Hlavní obsah

Test Audi S5 Cabriolet: O víkendu pobaví, v pondělí nezklame

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Audi u S5 Cabriolet rozvádí své téma rychlých, ale vlastně velmi uvolněných vozů i v kategorii sportovních kabrioletů. Ačkoli je v interiéru vidět, že není novinkou a cenou se rozhodně nepodbízí, jde o zábavný a zároveň všestranně použitelný stroj.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Audi S5 Cabriolet

Článek

Řada A5 od Audi dostala před dvěma lety facelift a na trhu už kroutí pátý rok. Jedná se tudíž o jeden z nejstarších modelů v portfoliu čtyř kruhů.

„Esková” Audi střední třídy po faceliftu v případě sedanu, kombi, kupé a čtyřdveřového kupé Sportback využívají vznětového motoru, což bylo nejen zpočátku vnímáno všelijak. Dnes navíc Audi naopak u SQ7 a SQ8 přešlo na zážehovou jednotku. Třeba „eska” vyšší střední třídy, tedy S6 a S7 Sportback, jsou ale také naftová, onu revoluci vlastně v roce 2019 odstartovala.

Jsou to rošády, které jsem ale ve spojeném testu S4 Avant a S7 Sportback nakonec hodnotil velmi pozitivně - k charakteru rychlých, nikoli zběsilých Audi s písmenem S v názvu diesel s hromadou točivého momentu a nízkou spotřebou vlastně náramně sedí.

Jenže potom je tu zážehová ovce střední třídy – kabriolet jako jediný má benzinový šestiválec, který jinak pro S4 a S5 ve všech karosářských verzích zůstává rezervován pro severoamerický trh. Z testovaného S5 Cabriolet to dělá ještě exkluzivnější zboží.

Nadčasový design

Už minulá generace představená v roce 2007 prezentovala dost možná to nejlepší z designu Audi. Když dodnes potkáte pěkně vybavený a zachovalý kus, jde o na pohled vyvážené kupé či kabriolet, na které je radost pohledět.

I když s otevřenou pusou zůstat stát nezůstanete, tyhle auta jsou skvělým příkladem střízlivé elegance a nestárnoucího designu. Nemají rozmáchlé křivky, šokující masku či světla, ale celkové proporce a čisté linie dávají této řadě potřebnou eleganci.

Druhá generace v tom pokračuje, po faceliftu navíc i s modernější grafikou svítilen a dalšími drobnostmi. Jakkoli bílý kabriolet není prototypem „chlapáckého” dopravního prostředku.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Audi S5 Cabriolet

Až mě překvapilo, kolik pozornosti po letech na trhu poutá. Verze S k tomu přidává ještě výhružné čtyři koncovky výfuku, odlišné nárazníky a kola, v našem případě příplatkové „dvacítky”.

Kde zub času ukousl výrazněji, je interiér. Současné generace vozů z Ingolstadtu se „skleněným” designem palubní desky je uvnitř zkrátka hezčí, střední třída včetně všech variant A4 a A5 už čeká na nástupce.

Je ale potřeba říci i B, C a tak dále. Zaprvé, zpracování je prvotřídní, materiály jsou skvěle spasovány, nic nevrže a máte zkrátka pocit opravdové bytelnosti.

Za další, po modernizaci se uvnitř objevuje nový aktuální infotainment, který již sice spoléhá na dotykové ovládání, ale je rychlý, velmi intuitivní a spolehlivý. Obrazovka sice trčí z palubní desky a nemá pod sebou druhou do party, ale aspoň je na ni skvěle vidět a ovládání ventilace je mechanické.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Audi S5 Cabriolet

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Audi S5 Cabriolet

Což se hodí i vzhledem k tomu, že lze jednoduše ovládat vyhřívání sedadel i krku a odvětrávání. Právě virtuální „šála”, kterou dovede vytvořit výdech za krky vpředu usazených, je na poměry moderních kabrioletů velmi účinná, přitom nikoli přehnaně hlučná.

Pochvalu si vůz zaslouží i za nabízený prostor, včetně zadních sedadel, která nejsou úplně nouzová a svezou se zde vcelku pohodlně i nepříliš urostlí dospělí. Je tu ještě o něco více místa než v nedávno testované novince a jediném přímém konkurentovi, BMW čtyřkové řady.

Potěší rovněž zavazadelník – když se při cestě na dovolenou spokojíte s tím, že střechu alespoň do ubytování necháte nahoře, je k dispozici skvělých 375 litrů.

Skvěle naladěno

Že má kabriolet jako jediný z příbuzných na evropském trhu zážehový motor, si lze vysvětlit několika způsoby a jeden z nich může být ryze technický. Třílitrové TDI s mild-hybridní technikou zvýšilo hmotnost kupé S5 o více než 200 kg ve srovnání s benzinovou verzí před faceliftem. Kvůli dodatečným výztuhám už tak S5 Cabriolet váží 1915 kg pohotovostní hmotnosti. Další zátěž, navíc na přídi, by už nemusela dopadnout nejlépe.

A potom tu je samozřejmě důvod ryze emocionální. I když moderní diesely mi už párkrát ukázaly, že ani v kabrioletu vůbec vadit nemusí, zážehový třílitr TFSI přeci jen dokáže chytnout za srdce mnohem více.

Není to vysokootáčková jednotka jako řadové šestiválce od BMW, tahle vidlicová jednotka ale hmatatelnou špičku výkonu nepostrádá a vlastně ani nevadí, že to nejlepší předvádí především ve středních otáčkách.

Příští Audi A4 dostane spalovací motory. Nejspíš naposledy

AutoMoto

Výkon 260 kW, 354 koní, je z mého pohledu tím pravým, co si ještě lze užít i na veřejné silnici bez toho, abyste museli jet jako smyslu zbavení. Audi navíc v mých očích zcela správně tento pohon považuje za opravdový vrchol pro kabriolet a ještě silnější variantu RS5 nechává jen pro kupé a čtyřdveřový Sportback.

Tohle auto má ten správný charakter „eskových” Audi – motor umí nabídnout více než působivou dynamiku a na dnešní poměry i hutný zvuk plný práskání, bublání a dalších efektů, ale zároveň jej lze i zcela utlumit. Osmistupňová samočinná převodovka zvládá reagovat rychle a skvěle předvídat, ale také držet motor v nejnižších otáčkách a chovat se velmi jemně.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Audi S5 Cabriolet

To samé platí i o pohonu všech kol a podvozku. Poctivé quattro je tu vybaveno sportovním zadním diferenciálem, který skvěle funguje v boji s nedotáčivostí. I přesto, že je motor tradičně posunutý před zadní nápravou, jde S5 v zatáčkách krásně „za nosem” a nechá se řídit plynem. Úplně hravou čtyřkolku nečekejte, ale i přes vrozené neutrální chování se lze i příjemně a kontrolovaně sklouznout. Jen řízení by mohlo mít ještě více citu.

Podvozek těží nejen z nákladné konstrukce pětiprvkových zavěšení, které nabízí prémiová platforma MLB s motory umístěnými podélně, ale také z precizního vyztužení karoserie bez střechy. Oproti předchůdci je aktuální generace o 40 procent tužší. A je to poznat, auto se téměř netřese a dává řidiči pocit jistoty.

Elektrický kabriolet je těžkou, ale lákavou disciplínou, zní z Mercedesu

AutoMoto

Navíc je tohle auto vážně komfortní. Což je vzhledem ke konstrukci, hmotnosti a popsaným schopnostem vozu ve vysokém tempu malý zázrak. Jestliže mě nedávno BMW 4 Cabrio překvapilo svým chováním na rozbité silnici, S5 rozhodně není pozadu. Zvládá rolety, vlny uprostřed zatáčky a další nástrahy českých silnic více než skvěle. Limitem je nízkoprofilové obutí a těžká 20palcová kola – opravdu velké díry už znamenají kopanec.

Čím tohle auto napříč kategoriemi kabrioletů opravdu podle mého názoru převyšuje všechny, je aerodynamika při stažené střeše. Je obrovský rozdíl, když použijete deflektor. Tehdy je v kabině konverzační klid i při rychlostech kolem 110 km/h a lze bez týrání cestovat i dálničními rychlostmi, což rozhodně není pravidlem. Samozřejmostí je i skvěle izolovaná látková střecha.

Závěr

Audi S5 Cabriolet je jedním z nejkomplexnějších aut bez střechy. Budoucnost těchto aut je nejistá, zato tento motor to zcela jistě relativně brzy zabalí.

Hořekovat proto nad tím, že nejde o úplnou novinku a na celkové architektuře interiéru už je to znát, se zdá být navíc. Platí, že verze S je bonbónkem, čtyřválcové varianty ze zmíněných vlastností mnoho neslevují.

A tak kdo má 1,4 a v extrému až 2,7 milionu na dynamický, zábavný a zároveň ve všední dny konejšivý a zcela použitelný kabriolet segmentu D, nechť neváhá. Na trhu zbyly dva výjimečně skvělé a tohle je zkrátka ten konzervativnější.

Audi S5 Cabriolet
Spalovací motor:2995 ccm, vidlicový zážehový šestiválec, turbo
Max. výkon260 kW (354 k)
Převodovka:osmistupňová samočinná
0-100 km/h:5,1 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba (WLTP):9 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1915 kg
Délka x šířka x výška:4697 × 1846 × 1365 mm
Základní objem zavazadelníku:375 l
Poháněná náprava:obě
Základní cena:1 436 900 Kč (A5 40 TFSI)
Cena testované výbavy:2 162 900 Kč
Cena testovaného vozu:2 756 300 Kč

Reklama

Související témata:

Související články

Test Audi RS e-tron GT: Budoucnost je tu

Tohle placaté čtyřdveřové kupé na elektřinu znamená v mnoha směrech velký krok vpřed. Nejen verze RS má až kosmické zrychlení, slušný dojezd, velmi rychlé...

Výběr článků

Načítám