Hlavní obsah

I v Kanadě naplánovali konec spalovacích motorů, a nejsou jediní

Novinky, Marek Bednář

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Kanadská provincie Quebec ohlásila plán zakázat prodej nových osobních aut poháněných benzínem, a to od roku 2035. Následuje tak řadu dalších zemí, které avizují podobné zákazy. Krok má samozřejmě své odpůrce.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Nabíjení elektromobilu (Ilustrační foto Hondy e)

Článek

Quebec zakáže prodej nových osobních aut, která budou poháněna benzínem, a to od roku 2035. Uvádí to agentura Reuters s odkazem na premiéra Francoise Legaulta, který tento krok představil jako součást plánu do roku 2030 snížit quebecké emise skleníkových plynů od 37,5 % ve srovnání s rokem 1990.

Krok se samozřejmě neobešel bez kritiky. „Spotřebitelé potřebují více podpory, aby si kupovali nová auta s nulovými lokálními emisemi, nikoliv zákazy na spalovací motory,” uvedl Brian Kingston, prezident Asociace kanadských výrobců automobilů.

Kanadský ministerský předseda Justin Trudeau slíbil opatření, která mají zároveň podpořit ekonomický růst a bojovat se změnou klimatu, jakkoliv to vypadá poněkud neslučitelně. Součástí těchto opatření má být investování do nabíjecí infrastruktury po celé Kanadě a učinění automobilů bez lokálních emisí dostupnějšími pro širokou veřejnost.

Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí

AutoMoto

Taková podpora má většinou formu dotací na pořízení elektromobilu, nebo alespoň nějakých daňových úlev. Stát nicméně na dotace elektromobilů někde potřebuje vzít peníze, což se nezřídka děje pomocí různých ekologických poplatků nebo daní uvalených na ojetiny či na všechna konvenční vozidla.

Tvrdší daň za koupi starších aut? Svaz chce rozšířit ekopoplatek

AutoMoto

Nástroj to může být efektivní, dotáhne-li se do patřičného extrému. Ovšem ve výsledku stát dotuje pořízení nového a drahého auta lidem, kteří si nějaké nové auto mohou dovolit. A zároveň zhoršuje dostupnost modernějších, a tedy emisně čistších aut těm skupinám obyvatel, které na nové auto finančně nedosáhnou v žádném případě.

Zákazy plánuje řada zemí

Quebec není v Kanadě první, kdo s takovýmto krokem přichází. Již dříve ho oznámila Britská Kolumbie, která ovšem plánuje zákaz až na rok 2040. A ve světě takové kroky ohlásila už řada vlád.

Nejčerstvější zpráva pochází z Velké Británie, která před několika dny ohlásila zákaz prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2030.

Britové si za deset let nekoupí nové auto se spalovacím motorem

AutoMoto

Podle britského Autocaru výjimku dostanou plug-in hybridy, a to do roku 2035. Ty totiž dokážou ujet na elektřinu několik desítek kilometrů podle toho, jak velkou mají baterii, a tedy můžou bez lokálních emisí jezdit například ve městě.

Foto: Marek Bednář, Novinky

V současnosti nejrozšířenější konektor pro rychlonabíjení je CCS, neboť umožňuje nabíjecí výkon stejnosměrným proudem i vysoko přes 100 kW. V Česku jsou nejrozšířenější 50kW rychlonabíječky.

Zemí, která už několik let štědře dotuje elektroauta a zároveň tvrdě daní vozy se spalovacími motory, je Norsko. To mimochodem drtivou většinu své elektrické energie produkuje v hydroelektrárnách, tedy bezemisně. Takovou možnost ovšem má jen naprosté minimum států na světě. Norsko chce zakázat prodej nových aut se spalovacími motory už v roce 2025.

Částečně následovat má Rakousko, které chce podle webu Electrive od roku 2025 povolit registrace taxíků, sdílených aut a aut v půjčovnách výhradně bez lokálních emisí.

Nejsilnějším rokem co do takovýchto zákazů má dle webu Driven být rok 2030, ve kterém mají zákazy různé razance nabýt účinnosti v následujících státech:

  • Dánsko - zákaz registrace nových osobních nehybridních aut, zákaz registrace nových hybridů a plug-in hybridů od roku 2035,
  • Irsko - zákaz registrace nových osobních nehybridních aut, kompletní vyřazení nehybridních aut z provozu pomocí nesplnění NCT (tamní obdoba STK) od roku 2045,
  • Island - zákaz registrace nových osobních nehybridních aut,
  • Izrael - všechna nová soukromá auta musí být 100% elektrická,
  • Nizozemsko - všechna nová osobní auta musí být 100% bez lokálních emisí,
  • Slovinsko - zákaz registrace nových osobních a lehkých užitkových aut s emisemi CO2 nad 50 g/km,
  • Švédsko - zákaz registrace nových osobních nehybridních aut,
  • Velká Británie - zákaz registrace nových osobních a lehkých užitkových aut, která nejsou alespoň plug-in hybridy, zákaz registrace nových plug-in hybridů od roku 2035.

O dva roky později, v roce 2032, má začít platit zákaz registrace nových nehybridních osobních a lehkých užitkových aut ve Skotsku. V roce 2035 má být zakázána nová registrace osobních a lehkých užitkových aut, která nejsou 100% bez lokálních emisí, v Kalifornii. A ve stejném roce zavádí stejný zákaz Kolumbie, ovšem „jen” pro vozidla veřejné dopravy.

Čína hovoří také o roku 2035, a to dle webu Electrek poměrně specificky. 50 % nově prodaných aut má být elektrických, plug-in hybridních nebo s palivovými články. Zbylých 50 % mají být klasické hybridy.

Pohled do budoucnosti, řídili jsme vodíkovou Toyotu Mirai

Testy

V roce 2040 má následovat již zmíněná Britská Kolumbie, kde se bude zákaz jiných než 100% lokálně bezemisních aut vztahovat na prodej nových osobních a lehkých užitkových aut. To stejné má tehdy ovšem začít platit v celé Kanadě, a také ve Španělsku a Francii.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Jak dlouho se bude auto nabíjet, nikdy předem přesně nevíte. Zejména v chladném počasí může být nabíjecí výkon podstatně nižší, než slibuje auto i rychlonabíjecí stojan, jako v tomto případě elektromobilu Hyundai Ioniq, připojeného k 50kW nabíječce.

Všechny tyto zákazy hovoří o prodejích nových aut, tedy prvních registracích. Nezmiňují trh ojetých automobilů, který například v ČR je mnohem větší než trh nových aut.

Skutečný výsledek takovýchto opatření tedy může vypadat tak, že se trh nových aut významným způsobem smrskne ve prospěch ojetin, které regulovány nebudou. Pochopitelně se všemi ekonomickými dopady - negativními pro prodejce nových aut, pozitivními pro bazarníky.

Na to mohou vlády zareagovat dvěma způsoby - zmírnit či zrušit omezení trhu nových aut, anebo zavést restrikce i na trhu ojetin, ať už ve formě jakýchkoliv penalizací či dotací při změně registrace ojetého auta, anebo rovnou nějakým zákazem. Ale to samozřejmě spekulujeme.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám