Hlavní obsah
Z občasného pití se může stát nebezpečný zlozvyk. Foto: Profimedia.cz

Kdy se z občasného popíjení alkoholu stává problém

Ačkoliv jsou uzavřené restaurace i bary, lidé s pitím nepřestali. Ba naopak. Karanténa a práce z domova přímo nahrávají k nestřídmému popíjení, které může přestat hraničit s doporučenou denní dávkou. Jak poznat, že vám občasné popíjení přerostlo přes hlavu?

Z občasného pití se může stát nebezpečný zlozvyk. Foto: Profimedia.cz
Kdy se z občasného popíjení alkoholu stává problém

Podle průzkumu Alcohol.org 1 z 5 respondentů uvedl, že se v souvislosti se současnou koronavirovou situací předzásobil alkoholem. Kromě toho 1 ze 3 uchazečů přiznal, že si dopřává více alkoholu než za běžné situace.

Tyto alarmující výsledky souvisejí se vzrůstajícím stresem ze současné situace, která se nás dotýká jak ekonomicky, tak emocionálně a není proto divu, že velká část z nás sahá po útěše v podobě svého oblíbeného alkoholického drinku. Kdy je na čase zvolnit?

Stop stav

Podle obecných směrnic je přiměřená dávka alkoholu jedna skelnička pro ženu a dvě skleničky pro muže denně. Jedná se ale pouze o obecné pokyny. Vždy je namístě poslouchat své tělo a vnímat to, jak na alkohol reaguje.

„Během hrozící pandemie a stresu z karantény se uchylujeme k nejrůznějším berličkám. Pro někoho to může být sport, pro jiného alkohol,“ říká doktorka Sari Eitchesová pro Huffington Post. Co může indikovat vážný problém?

1. Pijete, protože jste ve stresu

Obecně se považuje za problematické, když se příjem alkoholu zvyšuje během stresových situací, „dokonce i během pandemie Covid-19“, říká praktická sestra z psychiatrického oddělení Amanda Brownová.

„To znamená, že pijeme, abychom zvládli negativní emoce způsobené stresem,“ objasňuje.

2. Pijete, protože se nudíte

Další pátek strávený doma v pohodlí obýváku může být pro někoho nesnesitelný. Obzvláště v případě, že po ruce nemá sklenku či lahev něčeho dobrého.

Pokud se cítíte znuděně nebo neklidně, klinický psycholog Andrew Mendonsa doporučuje jít na procházku nebo zavolat svým příbuzným. V případě, že tato opatření nefungují a alkohol se vám zdá jako lepší program, pak máte nejspíše problém s pitím.

3. Pijete při práci

Přechod na práci z domova může být pro mnohé složitý. Manipulace s novými programy či nedostatečná produktivita mohou být důvodem ke stresu. Problém nastává, pokud se tyto obtížnosti snažíte řešit pomocí alkoholu.

„Při práci z domova byste se měli chovat jako při práci v kanceláři. To znamená žádná irská káva v dopoledních hodinách ani pivo k obědu,“ radí Mendonsa.

4. Necítíte se fyzicky dobře

Kocovina je dobrou připomínkou toho, že jste to s konzumací alkoholu přehnali. Takže pokud se pravidelně probouzíte s bolestí hlavy či žaludku, jste dehydratovaní či citliví na světlo, pak je to ukazatel toho, že to s popíjením přeháníte.

5. Zanedbáváte povinnosti

Koronavirová pandemie narušila řád mnoha domácnostem. Děti jsou doma a úkoly se stále kupí. Je proto pochopitelné, že chvíli trvá, než si na nové pořádky zvyknete. Problém ale nastává v případě, že se přistihnete, že za vaše nestíhání může alkohol či doprovodné stavy.

6. Chcete přestat pít, ale nemůžete

A konečně, pokud zjistíte, že pití alkoholu negativně ovlivňuje váš život, ale nedokážete se ho zbavit, pak je na čase vyhledat pomoc přátel, rodiny či odborníků.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Výběr článků