Hlavní obsah

Za volantem nové Dacie Sandero: Velmi příjemné překvapení

Novinky, Milan Lažanský

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Třetí generace nejmenšího modelu rumunsko-francouzské značky se u dealerů objeví až v únoru, pražským provozem jsem ji ale protáhl ještě před Vánoci. Konečný verdikt stanoví až cena, kterou pro český trh ještě neznáme. Zatím jsem ale z novinky vážně nadšen.

Foto: Dacia

Dacia Sandero ve třetí generaci

Článek

Dacia je pro Renault velmi úspěšným podnikem. Jsou to jedny z nejlevnějších aut na trhu, která však rozhodně nejsou k smíchu. Zejména díky své opravdovosti - od marketingu přes evropský design až po odolnou techniku.

Na nic si nehrají a nabídnou přesně to, po čem cílová skupina touží. V dnešním světě, kde je třída malých vozů plná modelů s moderními vychytávkami, složitým designem a drahou technikou, zůstávala dosavadní Dacia Sandero jakýmsi malým dinosaurem.

Jenže malá auta v posledních letech kráčí tak rychlým krokem, že i Dacia musí reagovat. Stačí se podívat na aktuální Peugeot 208, Toyotu Yaris nebo i sesterský Renault Clio. Do těchto prcků se stěhují moderní hodnotné interiéry, asistenční systémy a technologie, se kterými se dříve chlubily jen luxusní vozy. Navíc tyto vozy dnes i při delších cestách neotravují, jsou tiché, komfortní, stabilní ve vysokých rychlostech...

Nové sandero i kvůli tomu dostává vůbec poprvé současnou techniku. Už nestaví na starších základech Renaultu Clio, ale sdílí s aktuální generací modulární platformu CMF-B. Od té se u nového sandera prakticky vše odvíjí.

Širší hlavně na pohled

Rozměry novinky se mezigeneračně liší jen velmi mírně. Ovšem na první pohled vypadá třetí generace mnohem hodnotněji. Mohou za to designérské triky, ale také LED světlomety, které jsou k dispozici už ve standardní výbavě, zcela jinak pojatá záď nebo sjednocená boční okna, která nedělí lakovaný pás.

K mání je zároveň i dobrodružná verze Stepway se zvýšeným podvozkem a oplastováním, díky kterému to sanderu sluší ještě více. Navíc nabídne i chytré podélné nosiče, které se po pár krocích změní v příčníky.

Foto: Dacia

Dacia Sandero ve třetí generaci

Foto: Dacia

Dacia Sandero předchozí druhé generace

Modulární platforma však uvolnila více místa pro posádku. Přední pasažéři mají dost místa na kolena i ramena. Limitem jsou spíše kratší sedáky, sedadla jsou ale pohodlná. Příjemně překvapen jsem byl vzadu. S výškou 190 cm jsem si za sebe pohodlně sedl a netlačil jsem se ani hlavou do stropu. Jistě, že je znát, že sedím v malém autě, ale v rámci třídy jde o velmi dobré vysvědčení.

Zavazadelník má 328 litrů a rovněž schopnost známou z více malých aut - je poměrně hluboký, leccos velkého tak do kufru vměstnáte, když se dostanete přes vyvýšenou hranu zadního nárazníku. Verze na LPG pak zavazadelník neomezuje, nádrž je umístěna místo rezervního kola.

Interiér celkově mě velmi příjemně překvapil. Materiály jsou sice výhradně z tvrdého plastu, ale nejvyšší výbavu zútulní textilní potah přístrojové desky. Zpracování je na velmi dobré úrovni, což je možná podstatnější. Dacia Sandero, co se vnímané kvality a celkové architektury interiéru týče, ohromně posunula.

Foto: Dacia

Interiér má velmi dobré zpracování a žije se v něm snadno.

Jde navíc o auto, do kterého sednete, a můžete ihned jet. Ovládání ventilace nebo palubního počítače je nádherně triviální. Před řidičem jsou klasické přístroje a černobílý displej, který však má velmi jemnou grafiku.

Uprostřed Dacia nabízí tři varianty multimédií. Základní Media Control je chytrým řešením s držákem telefonu, do kterého si stačí nainstalovat aplikaci a propojit jej přes bluetooth s autem. K dispozici máte nejen ovládání multimédií, ale i informace o voze.

Foto: Dacia

Základní systém Media Control chytře využívá telefon.

Foto: Dacia

Vrcholný infotainment je jako celé sandero - jednoduchý, ale funkční a nikoli laciný

Druhým stupněm už je Media Display, který má samostatnou obrazovku bez navigace, ale nabídne zrcadlení chytrých telefonů přes Android Auto a Apple Carplay, což spoustě lidí bude stačit. V rámci prvních jízd jsem vyzkoušel vrcholný stupeň Media Nav. Ten nabídne nejen vestavěnou navigaci, ale dokonce i zmíněné párování bezdrátově, což je velmi moderní a v této cenové hladině až raritní prvek.

Navíc infotainment je sám o sobě velmi povedený. Nevymýšlí složitosti. Je intuitivní, překvapivě rychle a spolehlivě reaguje na dotyk, má dostatečné rozlišení a celkově jsem se s ním sžil velmi rychle. Obstál by v jakémkoli voze této třídy.

V nabídce příplatkové výbavy se objevují i prvky jako bezklíčový přístup a startování, sledování mrtvého úhlu, elektronická parkovací brzda s pomocníkem při rozjezdu do kopce či přední parkovací senzory.

Nová platforma dělá divy

Všudypřítomnou elektrifikaci u Dacie Sandero nečekejte. Pod kapotou najdete vždy zážehový litrový tříválec. Základem je atmosférická verze s výkonem 48 kW, 65 koní, kombinovaná s pětistupňovou manuální převodovkou. Vyšší výkon 66 kW, 90 koní, nabídne přeplňovaný motor s šestistupňovým manuálem nebo bezestupňovou převodovkou CVT.

Tento motor je k mání také s pohonem na LPG. Má 74 kW, 100 koní, a spárován je s šestistupňovým manuálem. Potěší, že zástavba už nepřipomíná garážovou idylku s podivnými diodami a přepínači v interiéru. Vše je kompletně zastavěno do palubního elektronického systému auta.

V rámci prvních zkušeností jsem sáhl po přeplňované verzi s manuální převodovkou. Své tříválcové „já” dá vědět především za studeného volnoběhu. Taková dvanáctistovka od PSA je kultivovanější, ale je potřeba zdůraznit, že i litr v Dacii je moderním motorem, který si nelze plést s agregáty této konstrukce před deseti lety.

Test Dacie Duster 4x4: Poctivost na prvním místě

Testy

Jednotka je i přes svůj mírný neklid při volnoběžných otáčkách naopak po rozjetí velmi tichá a kultivovaná. Zároveň se jedná o motor, který se nejlépe cítí ve středním pásmu otáček kolem dvou, tří tisíc. Výkonová špička tu chybí, ale řidičům bude při běžné jízdě vyhovovat, že motor nemusí příliš vytáčet a newtonmetry mají pod pravým kotníkem k dispozici mnohem dříve. Sandero je s tímto motorem velmi hbité a lze s ním být štikou provozu i mimo město.

Novinka navíc nepůsobí přemotorovaně, protože podvozek je mnohem modernější než u předchůdce. Díky tuhé platformě se kola mají do čeho opřít a sandero už nepůsobí rozevlátě.

Konečně levný elektromobil? Dacia odhalila model Spring

AutoMoto

Zároveň si však ponechává velmi dobrý komfort. Kola sice občas slyšitelně zahučí do větší díry a odrazí se od dorazů, zejména ty na zadní nápravě, ale na většině typů nerovností se odpružení zachová velmi dobře. Řízení postrádá cit, ale je relativně přesné, takže si na něj snadno zvyknete.

Z auta sice nemáte pocit, že jste sedli do vozu o třídu výš, jak tomu je u dražších malých aut, která jsem zmiňoval, včetně clia, ale i těmto novinkám se svým chováním blíží, což je velká pochvala.

Závěr

Vše nakonec bude záležet na tom, za jakou cenu se nové sandero objeví u českých prodejců. Tuzemské zastoupení v současné chvíli ještě jedná s automobilkou.

Pokud se však podaří cenovku udržet na přijatelné hladině, bude nová Dacia Sandero nesmírně populárním vozem, a to po právu. Zaujímá totiž místo na trhu, které opouštějí tradiční hráči v segmentu.

Je v nejlepším slova smyslu normálním autem, které už nepůsobí lacině, ale nabízí vlastnosti téměř srovnatelné s moderními hatchbacky. Poslouží jako městské přibližovadlo za „pár korun”, s jednoduchým atmosférickým motorem, které díky chytré výbavě a multimédiím nabídne i slušnou výbavu, ale už i jako plnohodnotný současný vůz, u kterého už nemusíte zdaleka tolik věcí omlouvat s tím, že je to „přeci jen Dacie”.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám