Článek
Vláda nakonec na žádost ministra dopravy Milana Šimonovského částku 200 miliónů korun, která už byla na odstupné připravená, navýšila ze státního rozpočtu. Další část peněz našlo ministerstvo dopravy.
Kvůli nedostatku peněz hrozilo, že dráhy nebudou moci propustit plánovaný počet lidí. To by znamenalo vyšší mzdové náklady, a tedy vyšší ztrátu podniku. Pokud by se propouštělo bez odstupného a navazujícího sociálního programu, hrozily odbory stávkou.
ČD plánují odchod hlavně těch zaměstnanců, kterým do důchodu chybí jen několik let.
Polovina nákladů ČD jde na mzdy
Dráhy chtějí, aby odešlo ještě asi 16 tisíc lidí ze současných zhruba 77 tisíc. Letos a příští rok má odejít zhruba po sedmi tisícovkách železničářů a většina z nich peníze na sociální program využíje.
Současný počet zaměstnanců totiž podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Šimonovského neodpovídá poptávce po železniční dopravě. Mzdové výdaje tvoří polovinu celkových nákladů Českých drah. což je podle něj v obchodním světě neudržitelné.
Dráhy tak i navzdory oddlužení na začátku loňského roku vykazují stále prodělek. Loni podle předběžných údajů utrpěly účetní ztrátu 998 miliónů korun. Plán ale počítal se záporným výsledkem 1,5 miliardy korun.