Hlavní obsah
Atmosféra strachu je to nejhorší, co můžete pro své zdraví udělat. Foto: Profimedia.cz

Jak se ubránit nebezpečným virům? Strachem svou imunitu spíše oslabíte

Letošní mírná zima přeje virům. V mnoha státech světa proběhla velmi silná epidemie klasické chřipky a k tomu se nyní přidalo i šíření koronaviru. Mnozí lidé mají z koronaviru strach a podléhají panice, ale tím si spíš ubližují. Tím nejlepším, co pro sebe mohou udělat je, dodržovat základní hygienu a posílit svou imunitu, kterou stres a strach spíše oslabuje.

Atmosféra strachu je to nejhorší, co můžete pro své zdraví udělat. Foto: Profimedia.cz
Jak se ubránit nebezpečným virům? Strachem svou imunitu spíše oslabíte

Kvalitu života a jeho délku určuje síla naší energie. Síla energie přitom souvisí s naší obranyschopností vůči vnějším patogenům.

„Naše životní síla určuje, zda se nakazíme nějakým virem, anebo nikoliv, a také to, jak tento virus ovlivní naše zdraví. To je důvod, proč v kontaktu s viry někdo onemocní a někdo jiný nikoliv. Žádný prvek náhody v tom nehraje roli. Jde vyloženě o naši imunitu, o naší sílu,” vysvětluje sociální psycholog a učitel shiatsu František Bartoš

Čím je životní síla větší, tím jsme více chránění. Je přirozené, že životní síla slábne s postupujícím věkem, a to je také důvod, proč jsou staří lidé obecně náchylnější k onemocněním a sama nemoc má pro ně mnohdy i závažnější následky.

Atmosféra strachu je tak to nejhorší, co můžete pro své zdraví udělat.

Kvalitu a sílu naší energie ovlivňuje především zděděná konstituce (DNA), ale i náš způsob života - konkrétně dýchání, stravování, odpočinek a naše myšlenky. „Právě způsob života je v našich rukách a zde máme k dispozici velký prostor, jak své zdraví posílit. Když jsme v psychickém klidu, myslíme pozitivně, náš dech je hluboký a dlouhý, stravujeme se pravidelně, v souladu s ročním obdobím, se svým věkem a zdravotním stavem, když dostatečně odpočíváme, pak máme silnou životní sílu a imunitu,” vysvětluje František Bartoš a dodává:

„Pokud žijeme ve strachu, dýcháme povrchně, špatně jíme, málo se hýbeme a dostatečně neodpočíváme, naše obranyschopnost bude velmi slabá a jednoduše pak onemocníme.”

Atmosféra strachu je tak to nejhorší, co můžete pro své zdraví udělat. A každý by si měl uvědomit, jak produkováním a živením strachu škodí v první řadě sobě, ale i ostatním.

Jak imunitu dále posílíte


1. Pořádný spánek

Během spánku dochází k regeneračním mechanismům celého organismu. Skutečně regenerující spánek dospělého člověka se přitom skládá z pěti spánkových cyklů. Ty mají délku kolem 80 až 110 minut. „V každém z cyklů dochází k přechodu mezi několika úrovněmi. Ty se skládají ze střídání lehkého spánku, hlubších fází a REM spánku - fáze velmi podobné jako při probuzení, kdy si člověk může uvědomovat sny.

Fyzické zdraví zajišťuje hluboký spánek, který se objevuje v prvních dvou cyklech. Další cykly si zjednodušeně lze představit jako ladění psychiky, pozornosti, paměti pro nastávající den. Pokud člověk chodí spát pravidelně, pak může spánek startovat ve stejnou dobu. Velké rozdíly v době usínání však vedou k desynchronizaci a z toho plynoucích následků,“ upozorňuje hypnoterapeut Libor Činka.

2. Pohyb na čerstvém vzduchu

Pobyt venku v přírodě podporuje prokrvení sliznic i dýchacích cest, čímž se zvyšuje jejich odolnost. Velmi pozitivní vliv má také sluníčko. Jak říkávaly naše babičky, kam nechodí slunce, tam chodí lékař. Vitamin D totiž stimuluje aktivitu bílých krvinek.

Samozřejmostí by pak měl být častý pohyb, který výrazně zvyšuje počet i aktivitu buněk zodpovědných za dobrou imunitu. Když se nehýbete, obranyschopnost klesá. Kdo je odolný vůči chladu a rychlým změnám počasí, je odolný i vůči nejrůznějším nemocem z nachlazení.

3. Otužování

V současné době je velmi trendy koupání se v ledové vodě. Na jedné straně stojí otužilci plavající v řekách, na druhé otužilci ponořující se do ledové vody, kde zprvu bez hnutí relaxují a zaměřují se na své dýchání. V obou případech se jedná spíše o extrém, který si mohou bez přípravy dopřát jen opravdu silní jedinci. Mnohem lepší je začít s otužováním při ranní sprše, kdy budete střídat teplou a studenou vodu, což se pozitivně odrazí na vašem krevním oběhu a připraví tak i tělo na změny teplot při přechodu z vytopených místností do vnějšího prostředí.

Podobně na tělo působí saunování - z těla se vyloučí mnohé škodlivé látky, které zatěžují imunitní systém a brání mu tak účinně bojovat proti mikrobům.

Důležité je i správné větrání a topení v místnosti. Ideální teplota v bytě se má pohybovat kolem 20 stupňů. Na spaní dokonce ještě o pár stupňů méně. Nesmí se zapomínat ani na zvlhčování vzduchu.

4. Zdravá výživa a přípravky podporující imunitu

Ve velkém měřítku ovlivňuje naši imunitu i to, co jíme. „Vyměňte obyčejné rohlíky za celozrnné pečivo, které má dostatek bílkovin i vlákniny, místo sušenky si dopřejte čerstvé ovoce, které obsahuje vitaminy, minerály i vlákninu, a místo slazených vod pijte čerstvou vodu či kvalitní čaj,“ doporučuje Ivan Hlavatý, ředitel České a Slovenské asociace pro speciální potraviny.

Imunitní systém nejlépe podpoříte dostatkem vitaminů C, E a vitaminy skupiny B. Z minerálů se zaměřte hlavně na selen a zinek. Selenu přijímá česká populace ve stravě často nedostatečné množství. Přitom je obsažen zejména v ořeších, kvalitních obilovinách a houbách, není tedy nijak nedostupný.

Zinek má antioxidační schopnosti a je obsažen například v ovesných vločkách, cizrně či v mase. „Dostatek antioxidačních látek získáte vyváženou stravou. Pokud si nejste jisti, zda vitaminů přijímáte dostatečné množství, sáhněte po doplňcích stravy,“ radí Hlavatý.

Doplňky stravy na posílení imunity a obraně proti virům

Foto: archív firem

Foto: 1. Energy Vironal - vytváří účinnou obrannou bariéru před viry. Posiluje právě ty orgánové systémy, které se s vnějšími patogeny setkávají jako první – dýchací systém, trávicí systém, 512 Kč; 2. Puressentiel Kapsle - bio essenciální oleje pro podporu přirozenné obranyschopnosti a lepší dýchání, Dr.Max 249 Kč; 3. Salus Alpenkraft - bylinný sirup obsahující výtažky a esence z mnoha prospěšných bylin působících blahodárně na organismus a zvláště pak na dýchací cesty, 319 Kč; 4. Terezia Hlíva ústřičná s REISHI Forte, Dr.Max 289 Kč; 5. Biopron 9 Premium - obsahuje jedinečnou a vyváženou kombinaci probiotických kultur a prebiotických fruktooligosacharidů (FOS) - která pomáhá s trávení a s posilováním imunitního systému, 299 Kč; 6. MaxiVita Vitamin C komplex + acerola + šípek + zinek, 69 Kč; 7. Medovicový smrkový med - ryze český med s vysokým obsahem složitějších cukrů a minerálů, Medokomerc 140 Kč  

Tip: Medová kaše poslední záchrany

Pokud svoji imunitu posilujete, ale i tak cítíte, že se o vás nemoc pokouší, vyrobte si medovou kaši podle receptu našich babiček, která vaši imunitu pořádně rozhýbe. Použijte pastovaný med, který je díky své husté konzistenci na kaši nejvhodnější, smíchejte s trochou skořice, citronovou šťávou a nasekanou cibulí na drobno nebo s rozmačkaným česnekem. Síla této směsi od vás bacily odežene naprosto spolehlivě.

Vitaminy a minerály
Vitamin C - dospělý člověk potřebuje 75 - 100 miligramů na den. Pokud je však tělo již napadeno infekcí, zvýší se potřeba až na desetinásobek. Dostatečný příjem vitaminu C také může výrazně zkrátit léčbu infekce, která už probíhá. Jako hlavní zdroj se uvádějí citrusy, což není úplně pravda. Zkuste kysané zelí, vynikající zdroj vitaminu C a K, draslíku, betakarotenu, vlákniny, thiaminu a kyseliny listové. Navíc není prakticky vůbec kalorické. Vřele se dá doporučit červená řepa, protože kromě vitaminů oplývá i hořčíkem, draslíkem a její červené barvivo je nosičem energie. Dobrým zdrojem vitaminu C jsou i papriky, brokolice, jahody,  brambory, rakytník či šípky. 
Vitamin B5 - přispívá k posílení imunity a má schopnost tlumit záněty. Ke zdrojům tohoto vitaminu patří kvasnice a pekařské droždí, kuřecí, telecí a rybí maso, ořechy a semena.
Vitamin A - najdeme v telecích játrech, másle, vaječném žloutku, rybách. Jeho úloha spočívá v obraně proti nachlazení či bronchitidám, zodpovídá také za zdraví oční sítnice.
Selen - podporuje enzymy, které jsou důležité k odbourávání škodlivých látek, například těžkých kovů. Spolu s vitaminem E působí detoxikačně a má protizánětlivé účinky. Přirozeným a sezónním zdrojem jsou houby, maso a ryby.
Železo - pomáhá fagocytům, jejichž úlohou v těle je poznat a zničit cizorodé látky. Nedostatek železa zvyšuje náchylnost na infekce. Větší množství železa najdeme v čočce, cizrně, beraních rozích, v bílých fazolích, mase, prosu, rybách a v celozrnných výrobcích.
Zinek - také přispívá k aktivaci fagocytů, čímž podporuje produkci protilátek. Potraviny bohaté na zinek jsou čočka, bílé fazole, maso a celozrnné výrobky.
Hořčík (magnesium) - pomáhá snižovat stres a únavu, čímž také posiluje obranyschopnost. Obsahuje ho banán, datle, artyčok, čočka, fazole, brokolice, špenát apod.
Měď - je důležitá pro správný průběh imunitních reakcí. Mezi potraviny bohaté na měď patří játra, kakao, ořechy, houby, vařená hovězí játra, slunečnicová semínka, mandle, vařená čočka, čokoláda, korýši a měkkýši.

Pozor na alkohol a cigarety! Snižují zásoby vitaminů A, C, E a B, ale také selenu. Kouříte-li, zvyšte denní dávku vitaminu C.

5. Přírodní antivirotika

Mezi nejlepší přírodní antivirotika jsou považovány beta-glukany, které se získávají nejčastěji z hlívy ústřičné, ovsa či kvasnic. Tyto látky v těle spouští imunitní reakci proti virům.

Jako přírodní antivirotika mohou působit i nejrůznější bylinné extrakty nebo směsi z bylinek jako je echinacea, bezinka, měsíček lékařský, třezalka, lékořice, oregano atd. či hub čagy sibiřské a reishi.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků