Hlavní obsah

Nejen osobní auta. Kalifornie chystá omezování spalovacích motorů u náklaďáků

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dvě pětiny nově prodaných tahačů a tři čtvrtiny autobusů a velkých nákladních aut budou muset v polovině příštího desetiletí mít bateriový elektrický pohon, plánuje Kalifornie.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Elektrické Volvo FL na ElektroFestu 2022 (ilustrační foto)

Článek

Kalifornská vláda již nařídila, že od roku 2035 si zákazníci osobních aut budou smět koupit jen elektromobily. Nyní je řada na nákladních autech, autobusech a těžké technice. Zákazníci těchto kategorií vozidel budou mít ve stejném roce kvóty, kolik si jich budou moci koupit na naftu a kolik bude muset být elektrických, píše americký web Carscoops.

Federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) povolil tomuto státu na západním pobřeží USA stanovovat pravidla pro nejtěžší nákladní auta a podobné stroje. Podle plánu, který Kalifornie zveřejnila, bude muset v polovině příštího desetiletí více než polovina nově prodaných dodávek a lehkých nákladních aut, 75 % autobusů a velkých náklaďáků a 40 % tahačů návěsů mít bateriový elektrický pohon.

Většina takových aut dnes jezdí na naftu, protože takový pohon znamená obří točivý moment, zásobu paliva na tisíce kilometrů jízdy a jeho snadné doplňování u čerpacích stanic.

Vozový park Evropy se změní v Kubu, říká šéf Iveca

AutoMoto

Zatímco ve sféře osobních aut dnes máme jak vozidla, tak infrastrukturu na to, aby po Spojených státech či většině Evropy mohl člověk jezdit jakkoliv daleko v časech ne až tak vzdálených konvenčním autům, u náklaďáků se elektromobilita omezuje prozatím spíš na menší stroje s kratšími trasami. Elektrické tahače návěsů jsou tím spíš sci-fi.

Důvodem je, že těžký náklad znamená obrovskou spotřebu energie, takže ani akumulátory s několikanásobnou kapacitou oproti těm v osobních autech neposkytují dojezd významně nad 200 kilometrů. Nabíjení navíc kvůli velkým kapacitám baterií trvá dlouho i u těch nejrychlejších nabíječek.

Kalifornie navíc je první vlaštovkou, podobně jako tomu bylo u zákazů spalovacích motorů pro osobní auta. Některé další státy už nyní plánují zavedení podobných omezení i pro těžká vozidla.

Americká Asociace výrobců nákladních aut a motorů, která sdružuje největší americké firmy v tomto byznysu, pochopitelně nesouhlasí s takovým omezením. Uznává právo Kalifornie stanovit si vlastní pravidla, má však obavu např. z dostupnosti dostatečně rychlých nabíječek v dostatečném počtu. Varuje také před rostoucí cenou takových aut a s tím souvisejícím odkládáním nákupů nových vozidel.

Některé jiné americké státy se dokonce spojily, aby u soudu bojovaly proti možnosti Kalifornie stanovovat vlastní pravidla. Jak dopadnou, je zatím brzy předjímat.

Státy EU schválily pravidla k ukončení prodeje aut na benzín a naftu v roce 2035

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám