Hlavní obsah

Jízd v protisměru přibývá, další výstražné značky se ale neinstalují

Je to už čtyři roky, co policie vytipovala 130 problémových nájezdů na dálnice a rychlostní komunikace a doporučila osadit je speciální dopravní značkou Stop protisměr. Silničáři začali výstražné tabule osazovat hned v následujícím roce 2019, kdy jich instalovali 68. Od té doby ale už žádná nepřibyla.

Foto: Milan Malíček, Právo

Výstražná cedule je i na sjezdu na 41. km D1 ve směru na Brno.

Článek

Například na dálnici D1 je výstražná značka na exitu 41, při sjezdu od Prahy, a na exitu 357 – sjezd od Brna. Na dálnici D2 je značka na nultém kilometru z centra Brna, na dálnici D6 pak na exitu 146, na sjezdu od Karlových Varů.

„Tato místa vzešla z rozborů dopravních nehod na dálnicích způsobených jízdou řidiče v protisměru,“ potvrdil Právu mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta. Na nejrizikovějších místech tedy již podle resortu značky rozmístěné jsou a další se mohou vyskytovat na silnicích, které jsou ve správě krajů.

Senior jel na Opavsku osm kilometrů v protisměru

Krimi

Jenomže případy jízdy v protisměru se opakují. Nedávno takto jeli hned dva řidiči na D35 z Olomouce do Ostravy. Naštěstí je zastavila policie a obešlo se to bez zranění.

Ke smrtelné nehodě však došlo minulý měsíc na čtyřproudé rychlostní silnici I/35 u Liberce poté, co tam do protisměru vjel senior za volantem dacie. Zemřel jak on, tak i dvaašedesátiletá řidička nissanu v levém pruhu.

Speciální značky možná nemohou takovým nehodám zcela zabránit, mohou ale pomoci. Policie by si je proto přála u všech exitů.

„Vzhledem k nahlášeným počtům vozidel v protisměru jsme domluveni s Ředitelstvím silnic a dálnic na instalaci této preventivní dopravní značky na všech exitech směrově rozdělených komunikací, obdobně jako v sousedních státech,“ řekla Právu mluvčí policie Hana Rubášová.

Senior jel po dálnici D6 v protisměru. Při otáčení do něj narazilo auto

Krimi

S podobným dopravním značením se mohou řidiči setkat na dálnicích například v Rakousku, na Slovensku, v Chorvatsku či Slovinsku.

Provozní slepota?

Ministerstvo dopravy ale zjevně ideu masivnější instalace značek nesdílí. Podle resortu působí tzv. fenomén provozní slepoty. „V momentě, kdy je značka všude, přestává plnit funkci upozornění na něco výjimečného,“ odpověděl mluvčí resortu František Jemelka na dotaz, proč výstražných značek od roku 2019 nepřibývá.

Když server Novinky.cz začátkem tohoto roku porovnal policejní statistiky o hlášených autech v protisměru a zastavených vozidlech v posledních pěti letech, nepotvrdilo se, že by se po instalaci značek statistiky výrazně zlepšily.

Stát letos otevře 25 kilometrů dálnice, za rok dalších 40

Domácí

Policie na dotaz Práva, zda se setkala i s případem, kdy řidič vjel do protisměru v místě, kde se výstražná značka nachází, odpovědět nedokázala. Obecně ze statistik plyne, že vjetí do protisměru se dopouštějí spíše starší řidiči a častěji se to stává v podzimním a zimním období, kdy jsou kratší dny.

Reklama

Výběr článků

Načítám