Hlavní obsah

Absolutní byrokratická absurdita: Postavený třetí jízdní pruh na D11 bude ještě čtyři roky zavřený

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Už čtyři roky je dálnice D11 u Prahy rozšířená na tři jízdní pruhy v každém směru, ale smějí se využívat jen dva, takže se tam denně tvoří zácpy. Nové pruhy přitom zůstanou zavřené ještě minimálně další čtyři roky, potvrdilo Právu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Samotný povrch na osmikilometrovém úseku dálnice mezi Prahou a obcí Jirny je po rekonstrukci už od roku 2019.

Foto: Mapy.cz

Nový jízdní pruh na D11 zůstává šrafovaný a oddělený plnou čárou.

Článek

Jenomže v uvedeném úseku dálnice mezi Prahou a Hradcem Králové se stále protahují zbylé práce a chybějí některá povolení. „Předpokládané zahájení provozu šestipruhové D11 Praha–Jirny je v letech 2027 až 2028. Záležet bude zejména na rozsahu a druhu protihlukových opatření, která bude třeba realizovat,“ sdělil Právu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.

Podle něj je na základě požadavků hygieny Středočeského kraje i hlavního města Prahy nutné aktualizovat akustické studie, takže dosavadní příprava projektové dokumentace byla pozastavena a čeká se na výsledky studií. Jednou z prověřovaných variant je i úplné zastřešení dálnice v okolí Horních Počernic.

„Nejedná se o situaci, že by protihluková opatření a akustické studie byly navrženy chybně, ale došlo ke změně legislativy, která je v platnosti od července tohoto roku,“ upřesnila Právu ředitelka odboru hygieny Středočeského kraje Hana Štollová. Ředitelství dálnic nyní předpokládá, že budování protihlukových opatření začne v roce 2026. To ale není všechno, co je potřeba ještě dotáhnout do konce. Také zbývá dokončit modernizaci odtoku povrchové vody z dálnice.

Kupka slibuje: Všichni Češi budou mít blíže k Baltskému moři

Domácí

Jak je to možné, že pouhé rozšíření existujícího dálničního úseku trvá osm devět let? Úřady svorně tvrdí, že v tom žádné pochybení a zanedbání přípravy není. Podle ředitelství znamená rozšíření dálnice na šestipruh v podstatě to samé jako příprava nové dálnice.

Rovněž ministerstvo dopravy se brání, že studie vlivu na životní prostředí, územní rozhodnutí a stavební povolení v rámci české legislativy trvají léta. Příprava některých dálnic kvůli tomu trvala i třináct roků.

Vláda si obecně slibuje urychlení takových staveb po­dle nového zákona, který pro dopravní stavby začne platit od ledna. Zda to tak ale opravdu bude, na to mají odborníci rozdílné názory.

Podle starostky obce Jirny Šárky Hanušové může mít zdržení na D11 i další důvody. „Pořád se něco děje kolem projektových dokumentací na vysokorychlostní trať a na obchvat a ke všemu nám slibují protihlukové valy,“ řekla Právu Hanušová.

Novinky v silničních pravidlech a bodovém systému Senát schválil

Domácí

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) před pár dny slavnostně ohlásil práci na třetím pruhu na dálnici D10 před Mladou Boleslaví a aktuálně se rozšiřuje i D1 u Brna, a tak se nabízí otázka, jestli na tyto úseky nebudou řidiči čekat na dobu po roce 2030.

Podle Ředitelství silnic a dálnic nikoliv, protože stav na D11 u Prahy se vymyká. „Začátek D11 je takový zvláštní případ. Prvních osm kilometrů D11 bylo postaveno v šestipruhovém uspořádání již v roce 1984. Dálnice se ovšem provozovala jako čtyřpruhová a rezerva byla v širokém středním dělicím pásu,“ popsal Studecký.

Když v letech 2018 a 2019 probíhala rekonstrukce v obou směrech, byla součástí i oprava středního dělicího pásu. Stavbaři využili rekonstrukci k tomu, aby se svodidla posunula ke středu, a díky rezervě z roku 1984 vznikl v každém směru jeden jízdní pruh. Vlastní příprava na rozšíření ale teprve začínala.

„Dálnice D1 ani D10 nebyly postaveny s rezervou na šestipruh, takže v těchto případech to půjde klasicky, tedy nejdříve se získají všechna příslušná povolení a až následně proběhne samotná výstavba třetích pruhů. Využít tedy půjdou ihned po zprovoznění,“ tvrdí Studecký.

V Polsku se staví rychlodráhy nebo centrální letiště ostošest. Česko spí

Evropa

Reklama

Výběr článků

Načítám