Článek
Téma letošního Designbloku je Odvaha. To je důležitá vlastnost, nejen pro umělce…
Ano, odvaha má mnoho různých podob, mnoho intenzit a výstupů. A úžasné je, že se dotýká nás všech, bez ohledu na to, zda jsme muž nebo žena, umělec nebo třeba učitel. Odvaze rozumím jako síle, která věci mění a posouvá kupředu. Bez ní bychom přešlapovali na místě.
Představované úspěšné autorky jsou všechny odvážné a mají sílu vášnivě usilovat o to, čemu věří. Také ochotu pouštět se na neprobádaná místa, a tím i do slepých uliček. Nebojí se na objevitelských cestách třeba i chybovat.
Co je pro dvacet úspěšných umělkyň ještě charakteristické?
Začnu trošku oklikou. Je zajímavé, že na vysoké umělecké školy se hlásí více mladých žen než mužů, ale tvůrčím oborům se po absolutoriu věnuje naplno více mužů. Takže, pokud se dá říci, že něco spojuje představované autorky, pak je to určitá vytrvalost až urputnost v dobrém slova smyslu.
Ženy, které se celoživotně věnují tvůrčí práci, jsou vnitřně svobodné. Ale svou svobodu si musely uhájit nebo vybojovat. Jsem přesvědčená, že tahle energie se v jejich dílech promítá.
O výstavě Odvaha
Výstava vyzdvihuje dvacet úspěšných žen napříč třemi generacemi. Jsou mezi nimi jména Eva Jiřičná, Eva Eisler, Liběna Rochová nebo Lucie Koldová, ale i autorky, jež se často skrývají pod jmény značek, pro něž pracují. Například Mária Čulenová Hostinová, která navrhuje pro sklářskou firmu Lasvit nebo Eliška Horčíková (pro španělský Camper) či umělkyně, které nebývají s touto sférou spojovány často, jako jsou keramička Šárka Radová nebo sklářská výtvarnice světového renomé Vladimíra Klumparová.
Zastoupena je i tvorba mladých autorek, jako je ilustrátorka Nikola Logosová, Karolína Kučerová nebo designérka porcelánu Monika Martykánová. Architektkou výstavy je Anna Matoušková a o grafiku se postarala Andrea Vacovská.
Festival Designblok se uskuteční v dnech 7. až 12. října 2025, pro veřejnost bude přístupný od 8. října 2025.
S autorkami jste si povídala. Prozradily na sebe něco?
Ano, všem dvaceti ženám jsem položila čtyři stejné otázky. Jejich odpovědi si budou moci návštěvníci na výstavě přečíst a možná jim to umožní i trochu jiný pohled na vystavená díla.
Stejné otázky, odlišné odpovědi. Některé ženy byly hodně osobní, jiné pečlivě vážily slova. Myslím, že v jejich výpovědích i dílech lze najít nejen zajímavá témata, ale i jakési společné vnitřní nastavení. Vášeň a zaujetí pro věc.
Které dílo na výstavě je za vás nejodvážnější?
Těžko vybírat, všechna díla jsou odvážná, každé jinak. Na zastoupených fotografiích je to ale možná nejzřejmější. Třeba triptych fotografií Gabiny Fárové, akty potetovaných vězňů, které fotografovala v 90. létech ve věznici se zvýšenou ostrahou ve Valdicích, je pro mě symbolem odvahy a do výstavy vnáší úžasné téma muže – přitažlivého i nebezpečného.
Podobně vystoupila ze své komfortní zóny fotografka Bára Prášilová, která pro výstavu vytvořila jedny ze svých nejodvážnějších fotografií, nejen formálně, ale i obsahově.
Kuráž je nezbytná i v praxi…
Ano, své o tom vědí designérky Lucie Koldová nebo Mária Čulenová Hostinová, které dlouhodobě navrhují pro velké evropské firmy, kde je velká konkurence. Jejich návrhy fungují výborně esteticky, prakticky, produkčně i obchodně. Proto jsou úspěšné.
Když jsme zmínily Lucii Koldovou. Prozraďte, jakou novinku na Designbloku představí?
Na výstavě bude mít premiéru barelové křeslo z kolekce Puffer, které Lucie navrhla pro holandskou firmu Jess. Křeslo, židle i pohovka, které ke kolekci patří, jsou inspirované prošívaným kabátem, který je v módním průmyslu běžně známý jako puffer jacket.
Kožené křeslo upoutá souhrou materiálů, odvážných proporcí a symbolickou proměnou pohodlné a hřejivé péřové bundy ve funkční interiérový designový objekt.

Designérka Lucie Koldová připravila pro Designblok nové barelové křeslo z kolekce Puffer, navržené pro holandskou firmu Jess.
Zeptám se teď obecně. Co má obsahovat dobrý design?
Určitě opravdovost. Ono to zní jako klišé, ale myslím, že v současnosti vzniká i mnoho návrhů jako estetický nebo emocionální kalkul. Tyto věci však nemají dlouhý život, jsou svým způsobem prázdné. Cením si objektů, které představují součást tvůrčí cesty, jsou s ní spojené. Takové nikdy neztratí hodnotu.
Myslíte si, že jsou ženy designérky v něčem lepší než muži?
Podle mého názoru vynikají ženy-designérky v nakládání s barvami, schopnosti kombinovat zdánlivě nekombinovatelné materiály.
Myslím, že charakteristické je i vnášení uměleckého obsahu a témat do užitého předmětu nebo přirozené překračování hranic jednotlivých oborů.
Co byste poradila mladým designérkám, které chtějí prorazit?
Aby v sobě živily vášeň pro život a svět okolo, aby věděly, za čím jdou a byly vytrvalé. A na téhle cestě považuji za nesmírně důležitou pokoru. Vidím ji jako příležitost se něco naučit.
Pokora totiž neznamená řídit se názory jiných nebo sledovat cizí cíle. Neznamená poslouchat, ale slyšet a vzít si z toho, co nám jiní radí, to dobré a potřebné a zbytek registrovat. Pokora je přijímat své omyly a chyby vlídně jako cenný způsob, jak se rozvíjet a zrát.
Poslední otázka. Co vás jako kurátorku na českém designu baví?
Že je tak rozmanitý a barevný. Každoročně se objeví skvělé věci, vyniknou nová jména. A to je zásluha nejen skvělé úrovně českých uměleckých škol a z nich vyšlých designérů, ale také českých producentů.
Výjimečné věci se rodí z výjimečných okolností a úkolů. Třeba ve skle nelze opominout šťastná tvůrčí setkání Lucie Koldové s Brokisem, Jana Plecháče s Moserem nebo Kateřiny Handlové se sklárnou Rückl.
O kurátorce
Michaela Kádnerová je kurátorkou sbírky designu Moravské galerie v Brně. Absolvovala studium dějin umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze s prací věnovanou tvorbě architekta Jana Kaplického a studia Future Systems. Při té příležitosti kurátorsky připravila výstavu Jan Kaplický / Future Systems v Národní galerii v Praze v roce 1999 a v ICA v Londýně v roce 2001.
Jako nezávislá kurátorka připravila řadu výstav současného designu v ČR i zahraničí. O současné architektuře a designu publikuje v různých periodikách, zejména v časopise Architect Plus.
Pro letošní festival Designblok připravila v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze expozici s názvem: Odvaha s podtitulem: Ženy v architektuře, designu a užitém umění.