Hlavní obsah

Incident vrtulníku u Orlové? O střet s dronem nešlo, uvedla komise

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Když vloni v září pilot Jiří Vlk vyprávěl, jak se jeho vrtulník při letu nedaleko Orlové srazil s dronem, zaujal pozornost médií. I proto, že jde o pilota, který dostal stotisícovou pokutu za hašení požáru Českého Švýcarska, což prezentoval jako ukázku „vděku“ za pomoc.

Foto: Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod

Poškozená vrtulka

Článek

Údajnou srážku s dronem, při které na vrtulníku vznikla škoda milion korun, šetřil Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Střet s dronem Ústav nepotvrdil. Naopak, vyšetřovací komise s předsedou Josefem Bejdákem ukázala na četná pochybení pilota. Navzdory údajnému nárazu předmětu do ocasní vrtulky, nepřistál na bezpečnostní prohlídku stroje.

Pilot se závěry šetření nesouhlasí. „V podstatě nevyšetřili příčinu ani neurčili místo,“ řekl Vlk. Zpráva hodnotí jako vyloučenou verzi, že by se nehoda stala na pilotem uvedeném místě, a uvádí dvě jiná. Vychází ze záznamů o letu, které jim pilot poskytl zpřístupněním záznamů aplikace v mobilním telefonu.

„Je to jen jejich pocit a domněnka,“ odmítá zprávu pilot s tím, že on ví, kde se mu nehoda stala. „Je to jako v autě, taky zaregistrujete střet a víte, kde se stal,“ říká. Po střetu prý zkontroloval řízení, a když nezjistil problém, letěl dál.

Vyšetřovatelé nesouhlasí. „Přestože ve výpovědi popsal kontrolu řiditelnosti vrtulníku po údajném nárazu, na záznamu aplikace SkyDemon se neobjevila žádná změna kurzu, která by souvisela s manévrováním za účelem kontroly směrového řízení,“ uvádí zpráva. „To je v pořádku, však jsem taky letěl stejně,“ tvrdí Vlk.

Experti: Nejde trefit dron jen vrtulkou

Jako hlavní důkaz pravdivosti své verze uvádí Vlk, že na vrtulce byly na jednom místě stopy zinku. Zpráva jej potvrdila na jedné z nečistot. „Zinek je součástí obalu baterie. Musel to tedy být dron,“ tvrdí pilot.

Foto: FB Jiřího Vlka

Pilot Jiří Vlk

Tomu ale neodpovídá stav vrtulky ani okolní části stroje. „Rozsah a tvar mechanického poškození listu ocasní vrtulky svědčí o letmém kontaktu s hranou pevné, kovové překážky. Absence dílčích poškození v ocasní části, společně s chemickou analýzou poškozeného místa vrtulky nenasvědčují o střetu vrtulníku s leteckým modelem či dronem,“ uvádí komise.

Je prý prakticky nemožné trefit dron, aniž by zanechal sebemenší stopu na částech stroje u vrtulky. Policisté při šetření nehody kontrolovali letecké modeláře na jejich nedalekém letišti. Nikomu letoun nechyběl a žádný nebyl poškozený.

Experti zjistili i další pochybení pilota. Poblíž pravého břehu Žermanické přehrady udělal riskantní manévr, nízký průlet těsně nad hladinou poblíž rekreační zóny. Ohrozil nejen bezpečnost letu, ale i majetek a možné osoby v blízkosti pláže. Průlet podle trasy nesouvisel s nácvikem „nabírání vody“, jak uvedl ve výpovědi.

Podle komise pravděpodobně podcenil přistávací manévr nesprávně provedeným přeletem přes výškovou překážku v blízkosti místa dosednutí. Vlk závěr šetření odmítá, experti prý pracují s domněnkami a nemá cenu je odborně komentovat. „Nesouhlasím, zprávu jsem četl a je vypracovaná opravdu pečlivě,“ říká Právu jiný pilot.

Stěžuje si na pokutu za hašení bez povolení v Hřensku. Úřad ho však řešil opakovaně

Domácí

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám