Hlavní obsah
Okna v letadlech by mohla být minulostí (ilustrační foto). Foto: Profimedia.cz

Letadla bez oken? Další firma místo nich plánuje obrazovky

O letadlech bez oken se hovoří už nějaký ten pátek. Diskuzi nyní opětovně rozdmýchala americká společnost Rosen Aviation, která navrhuje okna nahradit velkoplošnými obrazovkami. Nikoli však kvůli technologii samotné, spíše pro sugestivnější cestovatelský zážitek. Zatím s inovací počítá do soukromých tryskáčů, chce ji ovšem implementovat i do klasických dopravních letounů.

Okna v letadlech by mohla být minulostí (ilustrační foto). Foto: Profimedia.cz
Letadla bez oken? Další firma místo nich plánuje obrazovky

Společnost by chtěla inovovat celou kabinu, zásadním prvkem by měla být právě virtuální okna. Představila proto Maverick Project, který na vizualizacích ukazuje, jak by takové letadlo mohlo vypadat. Viceprezident Lee Clark uvedl, že cílem projektu je přenést technologie budoucnosti do letadel. Mimo jiné počítá s bezdotykovým ovládáním, hologramy a futuristickou estetikou.

Clark ovšem upřesnil, že nechce jen samoúčelně implementovat novou technologii. „Klíčové je, že jde hlavně o zážitek pro pasažéry. Pro Rosen Aviation je jedním z nejdůležitějších prvků integrace technologie, která bude takřka neviditelná,“ uvedl viceprezident s tím, že významnou roli má hrát například zmíněné bezdotykové ovládání.

Společnost svůj projekt představila už loni, kdy značně rozvířil vlny v leteckém průmyslu. Byl například nominován na cenu International Yacht & Aviation Award. Největší pozornost totiž vyvolala právě virtuální okna.

„Zdá se, že jde o jedno z nejžhavějších témat, protože přináší možnost, jak do letadel implementovat rozšířenou realitu a umělou inteligenci, a jde o možnost, jak proměnit to malé okénko, na které jsme všichni zvyklí už celé dekády, v něco strhujícího,“ míní Clark.

Zlepšila by se aerodynamika

Myšlenkou je, že by virtuální okna mohla vyobrazovat skutečný svět venku skrze OLED displeje, ale s nejrůznějšími detaily. Kdyby například letadlo prolétalo nad horským pásmem, obrazovka by cestujícím poskytla i další doplňující informace. Okna by se tak stala součástí palubního zábavního systému.

Rosen Aviation samozřejmě není první společností, která o odstranění oken hovoří. Už v minulosti někteří experti na oblast letectví uvedli, že letadla bez oken by byla výkonnější a rychlejší. „Z technického hlediska přináší virtuální okna mnoho výhod, od strukturální celistvosti až po aerodynamiku,“ vysvětlil Clark. Uvedl však znovu, že cílem projektu je hlavně vylepšit zážitek cestujícím.

Společnost s technologií zatím počítá pro soukromé tryskáče. V příštím roce by ovšem inovaci chtěla představit také ve verzi pro první a byznys třídy dopravních letadel, kam se podle Clarka novinka velmi hodí.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků