Hořčík je nepostradatelným prvkem pro získávání energie a všechny reakce, které s přeměnami energie v těle souvisí: funkci svalů, přenos vzruchu, správné fungování nervové tkáně, tvorbu bílkovin nebo reakce důležité pro ochranu těla před toxickými projevy zevního prostředí.

Proto je tento minerál tolik důležitý od prvopočátku života, a tedy od prenatálního věku. Zvláště pro zdárný růst plodu a kostry dítěte. Ne náhodou je hořčík i bohatě obsažen v mateřském mléce – prvních pět dní je v něm až 42 mg/l hořčíku, postupně dochází ke snížení na 35 mg/l. I pro maminku je tedy velmi důležité přijímat potravou co nejvíce hořčíku.

Bohužel množství hořčíku, které přijímáme přirozenou cestou v potravě, se snižuje. Podíl na tom mají především nešetrné postupy při pěstování plodin (chemická hnojiva snižují schopnost rostlin přijímat hořčík z půdy) a průmyslové zpracování potravy.

Roli hraje také skladba našeho jídelníčku. V tom se totiž vyskytuje příliš mnoho potravin bohatých na cukr a tuk. Hořčík je díky tomu vázán ve střevech a nemůže se vstřebávat do krve. Navíc jíme málo syrového ovoce a zeleniny. Nepřítelem hořčíku je také alkohol, káva nebo například antikoncepce.

Denní příjem hořčíku by měl být 400–420 mg u mužů a těhotných nebo kojících žen. Ostatní ženy by pak měly přijímat okolo 300–320 mg hořčíku denně.

„V současném jídelníčku je přítomnost hořčíku na spodní hranici. Je zajímavé, že například v jablkách se dnes nachází o 50 % méně hořčíku než v 80. letech. Velké množství hořčíku se z potravin ztrácí technologickým zpracováním,“ vysvětluje odborník na výživu Prof. MUDr. Zdeněk Zadák.

Jak se nedostatek hořčíku projevuje  

Nízká hladina hořčíku v těle na sebe nejčastěji upozorňuje svalovými křečemi v nohách. Tento minerál totiž působí na svaly relaxačně. A pokud podáváme fyzické výkony, ať už při práci, či sportu, pak si musíme hladinu hořčíku hlídat. Kromě jiného je totiž potřebný i pro tvorbu energie a na to nesmíme nikdy zapomínat.

Nedostatek hořčíku se také projevuje nespavostí, únavou a zhoršenou funkcí centrálního nervového systému. Právě v mozku, který je metabolicky jedním z nejaktivnějších orgánů v těle, je koncentrace hořčíku velmi vysoká. Hořčík je nepostradatelný při přenosu nervových impulzů, jeho přísun pomáhá předcházet únavě, vyčerpání a stresu.

Vědci prokázali také souvislost mezi hladinou hořčíku v těle a civilizačními chorobami, jako jsou infarkt, mrtvice, obezita, cukrovka i rakovina. Tato onemocnění samozřejmě nezpůsobuje nedostatek hořčíku, ale může mít na jejich rozvoj značný vliv. Lidé trpící výše jmenovanými chorobami mají velmi často také nedostatek hořčíku v těle.

Řada mezinárodních studií například prokázala, že lidé trpící cukrovkou mají mnohem nižší hladinu hořčíku v těle a nedostatkem hořčíku doslova trpí až 38 % ze všech cukrovkářů. Hořčík je totiž jedním z nejdůležitějších prvků v metabolismu cukrů a inzulinu. Nedostatek hořčíku způsobuje těžší průběh cukrovky a diabetických komplikací, které se s ní pojí (např. diabetická nefropatie).

Nejlepší přírodní zdroje hořčíku 

Ve stravě je hořčík hojně zastoupen například v zelené listové zelenině, banánech, celozrnných výrobcích, luštěninách, oříšcích či v mořských rybách. Vyskytuje se ale také v tmavé čokoládě.

„Lépe než z potravy se však hořčík vstřebává z vody, kde je přítomen ve formě iontů, a má proto vyšší biodostupnost než hořčík v potravinách. Ideální jsou tedy minerální vody s vyšším obsahem hořčíku, ale s nízkým obsahem sodíku. Zejména při sportu, kdy tyto minerálky doplňují hořčík a zároveň svaly hydratují. Protože jsou svaly tvořeny vodou ze 70 %, je jejich hydratace při výkonu velmi důležitá," vysvětluje prof. Zadák.

Zajímavé je, že hořčík zmírňuje i následky prohýřené noci. Alkohol několikanásobně zvyšuje potřebu hořčíku a dalších minerálů v organismu. Proto je dobré při pití alkoholu i hydratovat tělo minerálkou.

Jak si stojí Češi
Každý třetí člověk v České republice trpí nedostatkem hořčíku.
Hraničním věkem pro výskyt nedostatku hořčíku v těle je 45 let, po překročení této věkové hranice se riziko deficitu hořčíku v těle zvyšuje.
Nedostatek hořčíku v organismu je dle výzkumu způsoben především nevhodnou a nevyváženou stravou bohatou na tuky a cukry a naopak chudou na vhodné zdroje hořčíku.