Hlavní obsah
Domovská obrazovka Apple CarPlay ve vozech Smart Foto: Smart

Apple CarPlay a Android Auto řidiče podle studie rozptylují víc než mobil nebo alkohol

Britská studie říká, že používání Androidu Auto nebo Apple CarPlay ve vašem autě je horší, než kdybyste za jízdy drželi telefon nebo řídili s kapkou alkoholu v krvi. Nezmiňuje ale nativní infotainmenty různých značek.

Domovská obrazovka Apple CarPlay ve vozech Smart Foto: Smart
Apple CarPlay a Android Auto řidiče podle studie rozptylují víc než mobil nebo alkohol

Dotykový displej dnes najdete téměř v každém autě minimálně jako příplatkovou výbavu. Značky se předhánějí v tom, která má displej větší a kde můžete ovládat víc věcí. Čím dál přísnější jsou na druhou stranu postihy za držení telefonu za jízdy, protože rozptyluje.

Domovská obrazovka Androidu Auto

Foto: Marek Bednář, Novinky

Studie britské organizace IAM RoadSmart zkoumala, jestli infotainment náhodou není horší než telefon v ruce či jiné věci, které mohou zhoršovat schopnost řidiče reagovat na situaci před ním. A zjistila, že pokročilé zrcadlení smartphonu, tedy systémy Apple CarPlay a Android Auto, jsou s náskokem nejhorší, pokud je ovládáte rukama, nikoliv hlasem.

Měřila reakční dobu řidiče a porovnávala ji s běžně citovanou jednou sekundou, během které reaguje nerozptýlený řidič. Dotykové ovládání Androidu Auto a Apple CarPlay způsobilo 53, resp. 57% prodloužení.

Zpomalení reakčních časů řidiče
Indispozice či rozptýlení
Zpomalení oproti teoretické reakci nerozptýleného řidiče 1 s
0,08 promile alkoholu v krvi
12 %
Užití marihuany
21 %
Hlasové ovládání telefonu
27 %
Hlasové ovládání Androidu Auto
30 %
Psaní SMS35 %
Hlasové ovládání Apple CarPlay
36 %
Držení telefonu v ruce
46 %
Dotykové ovládání Androidu Auto
53 %
Dotykové ovládání Apple CarPlay
57 %

Tabulka ukazuje, že jak v hlasovém, tak v dotykovém ovládání je Android Auto o něco lepší než Apple CarPlay, ale ani tak to není žádná hitparáda. Má ovšem jeden zásadní nedostatek - neukazuje, jestli tyto systémy řidiče rozptylují více, či méně než nativní infotainment různých značek.

Budeme-li vnímat tyto systémy jako náhradu přehrávače hudby, telefonování a navigace, nabízí se přímé porovnání s nativními systémy některých nejoblíbenějších značek. Z našich zkušeností je třeba zadávání cíle do navigace pomocí příkazu „OK, Google” v systému Android Auto mnohem jednodušší než v řadě nativních navigací, které třeba ani hlasové ovládání nepodporují.

Stále však platí, že ať už zadáváte něco do jakékoliv navigace, nejbezpečnější je kvůli tomu zastavit. Tím spíš, když to třeba musíte naťukat na „klávesnici”, protože rozpoznávání hlasu není dobře funkční.

Zrcadlení smartphonu má obrovskou výhodu v podpoře „komunitní navigace” Waze, která má špičková data o dopravě, radarech i nebezpečí na silnici. A dá se velmi snadno ovládat hlasem.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Výše zmíněná studie také zkoumala, jak řidič vedl vozidlo v jízdním pruhu, když zadával do navigace cíl anebo hledal hudbu. Měřilo se odchýlení od středu jízdního pruhu při ovládání přehrávače hudby Spotify. Při hlasovém ovládání bylo v průměru 0,31 metru, při dotykovém ovládání 0,47 metru.

Zajímavá je také informace, že řidič vnímá dobu, jak dlouho se nevěnoval řízení, když ovládal systém, jako mnohem kratší, než tomu bylo ve skutečnosti. Většina rozdílů je relativně malých, do očí však udeří rozdíl v případě dotykového ovládání a čtení zprávy a následné uskutečnění hovoru. Měřicí přístroje zaznamenaly v průměru 29 sekund, ale řidiči odhadovali jen sedm. U hlasového ovládání byl čas nevěnování se řízení ve všech disciplínách výrazně kratší.

Výzkum probíhal na simulované vozovce, nikoliv v reálném provozu, a celkem bylo pro řidiče připraveno šest disciplín: ovládání Spotify, ovládání rádia, navigování na nádraží, navigování k benzince, přečtení první zprávy a přečtení druhé zprávy a uskutečnění hovoru.

Tyto disciplíny probíhaly v různých simulovaných situacích - jízda po dálnici s jedním dalším autem, které plynule mění svou rychlost a od nějž měl řidič udržovat stále stejný odstup, jízda po dálnici se simulovaným běžným provozem a jízda po „osmičce”, kdy po každé táhlé zatáčce následuje rovinka.

Anketa
Používáte ve svém autě zrcadlení smartphonu?
Ano, Android Auto
33.6 %
Ano, Apple CarPlay
24.3 %
Ne, používám vestavěnou navigaci
13.1 %
Ne, mám mobil připevněný na skle/palubní desce
15 %
Ne, používám jen rádio
14 %
Celkem hlasovalo 107 čtenářů.
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků