Hlavní obsah

Test Jeepu Gladiator: Svéráz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Má nádhernou modrou barvu, dvě tuhé nápravy, objemný motor pod kapotou, který ale moc nežere, a charisma by mohl rozdávat. Jeep Gladiator je o korbu lepší wrangler a za jeho volantem se cítím, jako že sem opravdu patřím.

Foto: Milan Malíček, Právo

Jeep Gladiator Overland

Článek

Americká záliba v pick-upech dala vzniknout autu, které Jeep neměl v nabídce mnoho let – terénnímu pick-upu. A z čeho jiného ho postavit, než z toho nejstylovějšího – z wrangleru.

Jeep Gladiator dostal na cestu do Evropy motor, který wrangler na našem trhu nemá – třílitrový vidlicový šestiválec spalující naftu. Benzínovou verzi byste si museli nechat dovézt individuálně a plug-in hybrid k mání není – bohužel.

Foto: Milan Malíček, Právo

Jeep Gladiator Overland

Přicházím tedy ke krásně modrému kousku s látkovou roletou na korbě. Ta barva mu neuvěřitelně sluší, stejně jako nasávací otvor na kapotě, který benzínové wranglery nemají. A sluší mu i korba; kdo má problém s Wranglerem Unlimited, že je moc krátký na to, aby vypadal skutečně dobře, tady si přijde na své.

Varianta Overland, kterou jsem na týden dostal, hraje spíš na luxus než na zdolávání těžkého terénu. Přesto se i této verzi dají sundat dveře a střecha, přesto má i tato verze redukční převod. Pevné uzávěrky diferenciálů však nikoliv.

Foto: Jeep

Jeep Gladiator Overland

Na palubě bude člověku chybět máloco, kromě samozřejmé dvouzónové klimatizace a vyhřívaných kožených sedaček je tu i adaptivní tempomat, který má v displeji mezi budíky schovanou malou perličku. Když před vámi jede auto, displej ho zobrazí jako původní armádní willys ze 40. let minulého století.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Přístrojový štít i displej jsou krásně přehledné. A všimněte si autíčka, které gladiator vidí před sebou.

Výbava testovaného kousku má snad jen jednu nevýhodu – nepodporuje Android Auto, takže jsem odkázán buď na držák na skle, nebo na vestavěnou navigaci. Ta ale nemá žádná dopravní data, která by stála za řeč. Sama o sobě ale funguje obstojně, takže pokud žijete někde, kde nebývá hustá doprava, používat se dá.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Takhle přehledně bych chtěl informace o stavu vozu všude, nejen v americkém pick-upu.

Líbí se mi, že centrální displej i ten mezi budíky ukážou spoustu informací o autě, jako je tlak a teplota oleje či úhel natočení kol nebo sklon v příčném i podélném směru. Jen je trochu škoda, že klimatizace nemá vlastní, alespoň malinký displej a všechno ukazuje v tom centrálním, ovšem taková je doba.

Léty prověřená technika

Gladiator má oproti wrangleru nejen korbu navíc, ale také delší rozvor náprav i celkovou délku. Ten rozvor je poznat na pozici zadních kol vůči zadním dveřím a za zadní nápravou pod korbou je ještě rezervní kolo. Ryze užitkový stroj to ale není – neexistuje verze s krátkou kabinou a delší korbou.

Foto: Milan Malíček, Právo

Korba má na délku něco přes metr a půl, když je zavřená.

Z wrangleru pochází i podvozek, což znamená tuhou nápravu vpředu i vzadu. Toto archaické, ale nesmírně odolné řešení má za následek, že se gladiator nese po silnici poněkud svérázně. Je třeba ho nechat, ať si najde vlastní cestu, a sem tam trochu korigovat směr jízdy volantem, i když člověk jede rovně.

Na nerovnostech se samozřejmě natřásá, ale rychle se srovná, a hlavně, rozbitá cesta mu ani v nejmenším nevadí. Prostě jede a neptá se, co je pod koly – asfalt, kostky, štěrk, kameny, všechno jedno. Dokonce mám dojem, že díky větší délce i rozvoru se nese po silnici trochu příjemněji než wrangler.

Foto: Jeep

Macatější páka je volič automatického osmikvaltu a je samozřejmě elektronický. Ta druhá, menší páka je ale mechanická – slouží k ovládání přídavné převodovky, tedy řazení pohonu všech kol a redukce.

Přiřaditelný pohon všech kol a redukční převodovka fungují bez výhrad, terénem jezdí sebevědomě, ovšem s chybějícími uzávěrkami – vzadu je samosvorný diferenciál, ale to není uzávěrka – a na silničních pneumatikách se do žádných divočin nepouštím. Navíc délka i rozvor mají druhou stranu mince v o něco horší průchodnosti terénem oproti wrangleru.

Motor je charismatický

Vznětový šestiválec pod kapotou jízdnímu projevu samozřejmě dominuje. Jednak lehkým zhoupnutím při startu a jednak obrovským množstvím síly. 264 koní a 600 Nm je porce, kterou nabídne málokterý konkurent, a tabulce s technickými daty bych věřil zrychlení na stovku i lepší než udávaných 8,6 sekundy, a to přestože vůz váží 2,4 tuny prázdný.

Foto: Milan Malíček, Právo

Díky nášlapům a hlavně madlům se dovnitř nastupuje snadno.

Spotřeba je přitom výborná – 9,1 litru na 100 km je mým svižným stylem jízdy skvělé číslo. Je to dokonce méně, než výrobce uvádí v katalogu dle normy WLTP. Nevýhodou však jsou poněkud opožděné reakce na plynový pedál, a to i na diesel v pick-upu.

Když už jsem nakousl hmotnosti – v nich je další důkaz, že tohle auto není tak úplně užitkové, jak si představujeme v Evropě. Nejvyšší hmotnost je jen lehce přes 2,9 tuny, což nechává na posádku a náklad zhruba 500 kg, a to je na pick-up docela málo. Podobně neutáhne tříapůltunový přívěs – limit je 2,7 tuny.

Foto: Milan Malíček, Právo

Délka bezmála 5,6 metru je hodně i na pick-upy této třídy. Perfektně ale gladiatoru sluší.

Co do praktičnosti vypadá korba lákavě, přepravujete-li často spoustu věcí, ovšem pokud toho vozíváte jen trochu, bude to chtít nějaký zádržný systém. Na drobnosti se dá použít padesátilitrová schránka za zadními sedačkami a nákup dávám za sedačky – což obecně v autě dělám nerad.

A třebaže plátěná roleta korby vypadá skvěle natažená i srolovaná a snadno se s ní manipuluje, dá se proříznout nožem, když se nějaký nenechavec bude v noci chtít podívat dovnitř, takže doporučuji spíš nějaký pevný kryt.

Závěr

Gladiator je v každém případě spíš auto pro fanouška nejpatriotičtější americké značky než konkurent, řekněme, Fordu Ranger na tvrdou práci. Já ale tím fanouškem jsem, takže se mi za jeho volantem opravdu líbí.

Foto: Milan Malíček, Právo

Jeep Gladiator Overland

A protože se do něj díky nášlapům skvěle nastupuje, s trochou snahy se vejde do garáží nákupních center a na kočárek je vzadu místa přehršel, můžete ho klidně považovat za svérázné rodinné auto.

Jeep Gladiator Overland 3,0 V6 CRD (JT)
Motor:2987 ccm, vidlicový vznětový šestiválec, turbodmychadlo
Max. výkon:194 kW (264 k) při 3600 ot./min
Max. točivý moment:600 Nm při 1400–2800 ot./min
Převodovka:osmistupňová automatická
0–100 km/h:8,6 s
Nejvyšší rychlost:177 km/h
Průměrná spotřeba (WLTP):9,5-9,8 l/100 km
Pohotovostní/nejvyšší hmotnost:2403/2925 kg
Délka × šířka × výška:5591 × 1894 × 1843 mm
Světlá výška/Brodivost:253/760 mm
Délka × šířka korby celková/mezi podběhy:1531 × 1442/1137 mm
Pohon kol:stálý pohon zadní nápravy, režim pohonu všech kol pro jízdu na asfaltu, přiřaditelný pevný pohon 4x4, redukční převod, samosvorný diferenciál zadní nápravy
Základní cena modelu:1 499 600 Kč (Gladiator Sport 3,0 V6 CRD)
Základní cena verze:1 688 600 Kč
Cena testovaného vozu:1 928 900 Kč

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám