Hlavní obsah

Samořídící auta vyřeší jen třetinu nehod, míní nová studie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Podle řady hlasů bude autonomní řízení znamenat svět bez dopravních nehod. Americká organizace IIHS, která se zabývá i nárazovými testy nových aut, ovšem v nové studii tvrdí, že to nebude tak růžové.

Foto: Mercedes-Benz

Samořídící Mercedes-Benz (Ilustrační foto)

Článek

Fanoušci vize autonomní mobility mají často za to, že auta v budoucnosti na silnicích nebudou bourat a nikdo v nich nezemře. Podle amerického IIHS (Insurance Institute for Highway Safety, Pojišťovací institut pro silniční bezpečnost) jsou to ovšem růžové brýle.

Podle nové studie mají autonomní vozy potenciál eliminovat 34 % nehod, budou-li hodnotit rizika podobně, jako to nyní dělají řidiči-lidé. Těchto 34 % navíc mohou eliminovat pouze v případě, že všechna auta na silnicích budou autonomní.

Studie zkoumala pět tisíc nehod na amerických silnicích, při nichž byl nutný zásah zdravotníků a zároveň alespoň jedno auto potřebovalo odtah; jinými slovy, byly to vážnější nehody. Rozdělila je podle příčiny do pěti kategorií:

  • Chyby vnímání, tedy nehody způsobené rozptýlením řidiče, špatnou viditelností nebo pozdním zpozorováním rizika
  • Chyby předvídání, tedy nehody způsobené tím, že řidič špatně odhadl rychlost jiného vozidla či to, co bude jiné vozidlo dělat
  • Chyby rozhodování, tedy nehody způsobené nepřiměřeně vysokou rychlostí nebo nedodržením bezpečné vzdálenosti
  • Chyby řízení, tedy nehody způsobené špatnou reakcí na situaci, špatným úhybným manévrem či podobnými chybami v ovládání vozidla
  • Nezpůsobilost k řízení, např. vlivem alkoholu

Kromě těchto kategorií uvádí ještě, že některým nehodám se předejít nedá - těm, které souvisí s technickou závadou vozidla. Proti těm funguje pouze prevence - pravidelná kontrola stavu podvozku a pneumatik.

Pokud budou samořídící auta hodnotit rizika a rozhodovat se jako řidiči-lidé, mají potenciál eliminovat nehody způsobené chybami vnímání a nezpůsobilostí k řízení. Do těchto kategorií spadalo 24, resp. 10 % zkoumaných nehod.

Těchto 34 % nehod mohou podle studie autonomní vozy eliminovat, ovšem pouze v případě, že na silnicích nebudou jezdit jiná než autonomní auta a že jejich senzory budou vždy fungovat bezchybně. A to, jak dokázala nehoda při testování samořídícího auta Uberu v březnu 2018, není jistotou. Alespoň prozatím.

Selhalo úplně všechno - technika i řidič, hodnotí odborník smrtelnou nehodu samořiditelného auta

AutoMoto

Přesto se pouhá třetina zdá jako příliš nízký podíl nehod, které by autonomní vozidla mohla mít potenciál eliminovat. Studie dále uvádí, že chyby rozhodování stojí za 40 % nehod.

Právě z tohoto kusu koláče by mělo být snadné ukousnout - pro samořídící auto by mělo být snadné dodržovat bezpečnou vzdálenost nebo nepředjíždět, je-li to zakázáno. U volby přiměřené rychlosti to může být náročnější, ovšem nikoliv nemožné.

Tesla Model 3 už umí jezdit úplně sama, pozná i semafor a značky

AutoMoto

IIHS závěrem uvádí, že aby autonomní vozidla skutečně snížila počet nehod tak, jak je slibováno, budou muset v řadě situací jet nižší rychlostí, než by bezpečně zvládl řidič-člověk. K těmto situacím se řadí místa s mnoha chodci nebo situace snížené viditelnosti; zda sem patří i prostá jasná noc, ovšem neuvádí.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám