Hlavní obsah

Čínští giganti Shein a Temu zahltili kapacitu světové letecké přepravy

Rychlý vzestup čínských e-shopů zaměřených na tzv. fast fashion (rychlá móda), jako jsou Shein a Temu, převrací vzhůru nohama světovou leteckou nákladní dopravu. E-shopy soupeří o omezený prostor v letecké přepravě, aby vyhověly spotřebitelům v požadavku na co nejrychlejší dodání zboží z továren v Číně. S odvoláním na více než desítku zdrojů z odvětví o tom ve středu informovala agentura Reuters.

Foto: Florence Lo, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Shein a Temu posílají naprostou většinu svých produktů do USA či Evropy letecky. To se jeví jako problém, protože popularita těchto e-shopů roste, což vede k přeplnění kapacity.

Podle zprávy amerického Kongresu z června 2023 posílají Shein a Temu jen do USA dohromady téměř 600 tisíc balíčků denně. Kvůli tomu vzrostly náklady na leteckou přepravu z asijských uzlů, jako je Kanton a Hongkong, protože obrovská poptávka po levném zboží vede k nedostatku kapacity, řekly zdroje agentuře Reuters.

„Největším trendem, který v současné době ovlivňuje leteckou přepravu, není Rudé moře, ale čínské e-commerce společnosti jako Shein nebo Temu,“ řekl Basile Ricard, ředitel operací pro Velkou Čínu ve speditérské společnosti Bollore Logistics.

Čínský oděvní řetězec Shein chce v USA vstoupit na akciovou burzu

Ekonomika

Temu přepravuje přibližně 4000 tun denně, Shein dokonce 5000 tun. Činí se také Alibaba.com s 1000 tunami a TikTok Shop s 800 tunami. To odpovídá přibližně 108 nákladním Boeingům 777 denně, uvedla poradenská společnost Cargo Facts Consulting.

Růst Shein a Temu tak zmenšuje prostor pro další průmyslová odvětví, která leteckou přepravu využívají, a to zrovna v době, kdy globální firmy hledají logistické alternativy kvůli bezpečnostním rizikům v Rudém moři.

„Když udeřila (krize) v Suezském průplavu, neexistovala žádná kapacita, kterou by bylo možné koupit, protože e-commerce to všechno skoupila,“ citovala Reuters vedoucího pracovníka leteckého nákladního dopravce, který si přál zůstat v anonymitě.

Zdroj z nejmenované německé logistické firmy uvedl, že i velké technologické firmy, jako je například Apple, přepravují denně maximálně „jen“ 1000 tun. Rostoucí poptávka po fast fashion zboží by tak mohla z letecké přepravy vytlačit tradiční dlouhodobé zákazníky, kteří soupeří o omezenou leteckou kapacitu.

Pod drobnohledem NÚKIB

Čínský e-shop Temu vzal v posledních měsících útokem také český e-commerce trh. Existuje ale podezření, že internetový obchod a k němu přidružená mobilní aplikace mohou představovat kybernetické bezpečnostní riziko, a to v otázce shromažďování citlivých osobních dat.

Temu nyní prověřuje Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), potvrdila serveru Lupa.cz mluvčí úřadu Eva Rajchlová.

NÚKIB už v minulosti varoval před několika čínskými aplikacemi, jmenovitě se jednalo o TikTok a WeChat.

Obavy z dlouhodobého nedostatku kapacit

Někteří letečtí nákladní dopravci sice reagovali na zvýšenou poptávku navýšením charterové kapacity, ta je ovšem už dlouhodobě silně obsazena, uvedl mluvčí německé logistické společnosti Schenker.

Náhlý nárůst poptávky po rychlé módě, který začal v loňském roce, vyvolává obavy z dlouhodobého nedostatku leteckých kapacit. Podle ředitele Cargo Facts Consulting Guillerma Ochovoy není však tento model leteckého internetového obchodu dlouhodobě udržitelný. Shein a Temu se už podle něj začaly kvůli vysokým nákladům na leteckou přepravu více zaměřovat na námořní přepravu a zvažují otevření skladů mimo Čínu, aby zkrátily dobu přepravy do jiných regionů.

Některé zdroje agentuře Reuters prozradily, že čínské internetové obchody se snaží zamluvit si kapacitu přímo u leteckých společností. „Víme, že Temu si chce pronajmout 12 velkých nákladních letadel. Zkoumají trh a hledají jakákoliv letadla, která mohou najít. Dokonce jsme dostali žádost na naše internetové stránky,“ sdělil výkonný viceprezident pro leteckou nákladní dopravu ve firmě Unique Logistics Marc Schlossberg.

Vliv těchto čínských gigantů v oblasti e-commerce podle něj mění pravidla hry. „Ukazují se jako nejdůležitější hnací síly v tomto odvětví,“ dodal.

Kvůli ochromené námořní trase přes Suez roste zájem o železniční přepravu, i přes Rusko

Ekonomika

Výběr článků

Načítám