Hlavní obsah

Plán omezit zákazy řízení sklízí kritiku

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vládou schválená změna bodového systému a pokut pro řidiče z dílny ministra dopravy Martina Kupky (ODS) počítá s tím, že od příštího roku už nebude platit u některých nejzávažnějších přestupků zákaz řízení na jeden až dvanáct měsíců. Plán ale čelí kritice odborníků.

Foto: HZS Jihomoravského kraje

Ilustrační foto

Článek

„Když budete podnikat nebo budete řidič z povolání a někdo vám zakáže jezdit, tak je to ta největší bolest. I měsíc zákazu řízení dokáže zkomplikovat život, navíc je to určité stigma mezi známými a kolegy, že jste přišel o papíry, takže si příště dáte pozor,“ řekl Právu dopravní expert platformy Vize 0 Roman Budský.

„Jestliže někde vláda zvýšila horní hranici pokuty řekněme o 15 tisíc korun, tak to zdaleka není takový bič, aby šlo mluvit o výrazném zpřísnění,“ soudí.

Zákaz řízení se podle návrhu nemá udílet ani za porušení zákazu předjíždění, otáčení na dálnici či vjíždění na železniční přejezd přes zákaz.

Stát nepočítá s dostavbou D3 pomocí PPP projektu

Ekonomika

Snaha o změnu ve Sněmovně

Ministerstvo argumentuje, že v uvedených případech budou nově padat pokuty na místě až 5500 Kč, a výrazně zvedlo pokuty ve správním řízení. U dalších vážných přestupků zákaz řízení naopak prodloužilo. Kritiky to ale nepřesvědčilo, podle nich to není správná cesta.

Zakázané předjíždění, vjezd na přejezd přes zákaz či otáčení na dálnici jsou podle Budského velmi nebezpečné kousky. Platforma se bude ve spolupráci se skupinou poslanců ve Sněmovně snažit prosadit, aby se v tomto zákon upravil.

Exministr dopravy Karel Havlíček (ANO) na dotaz Práva řekl, že v dříve připravovaném návrhu, předcházejícím tomu, který Kupka představil, omezení zákazů řízení v takové podobě nebylo. „Zdá se mi to takto více nebezpečné, připravíme pozměňovací návrhy,“ uvedl.

Podle mluvčího resortu dopravy Františka Jemelky je cílem nahrazení zákazu řízení v některých případech blokovou pokutou přísněji trestat hned na místě a nezatěžovat úřady správním řízením v případě méně závažných provinění.

Besip za ním stojí

„Když se na ty změny podíváme jako na celek a nebudeme vytrhávat jeden přestupek a u něj jen jeden z trestů, zjistíme, že novela u velké většiny závažných přestupků zákazy řízení zachovává a naopak navyšuje jejich délku. Například u odmítnutí testu na alkohol až na tři roky místo dvou let nebo u překročení rychlosti o 50 km a více až na jeden a půl roku namísto roku,“ popsal Jemelka.

Připomněl, že také přibyl zákaz řízení za použití antiradaru a že k žádnému zmírnění nedojde při způsobení nehody s ublížením na zdraví, kdy bude pachateli uložen zákaz řízení na 6 až 18 měsíců.

Za vládou schválenými změnami stojí Tomáš Neřold, šéf Besipu spadajícího pod ministerstvo dopravy. Zákaz řízení považuje za účinný nástroj, ale v uvedených případech se přiklání ke změně, aby sankce padla rychle na místě.

Upozornil také, že i vjíždění na přejezd přes zákaz může být v nebezpečných situacích posouzeno jako trestný čin obecného ohrožení, a totéž platí o vysoce nebezpečném otáčení se na dálnici či obecném ohrožení při předjíždění. Takový trestný čin je pak spojen se zákazem řízení.

Odmítnutí zkoušky na alkohol se vyplatí

Budský kritizuje i další změnu, kdy se za opuštění místa nehody má snížit trest ze sedmi na čtyři body. Ani to nepovažuje za vhodné, ačkoliv se to týká jen třeba nehod způsobených na parkovišti, neboť ujetí od nehody se zraněním je trestný čin.

I při nehodách např. na parkovišti ale dochází při poškození nárazníků s čidly ke škodám za desetitisíce a ujet bez ponechání kontaktu je velmi neetické.

Podle experta je také škoda, že i přes zpřísnění sankcí za odmítnutí zkoušky na alkohol či drogy, kde se má pokuta zvýšit na 75 tisíc korun a zákaz řízení na tři roky, se to odmítačům stále vyplatí.

„Za řízení, když jste laicky řečeno ‚na šrot‘ a bylo by to spojeno s nehodou, hrozí tři roky vězení a zákaz řízení až na deset let. Takže každý advokát hříšníkovi poradí, aby hlavně nedával vzorek,“ dodal Budský.

Bezpečně se necítí přes polovinu řidičů

Na silnicích se kvůli ostatním motoristům necítí bezpečně 54 procent českých řidičů. Vyplývá to průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP) za rok 2022. Nedodržování bezpečné vzdálenosti označilo za nebezpečné 92 procent dotázaných, zároveň ji ale nedodržuje 51 procent řidičů.

V porovnání s předminulým rokem 12 procent řidičů častěji předjíždí v nebezpečném úseku a deset procent častěji jezdí na červenou nebo řídí pod vlivem alkoholu.

„Mezi nejčastější přestupky patří nedodržování rychlosti v obci i mimo obec,“ řekl ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Překročení rychlosti přitom považuje 56 procent respondentů za nebezpečné.

Pokuty řidiči považují za nedostatečné, motivací pro dodržování předpisů je pro 84 procent z nich bodový systém, především hrozba ztráty řidičského oprávnění.

Stav svého bodového konta zná nebo aspoň tuší 81 procent řidičů, kde si ho ověřit, ale ví jen každý druhý. Je to možné např. online prostřednictvím webu portaldopravy.cz.

Senát schválil rezervaci značek i konec velkého technického průkazu

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám