Hlavní obsah
Nová Toyota Yaris Foto: Toyota

První jízda s novou Toyotou Yaris: Budoucí Kolíňan dospěl

První kilometry za volantem nové Toyoty Yaris mě zavedly i na testovací polygon kolínské automobilky TPCA, kde se bude v příštím roce vyrábět. Nejen tady novinka ukázala, že je podstatně vyspělejším vozem, který však nezapomíná třeba ani na mrštnost.

Nová Toyota Yaris Foto: Toyota
První jízda s novou Toyotou Yaris: Budoucí Kolíňan dospěl

Nový yaris je již čtvrtou generací malého hatchbacku segmentu B. Zatímco ve světě se Toyota prosadila s modely Corolla, za mořem je úspěšný například sedan Camry, v Evropě si s japonskou automobilkou určitě spojíte právě i tohoto „prcka”.

Aktuální vydání se však muselo přizpůsobit soupeřům, kteří mezigeneračně narostli, často i ztloustli a zdražili.

Mezera mezi segmenty B a C je tedy dnes o poznání menší, než tomu bylo před lety. I proto je nový yaris postaven na modulární platformě TNGA.

Může být i z Francie

Kolínská automobilka TPCA bude od ledna roku 2021 závodem Toyoty. Výroba takzvaných trojčat, tedy ayga a francouzských kolegů Citroënu C1 a Peugeotu 108, sice bude coby pozůstatek původního záměru ještě v příštím roce pokračovat, ovšem do středních Čech se také nastěhuje yaris.

Francouzi Kolín postupně opustí, Toyota ale vyvíjí novou generaci ayga, které tu bude doma právě vedle yarisu.

Aktuálně se nový yaris vyrábí v dosavadní francouzské automobilce u Onnaingu, ovšem až příští rok část produkce zamíří do Kolína, uvolněné kapacity využije crossover Yaris Cross.

„Je to pro nás velká čest, velká příležitost. I vzhledem k tomu, že se do Kolína dostane také hybridní technologie,” říká Martin Peleška, šéf českého zastoupení Toyoty.

Sednete si níž

Toyota se v posledních generacích významně posouvá směrem k mladistvému, sportovnímu designu. Vidět je to na corolle a u yarisu je to možná ještě markantnější.

Zaujme agresivně tvarovaná maska a LED světlomety, které dostanete už od prostředních výbav. Zadní svítilny jsou propojené LED páskem. Nový yaris je o 5 mm kratší a o 40 mm nižší než předchůdce.

Vnitřní prostor ale neutrpěl, ba naopak – vůz má o 50 mm delší rozvor náprav a o 50 mm větší šířku. Jistě, stěhovák to stále není, ale pokud budeme pokračovat v řeči čísel, je tu něco ještě důležitějšího.

Nová Toyota Yaris

Foto: Toyota

V novém yarisu už nesedíte jako na bidýlku, s pedály pod nohama a s volantem daleko. Naopak, řidičská pozice je mnohem přirozenější, ve srovnání s předchůdcem je sedadlo řidiče ukotveno o 36 mm níže, o 60 mm dál, volant lze o 77 mm posunout blíže hrudi a ukotven je o 6 stupňů svisleji.

Navíc sedadla samotná jsou stejných rozměrů jako ve větších modelech. Interiér pak působí rovněž o řád kvalitněji, díky měkčené palubní desce a textilii na dveřích, ale i celkové modernější architektuře.

A pokud se nebojíte připlatit, yaris může mít i head-up displej, 10palcový displej infotainmentu, kompletně prosklenou střechu nebo ambientní osvětlení. Škoda méně místa na hlavu pro zadní cestující a především omezeného výhledu dozadu. C-sloupky jsou mohutné, stejně jako zadní opěrky. Zadní parkovací kamera tak i v případě takto malého auta přijde vhod.

Příjemný hybrid a točivá patnáctistovka

V minulém roce Toyota prodala 30 procent hybridních yarisů, na typický elektrifikovaný pohon se soustředí i v tomto vydání.

Významnou novinkou je použití lithium-iontového akumulátoru, který ušetří 12 kilogramů a má vyšší kapacitu. Nová patnáctistovka s hybridním ústrojím o systémovém výkonu 112 koní nyní umí nabídnout elektrický režim až ve 130 km/h, o 55 km/h více než u předchozí generace.

Hybridní yaris tak v nové generaci skutečně umí využít elektrický pohon mnohem častěji, v praxi klidně i přes 70 procent jízdy. Výsledkem je nejen příznivá spotřeba, která se v kombinovaném režimu snadno drží pod 4 litry na sto kilometrů, ale i příjemnější projev převodovky eCVT.

Pokud pojedete stylem brzda-plyn po horské silnici, efekt nataženého gumového lana a kvičícího vysavače tu stále je přítomný, ale už byste si na podobná přirovnání podle mého tak snadno nevzpomněli.

Hybridním pohonem se Toyota tradičně chlubí na zádi.

Foto: Toyota

Základním motorem v nabídce je litrový tříválec o výkonu 72 koní, který jsem však možnost vyzkoušet neměl. Jde ale o jednotku, kterou Toyota používá už od dob prvního ayga a zástupci značky nepočítají, že bude do prodejů promlouvat ve větších číslech.

Alternativou k hybridu má být spíše tříválcová patnáctistovka se 125 koňskými silami. Jde o blízkého příbuzného spalovacího motoru v hybridním páru. Toyota tak šetří náklady, a to hned několikrát. S trochou nadsázky jde totiž o dvoulitrový motor Dynamic Force známý z větších modelů, kterému v Toyotě uřízli jeden válec. Navíc tedy umí pracovat s hybridním ústrojím, i bez něj.

Výsledkem je dnes nezvyklý fakt, že nový yaris nemá v nabídce přeplňovaný motor. Na to je dobré pamatovat i při jízdě s čistě spalovací verzí. Pro předjíždění je třeba podřadit klidně o víc stupňů, protože to nejlepší ze sebe jednotka vymáčkne nad 5 tisíc otáček.

Při rozjíždění a práci s motorem v nižších otáčkách ve městě je znát tříválcový chod, například u dvanáctistovky u vozů skupiny PSA se dočkáte jemnějšího chodu. Na druhou stranu je motor po rozjetí tichý a nabídne i příznivou spotřebu, kombinovaně kolem 6 litrů na 100 km.

Od základní výbavy je pak k dispozici sada nejpokročilejších jízdních asistentů v rámci evropské nabídky Toyoty. Včetně inteligentního adaptivního tempomatu, rozpoznávání chodců nebo třeba držení uprostřed jízdního pruhu.

Semi-autonomní jízda sice nedosahuje úrovně moderních limuzín, byť papírově by mohla, ale jako společníka na dlouhé cesty se na něj dá spolehnout. Takové hlídání slepého úhlu se do nabídky teprve dostane. A to je zrovna jediný asistent, který bych si do svého určitě objednal.

Komfortní i obratný

Technicky je novinka založena na modulární platformě TNGA s kompaktním přízviskem GA-B. Díky tomu je karoserie o podstatných 37 procent tužší, což poznáte. Kola se mají do čeho opřít a zakopávání na nerovnostech jako u minulé generace se nedočkáte.

Rovněž je podstatně lepší odhlučnění od pneumatik. To vše dotváří dojem většího auta, se kterým cesta na dlouhé vzdálenosti není vůbec žádný problém.

Na polygonu v areálu kolínské automobilky jsem měl možnost vůz přivést i na opravdový limit. V rámci segmentu se jedná o jedno z nejlepších obyčejných aut, co se týče stability v rychle projetých obloucích.

Pochvalu si zaslouží naladění stabilizace, která motoru nesebere veškerý výkon na výjezdu ze zatáčky, ale k přibrzďování kol přistupuje velmi citlivě. Starší modely od Toyoty tohle neuměly a uprostřed zatáčky často jakoby „umřely”.

Závěr

Nový yaris je pohlednější, uvnitř útulnější a prostornější, při jízdě je pak znát nová platforma a vyspělejší hybridní systém. Tradicionalisty potěší i atmosférický motor v nabídce.

Celkově jde o malý vůz, který se svým chováním přibližuje automobilové nižší střední třídě. Jenže není sám, takový Peugeot 208 či Opel Corsa bude velmi vážným soupeřem.

Novinka již míří k dealerům a cenou se navíc úplně nepodbízí. Základní cena s litrovým motorem startuje na 335 tisících korun ve stupni výbavy Active, nejlevnější hybridní verze ve stejné výbavě přijde na 445 tisíc.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků