou: bojovníci jemenských Húsiú vyspělými zbraněmi prakticky denně ohrožují lodě plující po Rudém moři, a dokonce se jim podařilo zasáhnout cíle na 2000 kilometrů vzdáleném území Izraele.

Posměšky o „bandě otrhanců s oštěpy“ si už dnes nikdo nedovolí vyslovit. Jemenští rebelové podporovaní Íránem ovládají území na severozápadě země, kde žije většina jemenské populace a kde leží i hlavní město Saná, a s podporou Teheránu se stali významnou vojenskou silou v širší oblasti Blízkého východu.

V Rudém moři přituhuje. Terčem útoku byl americký torpédoborec i civilní plavidla

Blízký a Střední východ

Tak významnou, že vojenské aktivity Húsiů začala řešit supervelmoc. „Žádá si to kolektivní akci (…) Oznamuji zahájení operace Strážce prosperity,“ řekl v pondělí ministr obrany USA Lloyd Austin během své cesty po Blízkém východě. Američané posléze upřesnili, že „kolektivní akce“ na ochranu obchodních lodí na Rudém moři by měla zahrnout dalších deset zemí včetně Francie, Španělska či Spojeného království.

O detailech operace a případném zapojení dalších států by Austin měl jednat v úterý v Kataru.

Regionální hráči jsou zdrženliví

Húsiové odůvodňují útoky na obchodní lodě podporou Palestinců v probíhajícím konfliktu s Izraelem s tím, že cílem jejich útočných dronů a dalších zbraní jsou „všechny lodě mající vztahy s Izraelem nebo mířící do izraelských přístavů“.

Incidenty si sice zatím podle dostupných údajů nevyžádaly oběti na životech a materiální škody na zasažených plavidlech jsou spíše menší, stačilo to ale k tomu, aby některé z největších světových firem provozující námořní plavbu dočasně trasu Rudým mořem opustily. Patří mezi ně Maersk, MSC či ropný gigant BP.

Rudým mořem (a tím i Suezským průplavem) prochází asi 12 procent světového obchodu. Z pohledu kontejnerové přepravy jde dokonce o 30 procent. Typicky se jedná o přepravu zboží z východní Asie do Evropy a přepravu ropy a dalších surovin z Perského zálivu do Evropy.

Foto: ČTK/AP

Americký ministr obrany Lloyd Austin se snaží dát dohromady koalici na ochranu lodí na Rudém moři

Americká snaha dát dohromady co nejširší koalici ale zatím naráží na zdrženlivost regionálních mocností. Jak upozornila katarská televize al-Džazíra, Saúdské Arábii (které patří většina východního pobřeží Rudého moře) se do akce nechce proto, že země je podle všeho blízko před dohodou právě s jemenskými Húsii o dělbě moci v Jemenu. Rijád podporuje mezinárodně uznanou jemenskou vládu a jeho snaha domluvit se s Húsii je součásti širší normalizace vztahů s Íránem.

Egypt i další arabské země se nechtějí postavit proti Húsiúm proto, aby to nevypadalo, že jdou proti společnému narativu - tím je tlak na Izrael, aby přestal zabíjet palestinské civilisty v Gaze.

Suezským průplavem projede za normálních okolností až 100 obchodních lodí denně a poplatky za proplutí jsou významným příjmem egyptské ekonomiky - tvoří asi 15 procent zahraničních deviz.

Húsiové zastavit vojenské akce proti lodím napojeným na Izrael nechtějí. „Kategoricky to odmítáme,“ řekl v pondělí člen politického vedení Húsíů Muhammad Buchajtí.

Útoky omezily lodní dopravu v Rudém moři, Maersk tudy už nepopluje

Blízký a Střední východ

Reklama

Výběr článků

Načítám