Hlavní obsah
Rolls-Royce Boat Tail Foto: Rolls-Royce

5 nejkrásnějších loňských automobilů od divize Rolls-Royce Bespoke

Oddělení zakázkových vozů značky Rolls-Royce mělo i v loňském roce napilno. Vybrali jsme pět exkluzivních vozů, které se vymykají běžné nabídce.

Rolls-Royce Boat Tail Foto: Rolls-Royce
5 nejkrásnějších loňských automobilů od divize Rolls-Royce Bespoke

Luxusní auta v prvopočátcích motorismu znamenala zakázkovou karoserii na prověřeném šasi, díky čemuž se proslavila i automobilka Rolls-Royce. V době samonosných karoserií a všemožných regulí už tomu tak, většinou, není.

Rolls-Royce tak pro nejváženější klienty upravuje stávající pětici modelů z „běžné” nabídky, aby v oddělení Bespoke vytvořili jedinečnou omezenou edici, nebo rovnou jediné auto svého druhu na světě. V loňském roce vzbudila největší ohlas tato vozidla:

Wraith Kryptos

Jen padesát exemplářů Rolls-Royce Wraith Kryptos vzniklo jako reakce na svět IT a počítačů. Ostatně, z tohoto odvětví mají Britové čím dál více zákazníků.

Rolls-Royce Wraith Kryptos

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Wraith Kryptos

Foto: Rolls-Royce

Designéři se při jeho navrhování inspirovali sochou s názvem Kryptos, která zdobí sídlo Americké zpravodajské služby.

Vůz má detaily, ve kterých je vypsán jeho vlastní číselný kód. Podle výrobce mu ale porozumí jen pár nejvyvolenějších a nejschopnějších lidí na této planetě.

Nejlépe si šifry všimnete na palubní desce, kde pokrývá většinu zdobení. Číselné řady lze najít i na opěrkách hlav, sošce vpředu na kapotě a také na ambientně osvětleném stropě vozu, který doslova bere dech.

Phantom Oribe

Vášnivý sběratel umění, miliardář Jusaku Maezewa, si od Rols-Royce loni odvezl velmi speciální kousek. Pro realizaci specifických požadavků na limuzínu Phantom ve verzi s prodlouženým rozvorem se spojili specialisté z automobilky s pařížskými řemeslníky značky Hermès.

Rolls-Royce Phantom Oribe

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom Oribe

Foto: Rolls-Royce

Phantom Oribe je inspirován tradiční japonskou keramikou Oribe z 16. století, stylem Ao-Oribe, který kombinuje barvu oxidované mědi s krémovým odstínem.

Předměty tohoto stylu Maezawa sbírá. Barevná kombinace se objevuje na laku karoserie ve speciálním zeleném a krémovém odstínu.

Keramika Ao-Oribe

Foto: Rolls-Royce

Uvnitř dominuje rovněž speciální kůže v barvě Enea Green, která byla použita nejen na sedačkách, volantu, madlech a výplních dveří, ale netradičně také na páčkách, přepínačích nebo voliči automatické převodovky.

Odlišně zpracované jsou například i reproduktory. Mřížky místo chromu tvoří jen díry ve dřevě.

Podnikatel a sběratel Yusaku Maezawa

Foto: Rolls-Royce

Hermès, která se připomíná svým logem na několika částech v interiéru, přináší do interiéru své charakteristické jezdecké dědictví, přičemž kožené čalounění bylo vytvořeno technikami prošívání a malování hran, které původně používali mistři sedláři.

Rolls-Royce Phantom Oribe

Foto: Rolls-Royce

Pro takzvanou galerii za sklem na palubní desce, která je ve Phantomu vždy široce konfigurovatelná, značka Hermès použila umělecké dílo slavného francouzského umělce a ilustrátora Pierra Pérona (1905–1988), který vytvořil mnoho z kultovních šátků. Dílo, inspirované slavným motivem koně, je ručně malované na ořechu.

Phantom Tempus

Edice Tempus pro vlajkový Phantom vznikla ve dvaceti kusech. Inženýři a designéři se tentokrát inspirovali tématy času a vesmíru.

Rolls-Royce Phantom Tempus

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Phantom Tempus

Foto: Rolls-Royce

Lak vozu Karios Blue je pochopitelně zakázkový a obsahuje na sebe skládané modré kusy slídy. Ty se třpytí, když na ně zasvítí světlo, což se shoduje s vlastností hvězd.

Hlavní roli tu ale hraje interiér a jeho osvětlení. Britové specifickému dekoru říkají jednoduše Pulsar - jev s tímto názvem je také jedním z klíčových motivů.

Úkaz je to velmi vzácný a dochází k němu jen v těch nejhlubších oblastech vesmíru. Jedná se shluk hvězd, které jsou extrémně rozžhavené a díky elektromagnetickému působení synchronně pulzují, čímž vytvářejí nejpřesnější hodiny ve vesmíru.

Rolls-Royce Phantom Tempus

Foto: Rolls-Royce

Palubní deska odkazuje na běh času, a to konkrétně kresbou „Frozen Flow of Time“ (ve volném překladu „zamrzlý běh času”). Byla vytvořena speciálně pro 20 kusů tohoto modelu. Motiv je vyfrézován z jednolitého kusu hliníku se 100 individuálními pruhy, jež představují 100 milionů let rotačního otáčení pulzarové hvězdy.

Specialitou je i absence jindy tradičních analogových hodin na palubní desce. I když se to zdá paradoxní, Rolls-Royce tím majiteli říká, aby dbal na svobodu toho, kdo vlastní čas.

V přihrádce na rukavice pak majitelé naleznou grafický štítek s vyrytým citátem od vědce Alberta Einsteina. „Rozdíl mezi minulostí, přítomností a budoucností je jen tvrdohlavě přetrvávající iluze“.

Wraith a Dawn Landspeed Record

Díky edici pro kupé Wraith a kabriolet Dawn po více než 80 letech Rolls-Royce připomíná příběh neohroženého kapitána George Eystona a jeho vozu Thunderbolt.

Edice Rolls-Royce Landspeed Record

Foto: Rolls-Royce

Edice Rolls-Royce Landspeed Record

Foto: Rolls-Royce

Limitovaná edice čítá jen 35 wraithů a 25 dawnů, z čehož všechny vozy již byly přiděleny váženým zákazníkům.

Nejvýmluvnějším detailem verze je strop kupé, který pomocí LED prvků dokonale zobrazuje noční oblohu z 16. září 1938, kdy Eyston dosáhl svého třetího a posledního rekordu v pozemní rychlosti 575,335 km/h. Zastíněn byl Donaldem Campbellem, což chce goodwoodská automobilka částečně napravit právě tímto počinem.

Specialita má estetické vazby na jedinečnou krajinu solných plání Bonneville, kde se kapitán Eyston stal díky Thunderboltu, byť jen nakrátko, nejrychlejším mužem na Zemi.

Edice Rolls-Royce Landspeed Record

Foto: Rolls-Royce

Dvojice modelů má speciální dvoubarevné provedení laku, které kombinuje černou diamantovou metalízu s novou zakázkově vytvořenou barvou – modří Bonneville. Barva přechází pod slunečním světlem ze světle modré do stříbrné, což podle automobilky „vytváří dojem odrazů bělavých solných plání a rozlehlé oblohy nad Bonneville na hliníkové karoserii Thunderboltu”.

I v interiéru je několik připomínek solné pláně Bonneville v Utahu. Rozpraskanou strukturu pláně napodobuje například dekor na palubní desce či středovém tunelu, detaily na volantu napodobují tmavou stopu pneumatik zanechanou na povrchu plání během jízd.

Technicky jsou vozy založeny na verzi Black Badge, což znamená zvýšený výkon atmosférického dvanáctiválce na 601 koní, hlasitější výfuk nebo dynamicky naladěné odpružení.

Boat Tail

Rolls-Royce Bespoke si však loni troufl i na záležitost, která se v dnešním automobilovém průmyslu nevidí. Fakt, že Boat Tail vznikne jen ve třech kusech a jde karosářsky o zcela svébytný model, z tohoto vozu dělá nejdražší nové auto na světě.

Rolls-Royce Boat Tail

Foto: Rolls-Royce

Rolls-Royce Boat Tail

Foto: Rolls-Royce

Jméno i vzhled podobný lodi odkazuje na jedinečné vozy značky z 20. a 30. let. Vůz, který je zobrazen na obrázcích, byl ostatně vyroben pro majitele Rolls-Royce Boat Tail z roku 1932.

Kabriolet je téměř 5,8 metru dlouhý, má odnímatelnou střechu a nadvakrát otevíratelnou záď. Najdete zde sadu na šampaňské a piknik, přičemž doprostřed lze umístit slunečník.

Boat Tail ale především reprezentuje maximum možného, co do preciznosti výroby, luxusních materiálů a individualizace.

Rolls-Royce Boat Tail

Foto: Rolls-Royce

Založen je na hliníkové modulární platformě Architecture of Luxury, podobně jako limuzína Phantom, se kterou sdílí 600koňový zážehový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly a typickým zdvihovým objemem 6,75 litru, ale jinak je zásadně přepracován.

Prakticky celý vůz je na míru, včetně všech panelů karoserie či předních a zadních světel. Celkově má 1813 zcela nových dílů. Dokonce i zvukový systém phantomu musel být přepracován, aby bylo zajištěno jeho optimální fungování.

Rolls-Royce Boat Tail

Foto: Rolls-Royce

Ručně lakovaná karoserie má kovové a křišťálové vločky v laku pro větší lesk. Kapota poprvé používá barevný přechod a i ukazatele na přístrojové desce jsou spíše hodinářsko-šperkařským dílem.

Automobilka ujišťuje, že Boat Tail je řádně homologované vozidlo vyhovující požadavkům pro provoz na veřejných pozemních komunikacích. Vůz byl vytvořen k nasazení do provozu a značka jej uvedla až poté, co absolvoval stejně přísné dynamické zkoušky jako všechny ostatní vozy značky. A jen to muselo být pro pouhé tři vozy nesmírně nákladné.

Značka tradičně nezveřejňuje ceny ani sériových ani zakázkových vozů. Podle zákulisních informací britského Autocaru však půjde cena ještě mnohem výš než u zmiňovaného modelu Sweptail, který měl přijít na přibližně 295 milionů korun.

Údajně se šplhá až na v přepočtu 591 milionů. To je daleko od ceny jedinečného Bugatti La Voiture Noire za odhadovaných 330 milionů, který byl dosud považován za nejdražší nové auto na světě.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků