Hlavní obsah

Test Rolls-Royce Phantom: Opravdový vrchol

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Svět se rychle mění a automobily s ním. Jako kdyby ale to všechno šlo kolem vlajkového modelu značky Rolls-Royce jen tak po špičkách. Phantom je pořád stejně fascinujícím strojem.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Rolls-Royce Phantom

Článek

Phantom ve své celkem sedmé generaci dorazil v roce 2003 jako symbol nové éry automobilky po vcelku dramatických letech. Na přelomu tisíciletí totiž začal souboj německých automobilek o slavnou dvojici aristokratických značek z Británie. Rolls-Royce a Bentley.

Prvním vážným zájemcem byl dodavatel motorů, mnichovské BMW. Nabídku však překonal Volkswagen a Rolls-Royce převzal. Volkswagen vlastnil automobilku i práva na sošku Spirit of Ecstasy, ale ne na jméno Rolls-Royce. To letecká společnost Rolls-Royce plc automobilce dlouhodobě jen propůjčovala.

Letecká divize spolupracovala s BMW na výrobě malých letounů, stála na mnichovské straně a vznikla tak patová situace. Společnosti BMW a Volkswagen se proto v roce 2003 dohodly, že se Bentley a Rolls-Royce oddělí s tím, že Volkswagen si ponechá Bentley a BMW převezme kompletní Rolls-Royce.

Rolls-Royce už tedy nadále nebyl v jedné rodině s Bentley, musel však opustit automobilku v Crewe. Značka našla nový domov v Goodwoodu, kde navrhla právě novou generaci vlajkové lodi.

Tehdy byla tato námořní terminologie zbytečná, Rolls-Royce byl zkrátka jen model Phantom – ať už šlo o limuzínu, kupé nebo kabriolet. Poté, co Němci veřejnost a konzervativní klientelu přesvědčili, že bourat hodnoty značky nechtějí, podobně úspěšně se pustili do nižších pater. V roce 2009 dorazil první ghost, poté jeho dvoudveřové odnože, aby před třemi lety Rolls-Royce představil své první SUV, Cullinan.

Nepochopený, nebo nepochopitelný? Test Rolls-Royce Cullinan

AutoMoto

Ještě předtím, v roce 2017, se však ukázal osmý Phantom. Svého předchůdce, nositele nových začátků, který na rozšíření modelové řady vždy pomyslně koukal s odstupem, vystřídal po neuvěřitelných 14 letech.

Když tahám za masivní kliku dveří, jsem sám zvědav, jak tohle auto navazuje na odkaz, se kterým si nelze jen tak pohrávat. A jestli vůbec dává smysl, když už jsou „menší” vozy Rolls-Royce tak propracované...

Obrovský, majestátní a bez vulgarit

Na délku má více než 5,7 metru a na šířku přesahuje 2 metry, přesto si myslím, že pozorovatele zaujmou možná ještě více i jiné parametry a specifika této limuzíny. Když vedle vás na semaforech zastaví phantom, nejspíš si zprvu řeknete něco o SUV. S výškou 1646 mm a celkovou robustností se rozhodně nejedná o přízemní sedan.

Z pohledu designu pochopitelně aktuální generace pokračuje ve šlépějích předchůdce, kdybyste si odmysleli detaily a celkové modernější zpracování, to zásadní zůstává. Tedy velký chladič se soškou Spirit of Ecstasy, od které se rozvíjí rozměrná kapota, ploché boky s ručně malovanou linkou, výrazný C sloupek a dramaticky zužující se záď.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Koncovky výfuku jsou volitelné, ke stylu vozu nejspíš sedí je spíše neukazovat.

Phantom v sobě má znovu dávku opulentnosti, avšak dle mého názoru i hodně z britské elegance. Není vulgární, i přes všechen ten chrom a obří rozměry je to gentleman. A okolí k němu tak přistupuje. Málokdy se setkáte s odmítavými pohledy, vidět tohle auto naživo většina lidí vnímá jako zážitek, v pozitivním slova smyslu. Což se o vozech v této cenové kategorii, pokud nejde o žluté lamborghini a pozorovateli není 9 let, říct často nedá.

Digitální tak akorát

Interiér je znovu spíše zámeckou kredencí, než-li módním vnitřkem. Nejlepší kůže, dřevo a zpracování je samozřejmostí, ze všech částí interiéru cítíte, jako kdyby byl věčný.

Hvězdná obloha tvořená LED tečkami na stropě může připomínat oblohu v jakýkoli čas na jakémkoli místě, nově dokonce spouští virtuální padající hvězdy.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Základním motivem palubní desky je zvýrazněný obdelník, skleněná část a kruhové výdechy.

Značka se pyšní takzvanou galerií na přístrojové desce. Zákazník si zde může objednat v podstatě jakékoli ztvárnění, umělecké dílo. V případě testovaného vozu byla za sklem jen zvlněná látka, ale fantaziím se meze příliš nekladou, jak tomu je u konfigurace tohoto vozu běžné celkově.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

V takzvané galerii se může zákazník při konfiguraci vyřádit nejvíce.

Hned vedle je „plovoucí” displej infotainmentu. Je založen na předchozí generaci iDrive od BMW, což je z pohledu intuitivnosti, ovládání i grafiky jenom dobře. Volič lze vysunout ze středové opěrky a k ovládání slouží klasické schéma tlačítek BMW. Obdobné se opakuje i na zadních sedadlech se dvěma obrazovkami.

Já osobně jsem s multimédii a celkovou technologickou výbavou spokojen a věřím, že klienti značky také. Zároveň si však uvědomuji, že v řadách lidí, kteří by na podobný vůz měli dost peněz, jsou i technologičtí nadšenci.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Polštář na opěradle dodá ještě větší pocit komfortu, tlustý C sloupek zase potřebnou intimitu.

High-tech výbavu jako aktuální Mercedes třídy S tohle auto nenabídne a pro leckoho to může být zklamání. Na druhou stranu si myslím, že vlastně ani nechce, phantom je konzervativní a chce posádku vnést do svého klidného světa. Nezlobil bych se ani, kdyby šlo displej jak u předchozí generace schovat za dřevěnou lištu.

Zmíněný přístup ostatně reprezentuje i ovládání ventilace. Žádný Rolls-Royce nezobrazí, na kolik stupňů máte nastaveno. Stačí jen manuálně u všech čtyřech míst zvolit, jestli vám je na nohy a tělo zima či teplo, a vůz se o to postará.

Všichni pasažéři si opět dveře zavřou tlačítkem elektricky. Nově ovšem lze postup zopakovat i zvenku, tlačítkem na klice. Jen by ke stisku mohla stačit menší síla.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Zadní multimediální systém vychází z toho předního.

Cestující na zadních sedadlech mají plný komfort už díky nastupování dveřmi otevíranými proti směru jízdy. Ze stolečků se vysunou zmiňované obrazovky, mezi sedadly je k dispozici chladnička s držáky na lahev a skleničky.

Pocit intimity dotváří zmiňované široké C-sloupky, v této úrovni mají pasažéři hlavu a typické zrcátko. Pak už stačí jen naklopit sedadlo a dámy se mohou klidně i zout, protože huňaté koberečky z ovčí vlny vážně stojí za to.

Na zadních sedadlech je místa více než dost, i tak je ovšem v nabídce ještě verze s prodlouženým rozvorem. Tu lze vybavit i stěnou, která zadní cestující oddělí od šoféra.

Skvěle řiditelná plavba

Dvanáctiválec pod kapotou má tradiční zdvihový objem 6,75 litru. Původní jednotka, kterou ještě donedávna využívalo Bentley v limuzíně Mulsanne, sice byla osmiválcem a tento motor přišel do portfolia značky s prvním novodobým phantomem, ale to nic na poetice právě tohoto objemu nemění.

S novou platformou vůz přešel na dvakrát přeplňovanou verzi motoru. U této značky platí, že hodnota výkonu 420 kW, 571 koní, je v podstatě zcela vedlejší. Důležitějších je 900 Nm dostupných již od 1 750 otáček za minutu.

Především je tu pak nezaměnitelný projev pohonného ústrojí. Extrémně jemná osmistupňová převodovka dělá vše proto, aby motor využíval spodního pásma otáček. Ne nadarmo je tu tradičně místo otáčkoměru ukazatel zbývajícího výkonu.

Test Rolls-Royce Cullinan Black Badge: Pod černou maskou

Testy

Charakter motoru nahrává specifickému chování ústrojí. Auta žádné jiné značky se takto neodlepí z místa. Převodovka využívá vespod umístěných newtonmetrů a nechává při rozjezdu masivně proklouznout měnič točivého momentu a auto se tak rozjede s mírným zhoupnutím, velmi vláčně. A můžete na plynový pedál šlapat jak chcete. Cuknutí nebo citelného stresu se ani při svižném rozjezdu nedočkáte.

Ba co víc, na rozdíl od menších modelů, zejména s označením Black Badge, phantom zcela odmítá i uspěchanou pružnou akceleraci. Aura tohoto auta sice dělá všechno proto, aby vás to ani nenapadlo, ale když přecijen sešlápnete prudce plynový pedál až do ovčího koberečku, limuzína vám nechá ještě chvíli na rozmyšlenou, aby se za chvíli vláčně opřela do zadních kol a zrychlovala sice znatelně, ale určitě ne zbrkle. Cítíte se potom, jako kdybyste pospíchali na královnu – nemístné.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

21palcové disky kol mají stále dostatečný profil pneumatiky.

Nejenže změna převodového stupně je zcela neznatelná, ale ani motor není absolutně slyšet. Při volnoběhu na něj můžete položit desetikorunu hranou, a ona nespadne. To zapadá do konceptu celkového odhlučnění kol a veškerého externího hluku, který je eliminován i díky 130 kilogramům speciální hmoty.

Ve vyšších rychlostech tu a tam slyšíte nepatrný zvuk kolem hrany čelního okna, ale myslím si, že jde spíše o pocitové zvýraznění, že je zkrátka najednou něco trochu slyšet, v tom všem tichu. Jediné, co po většinu času za jízdy slyšíte, je tikot vašich hodinek na zápěstí. To je častá marketingová hláška automobilky, kterou však mohu potvrdit.

Do celého relaxačního balíčku zapadá i řízení. Rolls-Royce totiž nedovolí šoférovi jakékoli škubavé, nepatřičné pohyby. Volant je velký a má velmi úzký věnec, řízení je vláčné s dlouhým převodem. Máte skutečně pocit kormidelníka, přitom se ale ze záhadných důvodů nevytrácí potřebný cit a auto dokážete nasměrovat přesně k apexu zatáčky.

Evropská výstavní premiéra nového Rolls-Royce Ghost se uskutečnila v Praze

AutoMoto

Pohon všech kol je sice výsadou cullinanu a nového ghostu, ale jedna velmi důležitá inovace do phantomu pronikla – řízení zadních kol. Díky tomu si ani v centru města nepřipadáte jako řidič autobusu a vytočíte se i na překvapivých odbočkách.

Stejně tak nového odpružení Planar se dočkal zatím jen menší ghost nové generace, pokud však porovnám chování podvozku s dosavadními „menšími” vozy značky, ale i s více příbuzným cullinanem, je phantom ještě o řád výše co se týče komfortu. Silnici opravdu žehlí a i když přijdou větší nerovnosti, vzduchové odpružení dokáže velká kola nebývale skvěle umravnit. Tohle je vážně nejpohodlnější auto na světě.

Závěr

Říct o phantomu aktuální generace, že je ten jediný pravý Rolls-Royce, zní s ohledem na „menší” modely krutě. Jistěže ostatní modely značky jsou také extrémně dobře zpracované, hodiny lakované, ručně skládané, totálně tiché, stylové a pohodlné. Jenže phantom svět značky Rolls-Royce zkrátka definuje.

Je nositelem výše popsaného stylu, hodnot a vlastností, které jsou v automobilovém průmyslu nezaměnitelné. Tohle auto se často neprodává do druhé ruky, vyzdobené osobními připomínkami v rodině může klidně zůstat.

A i když značka ceny svých modelů nezveřejňuje, ta nejlepší vizitka phantomu je, že oproti nějakým osmi milionům za „výchozí” modely je několikamilionový odstup tohoto modelu oprávněný. Je zkrátka ve všem ještě o malý kousek dále, i když si s sebou veze i větší míru opulence a vyzývavosti, čehož se třeba nový ghost chce vyvarovat.

Phantom ale ve světě aut nemá jediného přímého konkurenta a i když vlastnit takový vůz si může dovolit jen hrstka šťastlivců, pro svět automobilů je skvělé, že má svůj vrchol v takové formě.

Rolls-Royce Phantom
Motor:6749 ccm, vidlicový zážehový dvanáctiválec, 2x turbo
Max. výkon:420 kW (571 k) při 5000 ot./min
Max. točivý moment:900 Nm při 1750 ot./min
Převodovka:osmistupňová samočinná
0–100 km/h:5,3 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h (el. omezena)
Průměrná kombinovaná spotřeba (WLTP):15,1-15,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:2685 kg
Délka x šířka x výška:5762 x 2081 x 1646 mm
Základní objem zavazadelníku:568 l
Poháněná náprava:zadní
Základní cena modelu:neuvádí

Reklama

Související témata:

Související články

Test Rolls-Royce Dawn: Bezhlavý princ

Kdybyste chtěli definovat pojem kabriolet, právě se na takový exemplární příklad díváte. Vznešenému segmentu nejen cenou, ale i svou nevtíravou elegancí...

Výběr článků

Načítám