Hlavní obsah
Ilustrace znovuzrozeného Renaultu Espace F1 Foto: Alexandre Gouraud, Laurent Schmidt

Šílené MPV s motorem z formule 1 se dočkalo virtuálního znovuzrození

Renault už jednou postavil MPV Espace s motorem z formule 1. Dvojice grafiků si myslí, že by to mohl udělat znova, a představil ilustraci, jak by taková věc mohla vypadat.

Ilustrace znovuzrozeného Renaultu Espace F1 Foto: Alexandre Gouraud, Laurent Schmidt
Šílené MPV s motorem z formule 1 se dočkalo virtuálního znovuzrození

Psal se rok 1994 a Renault ze svého oblíbeného modelu Espace postavil MPV, které dodnes můžeme směle označit za nejšílenější vůz této kategorie. Měl totiž vidlicový desetiválec z formule 1 a se čtyřmi lidmi na palubě dokázal uhánět přes 300 km/h. Samozřejmě, nikoliv po veřejných silnicích, bohužel.

Poskočme o 27 let do budoucnosti, do roku 2021, k práci grafiků Alexandra Gourauda a Laurenta Schmidta. Ti se nechali zlatou čtyřkolovou bláznivinou inspirovat a navrhli její znovuzrození na základech současného espacu.

Ilustrace znovuzrozeného Renaultu Espace F1

Foto: Alexandre Gouraud, Laurent Schmidt

Podobně jako u původního kusu ze sériového auta zůstala jen horní část karoserie. Ta spodní je kompletně nová s odhaleným karbonem, karbonovými koly a ohromným křídlem na střeše, třebaže oproti originálu menším a bez oranžových majáků.

Renault Espace

Foto: Renault

Vrátíme-li se na chvíli do skutečného světa, nad espacem visí Damoklův meč. Stálice značky Renault, která se prodává už od roku 1984 a spolu s Chryslerem Voyager stála u zrodu kategorie MPV, v dohledné době může podlehnout rostoucím preferencím vozů třídy SUV.

Pokud by se tak skutečně stalo, reinkarnace kousku s motorem z formule 1 by byla úchvatným rozloučením. Už by to sice nebyl desetiválec, nýbrž 1,6l přeplňovaný šestiválec, a také by vůz musel mít loga Alpine, protože tak se nově přejmenovala stáj Renault F1. Šílené otáčky a ještě šílenější výkon by nicméně zůstaly.

Renault Espace F1

Video: Renault

Původní Espace F1 se v roce 1994 odhalil na autosalonu v Paříži. Místo původních až osmi sedaček se do interiéru nastěhovaly čtyři skořepiny s vícebodovými bezpečnostními pásy. Motor nebyl před přední nápravou, nýbrž mezi zadními sedadly pod průhledným krytem.

Byl to 3,5l desetiválec z monopostu Williams-Renault FW15C z roku 1993 a dával 820 koní, které přes šestistupňovou sekvenční převodovku posílal na zadní kola. Dokonce se i startoval externím startérem, jako u formulí, jak ukazuje archivní video.

Stovku zvládl za 2,8 sekundy, na dvoustovku zrychlil za 6,9 s a nejvyšší rychlost byla 300 km/h. A samozřejmě nesměl na silnice a také se nikdy nevyráběl sériově, za pomoci automobilky Matra tehdy vznikl jen jeden kus.

Anketa
Chtěli byste vidět znovuzrození Renaultu Espace F1?
Ano, moc
28.9 %
Klidně, proč ne
55.5 %
Nezajímá mě to
8.9 %
Ne, už na to není doba
6.7 %
Celkem hlasovalo 1197 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků