Hlavní obsah

Chcete stylovou židli? Inspirujte se ikonami

Právo, Karolina Černá

Je jasné, že židle má být stabilní a pohodlná. Ovšem když svým stylem a kvalitou čerpá z bohaté historie a je spojená s proslulým výrobcem či návrhářem, rozhodně vám nezevšední!

Foto: Czech Grand Design

Kolekce židlí Celine je inspirovaná módou haute couture: nařasené čalounění vytváří dojem přebytku a pohodlí, zvýrazňuje kontrast mezi hladkou opěrkou a područkami.

Článek

Thonet, Bernkop a ohýbaný buk

Nestárnoucí židle Tonetka, která již od roku 1850 neztrácí svůj nadčasový půvab, není výsledkem českého umu, i když našemu národu nelze upřít lví podíl na výrobě této ikony.

Inovativní myšlenka na párou ohýbaný nábytek se zrodila v hlavě Michaela Thoneta, truhláře německého původu a rodáka z Boppardu nedaleko Koblenze. Psal se rok 1841, když právě zde na průmyslové výstavě představil Thonet své výrobky.

Na doporučení jednoho z návštěvníků výstavy, rakouského kancléře Metternicha, přesídlil Thonet i s rodinou do Vídně. Aby vyhověl rostoucí poptávce, založil v roce 1856 další továrnu, a to v moravských Koryčanech. Výroba se zde rozběhla o rok později a firma se brzy rozšířila o závody ve Vsetíně a v Bystřici pod Hostýnem, v kraji plném bukového dřeva potřebného k výrobě.

V otcových šlépějích pokračovali i synové a přes různé historické peripetie figuruje od roku 1994 v Bystřici pod Hostýnem TON (Továrna na Ohýbaný Nábytek) jako akciová společnost.

Foto: Labernkop

Lady Bernkop vyniká luxusním tvarem konstrukce, takže zapadne do zámeckého nebo kavárenského prostředí. Dnes se může pochlubit různými variantami, které se liší provedením opěráku, sedáku i verzemi čalounění.

Ve druhé polovině 19. století se k Thonetům přidávali další výrobci, ovšem pouze jedna ryze česká firma. Tou byla První česká továrna na ohýbaný nábytek L. A. Bernkop, spojená s rodákem z Brušperku Ludvíkem Bernkopem a s městy Hustopeče nad Bečvou a Frenštát pod Radhoštěm. Jeho luxusní ohýbaný nábytek z bukového dřeva s různými typy výpletů a čalounění byl tak proslulý, že našel zájemce v Americe, v Africe i v Austrálii.

Po druhé světové válce a znárodnění se firma stala jedním ze závodů společnosti Thonet, později národního podniku TON. V roce 1989 byl založen státní podnik TON, po listopadu 1989 se frenštátská továrna vrátila ke staré a ve světě známé značce L. A. Bernkop, pod níž vyrábí nábytek dodnes.

Čtyři ikony z Tonu

Nejznámější židle z Tonu, tak jak jsou na snímku v pořadí zleva:

Foto: Ton

Ikony z Tonu

Ručně ohýbané židlové křeslo 20 s područkami je v sedáku a zádové opěrce vyplněno rákosovým kobercem. Cena 8610 Kč.

Dřevěná jídelní židle 811 s výpletem z roku 1930 vycházející z návrhu architekta a designéra Josefa Hoffmanna spojuje jeho zájem o secesi. Cena 7410 Kč.

Typ židle No 18 vznikl již v roce 1876. Zádovou opěrkou prochází ručně vytvořený ohyb, který kopíruje vnější linii opěráku. Cena 5590 Kč.

Ručně ohýbané židlové křeslo 20 je v sedáku a zádové opěrce očalouněno. Cena 6380 Kč.

Pořiďte si domů židli, která vám do detailu sedne

Tipy a trendy

Budoucí ikony Lucie Koldové

Jméno návrhářky Lucie Koldové je v oblasti designu nábytku již několik let skloňováno ve všech pádech. Vzhledem k mnoha oceněním i obdivu fanoušků budou možná jednou její židle také patřit k ikonám.

Židli Celine navrhla Lucie Koldová pro německou značku Freifrau a židli Cocon pro českou firmu Master & Master. Spolu se stolem XX (Javorina), kolekcí nábytku Manta (mmcité) získaly tyto židle ocenění v kategorii Design nábytku v rámci Czech Grand Design za rok 2019.

Foto: Master & Master

Židle Cocon zaujme vzájemně propojenými základními geometrickými tvary, které se skládají z ohýbané překližky a jemných kovových nohou.

Absolutní vítězkou se stala právě Lucie Koldová, která tak ke svým úspěchům přidává i nejvyšší ocenění cen Czech Grand Design za design nábytku, a to tituly Grand Designér roku - Cena Erste Premier a Designér roku 2019 - Cena Ministerstva kultury ČR.

Židle století slaví 75. narozeniny

Židli Plywood Group LCW (Lounge Chair Wood) od manželů a proslulých designérů Ray a Charlese Eamesových označil časopis Time za „židli století“.

Eliot Noyes, ředitel pro průmyslový design v newyorské galerii MoMA v letech 1939-1946, ji popsal jako „spojení estetické dokonalosti a technické invence”.

Foto: Vitra

V roce 1945 se Charlesovi a Ray Eamesovým poprvé podařilo vyvinout novou metodu sériové výroby nábytku - spojili prvky z trojrozměrné překližky s ohebnými pryžovými spoji, tzv. nárazníky.

Když Charles Eames vysvětloval proces jejího vývoje, prohlásil, že „židle by měla vypadat stejně dobře při pohledu shora i zdola. Má-li to být židle, měla by to být celistvá židle.“

K letošním 75. narozeninám této ikony přinesla Vitra limitovanou dvoubarevnou edici LCW (Lounge Chair Wood) s černou základnou se sedátkem a zádovou opěrkou v tmavohnědém ořechovém dřevě.

Foto: Vitra

Díky organickému tvaru překližkových skořepin a lehce ohebným opěradlům nabízejí židle LCW komfort také ve verzích bez čalounění.

Anketa

Máte doma nějaký ikonický typ nábytku?
Ano, máme.
69,9 %
Netuším.
6,4 %
Ne, určitě ne.
23,7 %
Celkem hlasovalo 501 čtenářů.

Napište nám

Postavili jste nový dům, rekonstruovali byt anebo máte hezky zařízenou zahradu a rádi byste se ostatním čtenářům pochlubili a inspirovali je?

Napište nám do redakce na adresu bydleni@novinky.cz, připojte pár průvodních vět a několik snímků vašeho díla.

Reklama

Související témata:

Související články

Pokoj plný fantazie pro malé nezbedy

Každý rodič jistě ví, že vybavit dětský pokoj tak, aby byly spokojené obě strany, není žádná legrace. Děti nám doslova rostou před očima a jejich vkus...

Výběr článků

Načítám