Hlavní obsah

Obrovské náklady na elektrifikaci jsou nepříjemnou pravdou, říká vedení Stellantisu

Ignorovat velké náklady na přechod na elektromobilitu může znamenat zmenšení trhu, protože si střední třída nebude moci dovolit nová auta, zní z koncernu Stellantis.

Foto: Dodge

Koncept elektrického Dodge Charger Daytona SRT (ilustrační foto)

Článek

Koncern Stellantis, stejně jako většina dalších automobilek, pracuje na přechodu k elektromobilitě. Jenže náklady na takovou změnu jsou tak obrovské, že jedna z odvrácených stránek může být růst ceny aut nad finanční možnosti střední třídy.

„To je pro všechny ten slon v kuchyni,“ říká Mike Koval Jr., šéf americké značky Ram, o kterém všichni ví, ale moc o něm nemluví. „Náklady na elektrifikaci jsou vysoké, takže nutně musíme zajistit, abychom ochránili ziskovost byznysu se spalovacími motory, který máme, k pomoci financování přechodu k elektřině,“ vysvětluje.

Zajištění ziskovosti navíc v poslední době není jednoduché ve světle pandemie, nedostatku čipů, inflace či změn v legislativních rámcích. Náklady na vývoj a výrobu elektromobilů patří k důvodům, proč Stellantis na konci února odstavil továrnu v Illinois, kde dříve vyráběl Jeepy Cherokee.

Nejen osobní auta. Kalifornie chystá omezování spalovacích motorů u náklaďáků

AutoMoto

Podle šéfa koncernu Carlose Tavarese je otázkou, jak se k nákladům na elektrifikaci firma postaví. „Pokud s tím nebudeme nic dělat, významně se nám zmenší trh, protože střední třída si nebude moci dovolit elektromobily, jednoduše řečeno,“ říká.

„Není v zájmu korporací, není v zájmu občanů, není v zájmu odborů, abychom zmenšili trh tím, že budeme pro střední třídu příliš drazí,“ dodává.

Stellantis plánuje na trh v celém světě do roku 2030 vypustit desítky elektromobilů u značek Ram, Jeep, Dodge i Chrysler. Ještě letos se má v USA objevit elektrická verze dodávky Ram ProMaster, která je přeznačkovaným Peugeotem Boxer, a příští rok se na trh chystá elektrický pick-up 1500 REV. Jeep k avengeru, který v Evropě získal titul Auto roku, přidá produkční verze konceptů Recon a Wagoneer S, Dodge zase pilně pracuje na elektrickém muscle caru, který nahradí dnešní charger a challenger.

Vozový park Evropy se změní v Kubu, říká šéf Iveca

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám