Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz

Co s autem, které vezlo pasažéra nakaženého koronavirem

Interiér automobilu může být přenašečem koronaviru. Pokud vůz převážel pozitivně otestovaného člověka, měl by tomu motorista přizpůsobit následnou údržbu.

Ilustrační foto Foto: Profimedia.cz
Co s autem, které vezlo pasažéra nakaženého koronavirem

V rámci druhé vlny koronaviru znovu vzrůstá pravděpodobnost, že i motoristé se ve svých vozech s virem setkají. I kvůli pasažérům, které v autě vezeme, byť i jen na krátkou vzdálenost. „Vezměte si kontakt na všechny cestující, aby je bylo možné v případě nákazy dohledat a kontaktovat,” doporučuje vedoucí lékařka ve Škoda Auto, Jana Parmová.

Plast, kterým je z velké většiny tvořen interiér automobilů, je jeden z nejlepších udržovatelů viru mezi materiály, se kterými člověk setkává. „Na plastech hovoříme o přežívání viru po dobu 48 hodin, a co se týče papíru, jako jsou bankovky, tak tam je to 24 hodin,“ vysvětluje vládní zmocněnec Roman Prymula.

Dezinfikujte ozónem

Nasnadě je věnovat se ventilaci vozu. Ovšem na trhu v současnosti neexistuje tak jemný kabinový filtr, který by zachytil koronavirus. Částice mají velikost PM.01, o řád menší, než jsou schopné zachytit ty nejlepší filtry. Jeho výměna tak není spásou.

Dezinfekce ventilace ale přesto smysl má. „Pořídit se dají třeba specializované spreje na domácí čištění klimatizace a ventilačního systému auta. Ty sice nejsou tak účinné jako profesionální čištění, ale opět mohou pomoci zmírnit riziko: samotný dezinfekční sprej nemusí koronavirus zahubit, ale čistší okruh vytápění a klimatizace znamená nižší riziko usazení zákeřného viru v něm,” říká Parmová.

Podstatně lepší je ale odborné použití dezinfekce ozónem. Ten spolehlivě ničí viry, plísně a bakterie. Princip spočívá ve vazbě virů a bakterií na takzvaný aktivní kyslík. Škodlivé látky se tím zničí, zatímco plyn se následně během několika minut rozpadne na čistý kyslík.

Takový proces, kdy se spustí přístroj ve voze s uzavřeným okruhem ventilace, je doporučeno absolvovat v rámci garančních prohlídek. V těchto dobách ale obzvlášť, vyřeší totiž i onu prekérni situaci, kdy jsme v autě převáželi pozitivně otestovaného člověka.

Proceduru nabízí většina autoservisů za ceny už od 300 korun. Kompletní servis klimatizace včetně filtru a výměny náplně přijde na nejméně tisíc korun.

Věnujte pozornost určitým místům, i zvenčí

Až při důkladné dezinfekci vozu si můžeme uvědomit, kam všude saháme. Dezinfekce částí jako volant, řadicí páka, ruční brzda, kliky, madla nebo ovládací prvky rádia a infotainmentu napadne téměř každého, ale nezapomeňte ani na páčky pod volantem, ovládání tempomatu, loketní opěrku, ovládání nastavení sedadel, rám dveří a kliky z vnějšku vozu nebo třeba madlo zavazadlového prostoru.

Místa v interiéru, které byste měli dezinfikovat.

Foto: Škoda Auto

Proti koronaviru zabírá nejméně sedmdesátiprocentní roztok alkoholu a třeba isopropylalkohol podle expertů ze Škody Auto nijak neublíží žádnému z běžných povrchů v autě. K čištění dílů ho totiž využívají i samotní výrobci automobilů a jejich subdodavatelé.

Místa na exteriéru, která byste měli dezinfikovat.

Foto: Škoda Auto

Ale pozor, příliš intenzivní čištění alkoholem může poškodit probarvení materiálu. Nedrhněte tedy sedadla a další kožené části příliš intenzivně. Kožené povrchy je po čištění vhodné ošetřit ochrannými prostředky na kůži.

V autě nepoužívejte například peroxid vodíku, který pravděpodobně způsobí poškození povrchů. „Na dotykové displeje v autech nepoužívejte čističe obsahující čpavek,” varuje organizace Consumer Reports. K čištění všech povrchů všemi metodami jsou ideální hadříky z mikrovlákna.

Horko pomáhá

V letošním teplém měsíci září není v tomto směru na škodu nechávat auto na sluníčku. Profesora květnové studie Andrewa Grundsteina z univerzity v Georgii horko v kabině vozu může zároveň dezinfikovat od koronaviru.

Tým vědců z Georgie ve své studii uvádí, že při venkovní teplotě 20 stupňů Celsia je za hodinu v uzavřené kabině vozu 45 stupňů. Při 27 stupních teplota v kabině stoupne o dalších pět stupňů nad padesát, což už má být dostačující k urychlení inaktivace viru.

V autě zaparkovaném na slunci celý den ukázal teploměr 55 stupňů Celsia.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Koronavirus „umírá mnohem rychleji při vyšších teplotách a žije déle, jsou-li teploty nízké,” říká profesor Travis Glenn, který se studie zúčastnil.

O viru SARS-CoV-1, který je velmi podobný viru SARS-CoV-2, způsobujícímu nemoc covid-19, je známo, že v teplotách 54-66 °C přestává být aktivní velmi rychle. „Když zahřejete materiál na 54 °C, potřebujete dvacet minut na zabití více než 99,99 % viru. Když přidáte na 66 °C, stačí pět minut,” upřesňuje Glenn.

I auto může jít do karantény

Stejně jako u všech materiálů a prostředí ale platí, že i čas je lékem. Pokud máte možnost poté, co jste se dozvěděli, že jste v autě vezli nakaženého člověka, svůj vůz odstavit, můžete tak pro svůj klid udělat.

„Když vím, že jsem půjčil auto pozitivnímu klientovi, rodinnému příslušníkovi a mohu si dovolit jej nepoužívat, nechám vůz aspoň osmačtyřicet hodin odstavený a následně ho vydezinfikuji prostředky v kombinaci s použitím dezinfekčních ubrousků na malé plochy,“ uvedla pro Svět motorů Jaroslava Zelenková z protiepidemického oddělení pražské hygienické stanice.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků