Hlavní obsah
Rostlinných mlék existuje několik druhů. Foto: Profimedia.cz

Veganství a vegetariánství hýbe světem. Stalo se i vaším novoročním předsevzetím omezení živočišných produktů? Poradíme vám, jak se orientovat v mléčných náhražkách a které druhy mají pozitivní vliv na naše zdraví. Dáte přednost kokosovému mléku, mandlovému, nebo dokonce hráškovému?

Rostlinných mlék existuje několik druhů. Foto: Profimedia.cz
Jak se vyznat v typech rostlinného mléka

Rostlinná mléka jsou čím dál tím více oblíbená a kromě toho, že už patří do standardního sortimentu obchodů, často se s nimi můžeme setkat i v kavárnách či restauracích.

Důvodem může být poměrně vysoké procento lidí, které trpí nesnášenlivostí laktózy, ale také vzrůstající trend veganství či omezování živočišných potravin. Jak se ale v mléčných alternativách vyznat a která rostlinná mléka jsou tělu nejprospěšnější?

Ovesné mléko

Pokud jde o výživu, registrovaný dietolog Taylor Wolfram pro Huffington Post uvedl, že ovesné mléko má nižší obsah tuku i bílkovin a naopak vyšší obsah uhlohydrátů než jiné mléčné alternativy.

Má také neutrální chuť a krémovou konzistenci, což z něj činí oblíbenou volbu v kavárnách. Celkově odborníci na výživu uvádějí, že ovesné mléko je dobrá volba, zejména u lidí, kteří se potýkají s alergií na sóju či oříšky.

„Z hlediska životního prostředí je ovesné mléko o 80 % méně náročné na získávání, než je tomu u kravského mléka. Vyznačuje se totiž nízkou spotřebou vody, oves není náročný na využívání půdy ani emise skleníkových plynů,“ říká Sujatha Bergenová, která působí v Radě pro ochranu přírodních zdrojů.

Mandlové mléko

Mandlové mléko má nízký obsah kalorií, tuků a bílkovin, jeho konzistence je mírně krémová a chuť je lehká a neutrální, takže je ideální volbou například do smoothies. Z hlediska výživy je mandlové mléko považováno za obecně prospěšné.

„Co se týče mandlového mléka, neregistrujeme žádné červené vlajky,“ říká Wolfram, ale zároveň upozorňuje, že by se mu měly vyhnout osoby, které trpí alergií na ořechy či mandle.

Sójové mléko

Sójové mléko obsahuje na porci šest až sedm gramů bílkovin, což je srovnatelná hodnota, jakou má mléko kravské. Navíc je obvykle méně průmyslově zpracované než ostatní alternativy.

„Stejně jako u ostatních rostlinných alternativ je důležité vyhledávat sójová mléka, která nejsou uměle doslazovaná,“ říká registrovaná dietoložka Amanda Baker Lemeinová.

Sójové mléko může být skvělou alternativou k živočišnému mléku. Je ale potřeba věnovat pozornost tomu, odkud pochází. Nadměrné pěstování sóji v Amazonii totiž například může za odlesňování a vyhánění domorodých obyvatel a drobných zemědělců.

Hrachové mléko

Nutričně je hrachové mléko prospěšné zejména tím, že je nízkokalorické a obsahuje vysoký počet bílkovin, díky čemuž je skvělou alternativou ke kravskému mléku. Obvykle navíc obsahuje přidaný olej, díky čemuž je bohaté na vitamin B12 a další vitaminy a materiály. Pozor si jen dejte na přidané cukry.

„Jakmile zvolíte mléko s příchutí nebo se sladidly, pak se nutriční hodnota mléka výrazně mění,“ říká dietoložka Jill Nussinowá.

Kokosové mléko  

Ačkoliv je kokosové mléko z ekologického hlediska poměrně nenáročné na získávání, jeho nutriční hodnoty ve srovnání s ostatními mléky až tak příznivé nejsou.

Obsahuje totiž velké množství nasycených tuků, o jejichž příznivosti na lidský organismus se mezi odborníky otevřeně diskutuje. Konzistence mléka je zpravidla krémová a je častou součástí asijské kuchyně.

Může se vám hodit na Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků