Hlavní obsah

Vozový park Evropy se změní v Kubu, říká šéf Iveca

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ostrý názor na nucený přechod k elektromobilitě, ordinovaný Evropskou unií, projevil generální ředitel Iveca Gerrit Marx. Syntetická paliva jsou podle něj šampaňským spalovacích motorů.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Čerstvě schválená pravidla pro konec prodejů nových aut se spalovacími motory v Evropské unii, který má až na výjimky nastat v roce 2035, bude podle šéfa firmy Iveco Gerrita Marxe mít přesně opačný efekt, než si unijní vedení slibuje.

„Proměníme Evropu na Kubu, kde vídáte na silnicích stará auta,“ řekl v rozhovoru pro agenturu Bloomberg. Důvodem podle něj bude, že si lidé nebudou moci dovolit ani elektrické vozy, ani drahá syntetická paliva.

Ta jsou pro spalovací motory příslovečným stéblem, neboť EU umožní po roce 2035 prodej takových motorů, které budou moci spalovat výhradně je. Jejich vývoji – a především vývoji metody, která by je dokázala dostatečně efektivně vyrábět ve velkém – se intenzivně věnuje automobilka Porsche.

Státy EU schválily pravidla k ukončení prodeje aut na benzín a naftu v roce 2035

Ekonomika

Jenže existuje velké riziko, že budou oproti dnešním ropným palivům prostě příliš drahá. Marx je nazval „šampaňským spalovacích motorů“. „Pokud máte ferrari nebo pokud svým Porsche Turbo jezdíte jen o víkendu, bude vám jedno, jestli bude litr stát pět, nebo osm eur (118–189 korun současným kurzem – pozn. aut.). To ale není palivo pro budoucnost,“ nechal se slyšet.

Proč zmínil zrovna Kubu? Ta je v současné době rájem milovníka automobilových veteránů – ovšem jen na první pohled. Po revoluci v roce 1959 tam stát zakázal import nejen aut, ale i náhradních dílů ze Spojených států a podobných zemí, takže tamní vozový park v podstatě zamrzl, vyjma nijak masového dovozu aut ze Sovětského svazu.

Ani tak ovšem nebylo pro běžné občany realistické si auto pořídit, neboť trh byl silně státem regulován. Nedostatek náhradních dílů navíc ústil v to, že lidé své vozy udržovali ve funkčním stavu, jak jen se dalo – díly vyrobenými na koleně, motory z traktorů či ze sovětských lad a podobně.

V posledních několika letech došlo k uvolnění dovozu aut, ta jsou ale tak silně zdaněná, že nové i ojeté dovezené auto stojí několikanásobek své běžné ceny v Evropě či USA. Možnost pořídit si nové auto tam navíc snižují nízké výdělky – průměrná mzda byla v roce 2021 ve výši 3830 kubánských pesos měsíčně, tedy asi 3500 korun.

Výroba syntetického paliva konečně začala. Porsche zprovoznilo závod v Chile

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám