Hlavní obsah
Seat Ateca FR Foto: Petr Horník, Právo

Test Seatu Ateca FR: Svižný a elegantní všeuměl

Technicky jsou Seat Ateca a Škoda Karoq stejná auta, vyrábějí se v jedné fabrice ve východočeských Kvasinách. Karoqů jezdí po cestách spousty i přes ne zrovna líbivou příď. Jakou udělá službu sportovněji laděná Ateca FR, jsem zkoušel s dvoulitrovým benzínovým motorem.

Seat Ateca FR Foto: Petr Horník, Právo
Test Seatu Ateca FR: Svižný a elegantní všeuměl

Říká se jim „kvasinská dvojčata”, i když mají na nose každé jiné logo – Škoda Karoq a Seat Ateca. A ti, kdo chtějí auto o trošku méně běžné, mohou zvolit Atecu, protože Karoq člověk potká denně.

Seat Ateca FR

Foto: Petr Horník, Právo

Vážně jí to sluší, zejména v jasně červené barvě se stříbrnými detaily na spodku. Je velká tak akorát, aby odvezla čtyři lidi v naprostém pohodlí, ale zároveň s ní nebyl velký problém ve městě zaparkovat. Díky velikému střešnímu oknu je uvnitř spousta světla a i poněkud jednotvárný interiér nepůsobí ponuře.

Všímám si, že přední opěradla nejsou zrovna pohledná, zejména ve své horní části. Jenže když se do toho levého uvelebím, zjišťuji, že se tu sedí vážně hezky, i když jsou sedačky z těch tvrdších.

Před sebou mám všechno přesně tam, kde to znám z ostatních nejen seatů, ale i škodovek a volkswagenů, tahle kabina nezklame.

Některé detaily vás budou štvát

Jenže přesto má pár nevýhod. Jas podsvícení se seřizuje v centrálním displeji, což je ve srovnání se starým dobrým kolečkem u ovladače světel zbytečně složité a příliš to odvádí pozornost řidiče, pokud to chce dělat za jízdy.

Ovladač světel je také jediné místo, kde Ateca ukáže, zda automatika rozsvítila potkávací světla např. v dešti nebo mlze.

Sedí se tu fajn a téměř všechno se snadno ovládá.

Foto: Petr Horník, Právo

Třetí páčka pod volantem k ovládání tempomatu je nejlepší řešení, jaké aktuálně koncern Volkswagen používá. Umístit to na volant je sice běžnější, ale nikoliv pohodlnější. Snadno se ji naučíte nazpaměť. Nevýhodou ovšem je, že nastavená rychlost je v přístrojovém štítu zobrazena jen mrňavým číslem.

Digitální přístrojový štít obecně nepatří k nejpovedenějším. Sice si můžete vybrat ze třech režimů zobrazení, ale mně zoufale chybí ten čtvrtý „škodovácký” s velkým kulatým otáčkoměrem a digitálním zobrazením rychlosti uprostřed.

V ostatních je dost špatně čitelná rychlost. Pokaždé trošku jinak, ale vždycky mizerně. Vyřešil by to např. head-up displej, ale tady nejsme v Audi.

Pohonné ústrojí na jedničku, když ho správně nastavíte

Tlačítkem startuji motor, nastavuji individuální jízdní režim – podvozek a řízení „komfortní”, pohonné ústrojí „sportovní”, tak fungují současné seaty, škodovky a volkswageny nejlépe, a vyrážím.

Později si všimnu, že si vůz pamatuje, v jakém režimu jste ho vypnuli, a tak stačí kolečkem navolit požadovaný režim jednou a dlouho naň nemusíte sáhnout.

Startovací tlačítko pulzuje jako srdce, volič převodovky je bytelný a knoflík jízdních režimů si pamatuje, v jakém jste auto dříve vypnuli.

Foto: Petr Horník, Právo

190 koní benzínového dvoulitru má dost síly na svižnou jízdu, i pokud jedete plně obsazeni, a sedmistupňová dvouspojka ve sportovním režimu řadí rychle a hladce zároveň. Nevýhodou je ne zrovna hezký zvuk motoru ve vyšších otáčkách – a tam se budete chtít pohybovat, aby vůz dynamikou dostál svému chic zevnějšku.

Přestože je Ateca technicky spřízněná s Karoqem, na silnici je jistější a do zatáček se vrhá ochotněji. Není to žádný sporťák, nýbrž vysoké auto, ale ostřejší jízdy se vůbec nemusíte bát.

Čtyřkolka s názvem 4Drive v zatáčkách opravdu pracuje, ale nedokáže navodit dojem, že zatáčíte zadními koly, jako v nejostřejší Cupře Ateca. Nebo třeba v Suzuki Vitara.

Činnost čtyřkolky poznáte.

Foto: Petr Horník, Právo

Ateca má i jízdní režim s názvem Offroad a nemám obavu, že by občasný lehký terén nezvládla, světlou výšku nemá úplně nepoužitelnou. Bude ale samozřejmě záležet na obutých pneumatikách a letní pirellky P Zero, vyvinuté pro co nejlepší výkony na asfaltu, v blátě rychle ztrácejí trakci.

Na asfaltu ale fungují naprosto perfektně a svádí trošku přišlápnout plyn. Takže se není co divit, když v prvních dnech ukazatel spotřeby hlásí něco přes deset litrů a na konci testovacího týdne vidím 9,5 l/100 km – jezdil jsem vážně svižně.

Kolem a kolem výborná nabídka

Ateca FR je, celkem vzato, dobré rodinné auto s troškou sportovnosti. „Za sebe” se se 184 cm výšky vejdu velmi pohodlně, zavazadelník je taky dost prostorný, pokud už děti nevozíte v kočárku.

Je variantou pro ty, kterým normální Ateca přijde příliš usedlá, ale Cupra zase příliš ostrá, silná a drahá. Na druhou stranu, v téhle specifikaci se FR Cupře cenou už dost blíží.

Na nedostatek místa si tu bude stěžovat málokdo.

Foto: Petr Horník, Právo

Zápory ve formě složitého nastavování jasu a nedokonalého digitálního přístrojového štítu dokáže FR snadno smazat – svým vzhledem, jízdními vlastnostmi i celkovou použitelností v každodenním životě. A tak, nedíváte-li se po něčem skutečně prémiovém, jako např. BMW X3, není moc co vytýkat.

Seat Ateca FR 2,0 TSI 7DSG 4Drive
Motor:
1984 ccm, řadový zážehový čtyřválec, turbo
Max. výkon:
140 kW (190 k) při 3750-4750 ot./min
Max. točivý moment:
320 N.m při 1450-4200 ot./min
Převodovka:
sedmistupňová dvouspojková
0–100 km/h:
7 s
Nejvyšší rychlost:
212 km/h
Průměrná spotřeba:
6,9 l/100 km
Pohotovostní/nejvyšší hmotnost:
1541/2080 kg
Délka x šířka x výška:
4376 x 1841 x 1615 mm
Základní objem zavazadelníku:
485 l
Poháněná náprava:
4x4
Základní cena:
584 900 Kč (Ateca Style 1,0 TSI)
Základní cena testované verze:819 900 Kč
Cena testovaného vozu:
1 103 000 Kč

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Seat na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků