Hlavní obsah

Vyšší daně z nemovitostí naráží v koalici

Jen v Praze se loni vybralo na dani z nemovitosti 1,42 miliardy korun. Od příštího roku by to mohlo být až dvakrát tolik, částka navíc by ovšem už nešla do rozpočtu metropole, ale státu. Tak by to podle představy ministra financí Zbyňka Stanjury (ODS) mělo být i u dalších měst a obcí. Rozpočet by podle jeho odhadu mohl získat ročně šest až osm miliard korun příjmů navíc. Proti plánu se již ozval Svaz měst a obcí, zelenou nemá ani od koaličních partnerů.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Zleva Zbyněk Stanjura, Ivan Bartoš, Petr Fiala a Marian Jurečka na schůzi parlamentu ve středu 1. března 2023

Článek

„V KDU-ČSL chceme zabránit zhoršení dostupnosti vlastnického bydlení zejména pro rodiny s dětmi. Plošné navýšení daně z nemovitosti tedy nepovažujeme za nejvhodnější řešení. Navýšit daň lze například u skladovacích prostor na orné půdě, ale i jiných komerčních nemovitostí,“ řekl Právu ekonomický expert strany Michael Kohajda.

Že by se zvýšení této daně mělo týkat primárně hal na polích, zní i od Pirátů. Diskusím v této věci jsou prý otevření, v rámci jimi předloženého balíčku na ozdravení rozpočtu za 140 miliard ale zvýšení daně z nemovitostí vůbec nefiguruje.

Ministerstvo financí mluví o otevřeném návrhu, shodu v koalici by v rámci balíku konsolidačních opatření za nejméně 70 miliard korun chtělo najít v průběhu jara. Zástupci dalších vládních stran mají o možném zvedání daně z nemovitostí velmi rozdílné představy.

Starostové nechtějí u daně z nemovitostí ostrouhat

Domácí

„Jsme přesvědčeni, že ke konsolidaci veřejných rozpočtů je nezbytné, aby se plánovaná fiskální opatření týkala nejenom výdajové, ale i příjmové části rozpočtu. Náklady na výběr daně z nemovitosti nese stát. Dokážu si proto představit, že by část výnosu připadla státu minimálně na pokrytí těchto nákladů,“ řekl Právu předseda poslaneckého klubu TOP 09 Jan Jakob.

STAN mluví o krácení dotací

Stát ročně platí za správu této daně podle ministerstva financí zhruba 1,2 miliardy korun. Pokud by se mělo jednat o takovou částku, šlo by z pohledu rozpočtu relativně o drobné.

STAN nehodlá zvýšení daně blokovat, šel by ale jinou cestou než ministr Stanjura.

„Varianty, o kolik by daň z nemovitosti mohla růst, budeme v rámci koalice ještě diskutovat. Umíme si představit, že se daň zvýší až na dvojnásobek, i tak by byla ve srovnání s dalšími zeměmi stále velmi nízká. Celkový výnos chceme nechat v rozpočtu obcím, recipročně by se pro ně ale pokrátil systém národních dotací,“ řekla Právu mluvčí STAN Sára Beránková.

PŘEHLEDNĚ: Jak na přiznání k dani z nemovitých věcí

Finance

„Zvyšovat daně z nemovitostí a recipročně krátit národní dotace obcí není řešením. Národní dotace slouží jen na výjimečné akce, kde si nemůžeme sáhnout na dotace evropské. Bez těch se v nynější době neobejdeme. Pokud by se mělo něco krátit, tak státní podpora na projekty, které už byly podpořeny z evropských fondů. Dostanete-li na ten či onen projekt 75 procent z evropských dotací, bez dalších 15 procent od státu se již obejdete. Tady lze ušetřit velké peníze,“ soudí ovšem náměstek ministra pro místní rozvoj a starosta Dolních Studének na Šumpersku Radim Sršeň (STAN).

Jinak to vidí například Jaromír Dvořák, starosta Nového Boru, z hnutí Starostové pro Liberecký kraj.

„Dotace obcím jsou v době klikaček, slušně řečeno, tak nepropracovanou, nevýhodnou a lobbistickou záležitostí, že jsem pro – ať klidně krátí dotace obcím, ale ať ponechají příjem z daně nemovitosti obcím. Ta patří obcím a nemělo by to fungovat tak, že to v době krize bude patřit státu,“ řekl Právu.

Někteří další oslovení starostové za STAN úpravu národních dotací považují za menší zlo než měnit zavedený model, že daň z nemovitosti je příjmem obcí. Z jejich vyjádření plyne, že pod pojmem „národní dotace“ chápou šířeji úpravu rozpočtového určení tzv. sdílených daní. Tam by to i podle ekonomů mohlo dávat smysl. Na žádost o upřesnění, jaké dotace má STAN na mysli, ale mluvčí vysvětlení nedala. „V tuto chvíli se jedná o návrh, který ještě nebyl projednán s koaličními partnery, tedy ani jeho technické parametry,“ uvedla pouze.

Jurečka považuje za možné zvýšení daní firem i daňovou progresi

Ekonomika

Daň z nemovitosti dnes za byt mimo Prahu dosahuje nejčastěji několika set korun, v Praze mírně přes tisíc korun. Ve srovnání třeba s účty za energie nejde o tak dramatický výdaj.

„Nedomnívám se, že by zvýšení daně z nemovité věci mělo být plošné. Byť jeho současnou výši lze považovat za poměrně nízkou, přesto bezesporu existují domácnosti, pro které by i například zdvojnásobení této roční daně mohlo znamenat potíže. Osobně bych se přikláněl k přístupu, kdy by nemovitost pro vlastní bydlení byla zvýhodněna oproti vlastnictví druhé, třetí a další nemovitosti,“ domnívá se David Eim z poradenské společnosti Gepard Finance, která radí i žadatelům o hypoteční úvěry.

Loni se na dani z nemovitosti vybralo 12,42 miliardy korun. Vedle základního koeficientu, který ministerstvo navrhuje zvýšit až dvojnásobně, ale do výpočtu ještě vstupuje koefi­cient stanovený obcí, která tak konečnou daň může zvýšit i snížit.

Modelový příklad 1Modelový příklad 2Modelový příklad 1 3
Byt 3+kk o rozloze 100 m2 v PrazeByt 4+kk o rozloze 100 m2 v BrněByt o rozloze 100 m2 v Holoubkově
daň z nemovitosti: 1200 Kčdaň z nemovitosti: 840 Kčdaň z nemovitosti: 336 Kč
Základní sazba daně: 2 Kč/m2Základní sazba daně: 2 Kč/m2Základní sazba daně: 2 Kč/m2
Koeficient: 1,2Koeficient: 1,2Koeficient: 1,2
Základní koeficient: 2,5Základní koeficient: 3,5Základní koeficient: 1,4
Místní koeficient: 2Místní koeficient: není stanovenMístní koeficient: není stanoven
(2x1,2x2,5x2x100=1200)(2x1,2x3,5x100=840)(2x1,2x1,4x100=336)
Daň při schválení návrhu: 2400 KčDaň při schválení návrhu: 1680 KčDaň při schválení návrhu: 672 Kč
výpočet: Mazars

Stanjura: Daňové příjmy letos vzrostou o 15 procent, příští rok o deset

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám