Článek
Tvar vázy má ladit s květinou
Když kytice ve váze působí harmonicky a přirozeně, vznikne dokonalé květinové zátiší. Řekne se to jednoduše, ale jak vytvořit správné aranžmá? Základem je sladit tvar vázy s proporcemi kytice.
Do vysokých a úzkých váz se hodí květiny s dlouhými stonky a výrazným květem. Třeba lilie, gladiola, růže, slunečnice.
Široká a nízká váza je ideální pro menší, ale bohaté kytice, kombinované i z více druhů rostlin: patří do ní pivoňky, hortenzie, gerbery, eustomy, frézie apod.
Skleněná váza jako ikona
Pracují se sklem, jednoduchými tvary, jemnými barvami a jejich kombinacemi, soustředí se na tvarosloví…
Mluvíme o uznávaném designérském studiu Dechem, které tvoří partnerská dvojice Michaela Tomišková a Jakub Janďourek. Určitě si je hned spojíte s jejich ikonickou vázou Bandaska z roku 2014, která zpočátku vznikla jako soubor tří váz: střední, vysoké a velké. Váza je to krásná, nadčasová a stále žádaná, na škále odstínů od alabastrově růžové po extravagantní žlutou.
Nám se líbí i ručně foukaná limitovaná edice, která vznikla ve spolupráci s uznávaným ilustrátorem Michalem Bačákem. Na vázách je bohatá, jemná a detailní kresba, která jim dává punc jedinečnosti.
Sklo, porcelán nebo keramika?
Při vytváření kytice je důležité vnímat i materiál, z něhož je váza zhotovena.
Skleněné vázy jsou ručně foukané, někdy broušené, průhledné, čiré nebo v barevném tónu. Stonky květin jsou většinou viditelné a jako „odhalené“ vypadají skvěle v minimalisticky laděných interiérech.
Tip: Milovníci váz si určitě pořídí alespoň jeden kousek od českých sklářských designérů. Mají vysokou uměleckou hodnotu a lze je bez debat považovat i za dobrou investici.
Porcelánové vázy působí slavnostně a noblesně. V hladkém bílém materiálu vyniknou kytice sytých odstínů, tmavší vázy zase dodají dramatičnost světlým květům. Romantické květiny jako jsou hortenzie, frézie či eustomy (jícnovky) vypadají půvabně v jemných pastelových odstínech.
Tradiční keramika, na rozdíl od porcelánu, vyvolává naturálnější dojem a sluší jí to v chalupě na venkově. Když do vázy dáte mix lučního kvítí, nikdy neuděláte chybu. Naopak, vytvoříte tu nejkrásnější přirozenou kytici.
Designové vázy z porcelánu. Upřímné a pravdivé
Vázám dává smyslné tvary i magické světlo, skvěle kombinuje moderní design s tradicí moravského Horňácka a pracuje s materiálem, který je křehký a tvrdý zároveň.
Designérka Pavla Vachunová z ateliéru Tyformy miluje porcelán, z něhož vytváří nádherné vázy, objekty i šperky. Mají atypické tvary, povrchy, někdy vypadají jako z kabinetu kuriozit, jindy nás ohromí organickými tvary a inspirací z přírody.
V oblíbené kolekci Struktura si pohrává s tvary, u nichž nelze přesně určit, co je tvoří příroda, co stroj. Objekty připomínají zkameněliny, jindy houby, ale společným jmenovatelem jsou emoce a krása.
Květiny, které se ve váze „nemají rády“
Ne všechny rostliny lze však aranžovat do jedné nádoby. Buď k sobě vizuálně nesedí, nebo si zkracují životnost kvůli látkám uvolňovaným do vody.
Známým sólistou je třeba narcis, který pouští sliz a tím ucpává cévní svazky ostatních rostlin. Ty pak proto rychleji vadnou.
Co s tím? Narcisky jsou krásné samy o sobě, ale pokud je chcete kombinovat s jinou květinou, zkuste hyacinty. Jsou také jedovaté a sliz od narcisek jim nevadí.
Další solitérní rostlinou je konvalinka. Vypouští toxiny, jež ostatním škodí.
Opatrní musíme být i v případě tulipánů: mají rády hodně vody, a když ji sdílí s květinami s tvrdým stonkem (růže), mnohem rychleji vadnou.
Vizuálně k sobě neladí dvě dominantní květiny, které se „přetahují“ o naši pozornost: třeba pivoňky a lilie. Pozor si dejte i na velikostní nepoměr: slunečnice a drobné kvítí.
Keramické vázy hebké jako samet
Hlíně dává jemné oblé tvary, sametovou hebkost, jemné pastelové odstíny a obří velikost.
Vázy od designérky Karolíny Kučerové vás rozhodně překvapí, protože vůbec nevypadají jako z keramiky. Hlínu totiž tvaruje pomocí molitanu, aby měla hebký povrch a na závěr tvůrčí fáze používá engoby (barvy), které sametový efekt jenom podpoří.
Mladá umělkyně úspěšně experimentuje i se sklem, třeba v kolekci váz s názvem ESSENCE. V ní zkoumá průzračnost a odolnost skla. Model vytváří z látky vrstvené sádrou a křemenem, po jejímž odstranění je forma naplněna barevně foukaným sklem. Po vychladnutí rozbité formy se odhalí jedinečný tvar vázy.