Hlavní obsah

Nejdražší mosty světa: V TOP 5 najdeme USA i spojnici do Švédska

Stovky i tisíce tun nejrůznějších materiálů, nepočítaně součástek, desetitisíce dělníků, několik velkých inženýrů s ještě většími plány a samozřejmě monstrózní sumy, které musely padnout, aby ty nejdražší mosty světa vznikly a usnadnily život nepředstavitelnému počtu lidí. Podíváme se na některé z nich.

Foto: bigstock.com

Verrazano-Narrows Bridge se pravidelně stává svědkem slavného Newyorského maratónu.

Článek

O tom, které mosty se mohou mezi ty nejdražší zařadit, se vedou spory a je velmi těžké stanovit, který žebříček je ten „opravdový“. Sestavili jsme pro vás TOP 5 mostů, které vám vezmou dech – když ne svých vzhledem, tak určitě částkou, kterou za ně lidé vynaložili.

Mezi pětkou mostů, které si drží své výsostné umístění mezi těmi ostatními, jsou dva z Ameriky, dva z Asie a také jeden z Evropy, součástí jehož konstrukce je i tunel. Teď už se ale na ty stále obdivované skvosty pojďme podívat.

Foto: bigstock.com

Mezi nejdražší nepatří, ale rozhodně ho řadíme k nejslavnějším - Golden Gate Bridge v San Franciscu.

5. Verrazano-Narrows Bridge

Verrazano-Narrows Bridge je pýchou New Yorku – spojuje městské části Brooklyn a Staten Island. Jde o dvoupatrový most, jehož celková délka činí 1,6 km. V době svého otevření (r. 1964) byl nejdelším visutým mostem na světě. Dnes drží 8. příčku mezi visutými mosty s nejdelším rozpětím hlavního pole, tedy s nejdelším dílem mezi pylony – u tohoto mostu se počítá s délkou 1,3 km.

Stavba Verrazano-Narrows Bridge trvala celkem 15 let a probíhala ve dvou etapách. První etapa trvala 10 let a během ní došlo ke stavbě vrchní části konstrukce, ve druhé, pětileté etapě pak dělníci dokončili spodní část mostu.

Most dostal svůj název po italském objeviteli Giovannim da Verrazzano, což byl první Evropan, který vplul do newyorského přístavu přes průliv The Narrows. Američané si pouze zjednodušili pravopis a vynechali v názvu mostu jedno „z“.

Slavné mosty a jiné stavby můžete poznávat v našem cestovatelském testu:

Bez zajímavosti nezůstává ani to, že právě na tomto místě startuje světoznámý Newyorský maratón a že po něm denně projede asi 200 tisíc aut ve 12 pruzích. Nebo to, že aby mohl být postaven, muselo se přestěhovat 7 tisíc obyvatel města.

Celková cena, za níž byl most postaven, se odhaduje na 2,45 miliardy amerických dolarů.

4. Bay Bridge

Most s úplným názvem San Francisco-Oakland Bay Bridge je v podstatě mostní komplex, díky kterému lze snadno prosvištět Sanfranciským zálivem v Kalifornii. Stejně jako Verrazano-Narrows Bridge se chlubí dvěma patry a denně po něm projede asi 250 tisíc aut.

Historie myšlenky na most v této lokalitě prý sahá až do dob zlaté horečky – na přelom 1. a 2. poloviny 19. století. Stavět se ale začalo v roce 1933 a most byl otevřen 3 roky poté. Spodní část měla původně sloužit pro vlaky a nákladní vozy a horní část pro osobní automobily, dnes však v obou patrech vládne pouze silniční doprava.

Foto: bigstock.com

Most Bay Bridge funguje o půl roku déle než známější Golden Gate Bridge.

Most má dvě přibližně stejně dlouhé části. Vede tedy z centra San Franciska na ostrov Yerba Buena a z něj do Oaklandu. Díky rekonstrukci v letech 2003–2012 byla stavba prohlášena za nejširší most světa a s tímto titulem byla zapsána do Guinessovy knihy rekordů.

Celková délka mostu je 7 km a cena se rovnala 6,5 miliardy amerických dolarů.

O San Francisku se dočtete také zde:

3. most Akashi-Kaikyo

Tento visutý most stojí v Japonsku a spojuje zde města Kóbe a Awadži na ostrově Honšú. Ačkoli prvotní plány zahrnovaly i železnici, vede po mostě pouze dálnice. Denně tudy projede asi 23 tisíc vozidel.

Celková délka mostu dosahuje téměř čtyř kilometrů a nemůžeme nezmínit rozpětí hlavního pole – 1991 m. To z něj totiž činí nejdelší visutý most světa.

Foto: bigstock.com

Akashi-Kaikyo z vyhlídkové věže vysoké 300 m.

Stavba tohoto skvostu trvala 10 let. Otevřen byl na jaře 1998 a ještě během stavby ho zasáhlo silné zemětřesení, které posunulo pylony asi metr od sebe – původně o metr kratší hlavní pole bylo tedy prodlouženo. Vskutku elegantní řešení vzniklého problému.

Protože se Japonci nechtěli dočkat toho, že by se jim most opět pokusila příroda poničit, vystavěli ho tak, aby vydržel vítr až do rychlosti necelých 300 km/h a aby ustál zemětřesení o síle až 8,5 stupně Richterovy škály.

Stavba mostu Akashi-Kaikyo vyšla v přepočtu na americké dolary na 7,3 miliardy.

Přečtěte si o exotických místech na celém světě:

2. Öresundský most

Öresundský most je zase v kategorii mostů stavitelským fenoménem Evropy. Spojuje dánskou metropoli Kodaň s městem Malmö na jihu Švédska, díky čemuž se dojezd mezi těmito dvěma důležitými městy zkrátil na zhruba 40 minut.

Öresundský most je druhým největším pevným mostem na světě. Měří téměř 8 km a patří k rafinovanému přejezdu, který kromě mostu tvoří také uměle vytvořený poloostrov, uměle vytvořený ostrov a tunel vedený 10 m pod hladinou moře. I tento most je dvoupatrový – zatímco horní patro slouží automobilům, dolním patrem se běžně prohánějí vlaky, a to až rychlostí přesahující 100 km/h.

Foto: bigstock.com

Øresundský most spojuje Dánsko se Švédskem. Mimo jiné je pilířem děje mezinárodně oblíbeného švédsko-dánského seriálu Most.

Se stavbou mostu se začalo v létě 1995, ale samotná myšlenka propojení Dánska se Švédskem vznikla už před stoletím. Poprvé se tudy lidé mohli projet v létě 2000. Dnes přes něj denně projede asi 10 tisíc aut a asi 300 vlaků.

Stavba celého komplexu stála téměř 8 miliard amerických dolarů.

Otvíračka ve velkém stylu
O tom, jak moc tento most pro Dány i Švédy znamená, svědčí i to, že pásku při slavnostním zahájením provozu přestřihl švédský král Karel XVI. Gustav společně s dánskou královnou Markétou II.

1. Honšú-Šikoku Bridge Project

Honšú-Šikoku Bridge Project je komplexní systém mostů, který od 1999 spojuje japonské ostrovy Honšú a Šikoku. Jeho část sloužila už od roku 1988, most byl o 10 let později rozšířen a na konci 90. let byl dokončen. Celková délka všech tří hlavních částí dosahuje 172 km a částka za výstavbu se vyšplhala na 68,6 miliardy amerických dolarů.

Ostatní mosty s tímto komplexem rozhodně nemohou soupeřit. Nejmenší část komplexu stála téměř šest miliard amerických dolarů, druhá 6,5 miliardy a třetí něco přes 13 miliard. Teprve dohromady dává tak vysokou částku.

Tak co, nemáte chuť podívat se na tyto megastavby?

Inzertní sdělení: Vydejte se do Ameriky!

Cestovní kancelář ESO travel vybírá z nabídky a zájezdů do zahraničí:

Užijte si New York se vším všudy – obhlédněte sochu Svobody, navštivte čtvrti SoHo a TriBeCa a večer si vychutnejte pohled na rozsvěcující se město. Dovolenou si zpříjemněte pobytem v luxusním pětihvězdičkovém hotelu Westin Times Square a všechny krásné okamžiky si navždy uchovejte v paměti.

Vydejte se s námi na velkou cestu Spojenými státy a kromě Las Vegas, Monument Valley a dalších skvostů nakoukněte i do úžasného San Franciska, kde mimo jiné najdete i most zapsaný do Guinnessovy knihy rekordů. Není na co čekat!

Čtěte dále:

Přečtěte si také o nejkrásnějších místech Tibetu, dále o nejlépe hodnocených restauracích na světě nebo o nejslavnějších kaňonech světa. Přehled všech článků najdete na hlavnístránce rubriky

Autor: Petra Malá & Tomáš Cikán

Anketa

Kam v roce 2016 pojedete na hlavní dovolenou?
nikam
40,1 %
do Č. R. nebo na Slovensko
23,9 %
k moři
22,3 %
do zahraničí do hor
7 %
jinam
6,7 %
Celkem hlasovalo 372 čtenářů.

Znáte nejstarší mosty světa, které dosud slouží?

Když už jsme u těch „nej“ mostů, nemůžeme se nepodělit o ty nejstarší na světě, které dosud slouží svému účelu. Tím absolutně nejstarším je podle všeho francouzský most Pont du Gard. Je dlouhý 300 m a ročně se po něm jen tak pro pocit projde asi milión turistů.

Dalším skvostem je Tibériův most v italském Rimini, jenž byl údajně dokončen v roce 20 n. l. Měří 70 m a jde o nejstarší silniční most na světě. Třetí příčku si neochvějně drží Segovijský akvadukt ve Španělsku – ten slouží od roku 50 n. l. a měří 813 m. Na přitažlivosti mu dodává i pověst o tom, že ho prý měl postavit sám Ďábel.

Mezi desítkou nejstarších dosud sloužících mostů najdeme i jeden český – jde o Jelení most v Písku z 2. poloviny 13. století. Most je dlouhý 110 m. Jelení se podle pověsti jmenuje proto, že konšelé slíbili pojmenovat ho po tom, kdo po něm projde jako první. A on to byl zrovna jelen. Most přes řeku Otavu byl kdysi významnou součástí obchodní stezky, která vedla z Pobaltí do Středozemí.

Související články

Výběr článků

Načítám