Hlavní obsah

Jahn: Trh, jako byl ruský, je těžké nahradit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výroba aut se z šoků v covidové době, nedostatku čipů, dopadů války na Ukrajině a dalších přírodních katastrof stále nemůže vymanit. Produkce a prodej tuzemské značky Škoda pořád výrazně zaostává za rekordními roky. V roce 2022 bylo ve všech závodech v různých koutech světa vyrobeno 765 tisíc vozů, v roce 2021 to bylo přes 802 tisíc, rekordní roky však byly 2017 až 2019, kdy byla produkce a prodej mezi 1,2 a 1,3 mi­lionu vozů ročně.

Foto: Škoda Auto

Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto za oblast prodeje a marketingu, (vpravo) a Le Do, generální ředitel projektu Škoda ve Vietnamu, během slavnostní akce u příležitosti vstupu Škody Auto na vietnamský trh.

Článek

Letošní čísla z prvního pololetí byla o něco optimističtější než ta loňská. Do června se prodalo 432 tisíc aut, tedy skoro o pětinu víc než vloni ve stejném období. Pak se ale zase začaly rušit směny kvůli povodním ve Slovinsku, které vyřadily z provozu dodavatele ozubených kol. Ani letos to tedy nevypadá, že by výroba měla výsledky z předcovidových let atakovat.

Vypadla totiž především výroba v Číně a v Rusku. V Číně opadl zájem o výrobu tuzemské značky z hodnot kolem až 350 tisíc za rok na nynější počty kolem 40 až 50 tisíc, v Rusku kvůli válce na Ukrajině klesla výroba na nulu. Tyto trhy a produkce se zatím nedaří nahradit.

„Počítáme s tím, že porosteme i nadále v Evropě, což je náš hlavní trend, a je mnoho západoevropských trhů, kde ještě máme možnost růst. Silní jsme například ve Švýcarsku, Německu, Rakousku. Nicméně v oblasti jižní Evropy, v zemích jako například Itálie, Francie, Španělsko, tam máme ještě velkou možnost růstu, takže určitě chceme posilovat v Evropě,“ řekl člen představenstva zodpovědný za prodej Martin Jahn.

Škoda hledá náhradu za Rusko a Čínu. Zvažuje vstup do Thajska nebo Malajsie

AutoMoto

Podle něj jsou pro firmu samozřejmě důležité trhy jako Indie, Vietnam a chystá se i na Střední východ. „Ty mohou přinášet nové objemy, ale ruský trh měl potenciál 150 tisíc vozů ročně, to je těžké nahradit, tolik velkých trhů na světě není,“ připustil Jahn při středeční berlínské premiéře nové generace vozu Škoda Kodiaq.

Jaký je letošní odhad produkce, to neprozradil. „O objemech neradi mluvíme, protože když se podařilo zahnat problémy s čipy, tak vypadly dodávky dílů od slovinského dodavatele postiženého povodní. Nikdy nevíme, kdy něco vypadne,“ řekl Právu Martin Jahn.

Současná produkce Škody Auto
výrobaprodej
20181,285 mil. vozů1,25 mil. vozů
2022764 994 vozů731 262 vozů
2023*535 200 vozů432 200 vozů
*od ledna do června v českých závodech
Zdroj – Škoda Auto

Nový kodiaq by mohl s prodeji pomoci. Jeho první generace se dokázala probojovat v pořadí prodejnosti jednotlivých škodováckých modelů na třetí pozici a celkem se této verze od roku 2016 vyrobilo a prodalo více než 800 tisíc kusů.

„Je to prestižní model, většinou se těch objemových modelů prodává vždycky víc než těch nejdražších, takže jestli bude na druhé nebo třetí pozici, není až tak důležité, důležité je, aby zaujal naše zákazníky, aby byl úspěšný a jeho prodej abychom udrželi na stejné úrovni, ne-li na vyšší,“ uvedl Jahn.

Škoda představila nový kodiaq

AutoMoto

Upravená norma Euro 7 může prodloužit život Škody Fabia

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám