Hlavní obsah

Senát schválil rezervaci značek i konec velkého technického průkazu

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích prošla Senátem a nyní čeká na podpis prezidenta, a to navzdory chybám, kvůli kterým chtěl senátní ústavně-právní výbor návrh zamítnout. Ministr dopravy Kupka slíbil nedostatky odstranit.

Foto: Martin Bouda, ČTK, Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Občané i firmy si budou moci při pořízení nového auta rezervovat předem na úřadech registrační značky. V budoucnu také skončí existence takzvaných velkých technických průkazů, které nahradí rozšíření osvědčení o registraci vozidla.

Platnost evidenční kontroly aut se prodlouží z nynějších 30 dnů na jeden rok. Počítá s tím novela zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, kterou 1. prosince schválil Senát. Nyní ji dostane k podpisu prezident.

Senátní ústavně-právní výbor chtěl návrh zákona zamítnout. Jeho členům vadily chyby v předloze, které ve čtvrtek ministr dopravy Martin Kupka (ODS) popsal jako dílčí nedostatky. Senátory ujišťoval, že tyto nedostatky nebudou mít negativní vliv na práva občanů a zákon bude v praxi fungovat.

Sněmovna schválila konec velkého technického průkazu

AutoMoto

Některé nedostatky, u nichž je až pozdější účinnost, chce napravit při nejbližší příležitosti. Podle něj vznikly tak, že Sněmovna přijala několik pozměňovacích návrhů směřujících do stejných částí zákona, které se ale nepodařilo úplně provázat.

Rezervace registračních značek umožní především firmám vyřizovat si potřebná povolení ještě předtím, než úřad zapíše vozidlo do registru. Žádosti o zápis do registru vozidel by také mohlo být možné podávat elektronicky.

Registrační značku bude možné rezervovat až na jeden měsíc. Žádost bude muset obsahovat VIN vozidla, a pokud vozidlo VIN nemá, pak alespoň číslo podvozku. Vláda uvádí, že dopravci se potýkají se zbytečnými prodlevami při pořizování vozidel, neboť povolení, která ke své činnosti potřebují, jsou často vázána na registrační značku vozidla.

„Malý techničák“ se rozšíří

Na základě pozměňovacího návrhu poslance Stanislava Blahy (ODS), který do zákona vložila Sněmovna, úřady už od roku 2024 zřejmě nebudou vydávat takzvaný velký technický průkaz k vozidlu. Nahradí jej osvědčení o registraci vozidla, takzvaný malý technický průkaz, který ale bude obsahovat víc údajů.

Ministerstvo dopravy již připravuje aplikaci, která má začít fungovat od 1. ledna 2024. Tato aplikace umožní žadateli po zadání identifikačních údajů o vozidle zobrazit technické údaje o vozidle, které jsou dnes na zadní straně velkého technického průkazu. Půjde třeba o informace o rozměrech pneumatik.

Jak na převod auta? Papírování není mnoho

AutoMoto

Návrh dále počítá se zrušením povinnosti předkládat protokol o evidenční kontrole při žádosti o registraci vozidla nebo při změně provozovatele. K protokolu o evidenční kontrole mají obecní úřady s rozšířenou působností přístup přes informační systém technických prohlídek. Proto se podle vlády jeví povinnost předkládat protokol o evidenční kontrole jako nadbytečná.

Zákon také ruší povinnost evidenční kontroly v případě, kdy má být za vlastníka zapsán dosavadní provozovatel vozidla. Půjde hlavně o ukončení leasingových smluv a může se to týkat až 100 tisíc lidí ročně, informoval ministr dopravy Martin Kupka.

Veterány budou muset na STK

Sněmovna také schválila, že technickou způsobilost historických vozidel budou posuzovat stanice technické kontroly. Platnost výsledku technické kontroly bude platit pět let, stejnou platnost má mít tzv. veteránská testace, tedy odborné posouzení historické původnosti vozidla. Ta dosud platila 2 roky.

V případě veteránů s nejvyšší konstrukční rychlostí do 40 km/h bude kontrolovat vozidla mobilním způsobem, tedy na místě určeném úřadem. Půjde o vozidla s obručemi nebo loukotěmi, která nelze testovat válcovou brzdou.

Součástí novely je i změna pravidel na import aut kategorií M1, M2 nebo N1 ze zemí mimo EU, pro která nově místo limitu 8 let věku bude platit limit plnění emisní normy Euro 3. Ta začala platit pro v Evropě homologovaná auta v lednu 2000.

Jak moc pomáhá ABS? Zkusili jsme kurz bezpečné jízdy v autě bez něj

AutoMoto

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám