Hlavní obsah
Jak zvládnout vánoční přejídání. Foto: Profimedia.cz

Jak odlehčit tělu při vánočním hodování s pomocí ajurvédy

Blíží se Vánoce, svátky, kdy holdujeme dobrému jídlu a pití a užíváme si setkávání s rodinou a přáteli. Podle odborníků na tom není nic špatného a je nesmysl si období hojnosti jakkoliv vyčítat. Nicméně, nechcete-li, aby vám kvůli všem dobrůtkám bylo těžko, máme pro vás hned několik ajurvédských tipů.

Jak zvládnout vánoční přejídání. Foto: Profimedia.cz
Jak odlehčit tělu při vánočním hodování s pomocí ajurvédy

Chcete-li si užít vánočních svátků naplno bez toho, aby vám z neustálého přejídání bylo zle, pak se držte následujících rad.

1. Jak se během dne stravovat

Začnete ráno s teplou vodou a s několika kapkami citronu. Jakmile vodu vypijete, zkuste 10 minut vnímat jen svůj dech.

„Pozorujte každý nádech – kam se dech šíří, jak se vám dýchá nejlépe? A s výdechem si uvědomujte, jak to jde snadno a bez námahy. Když budete chtít, a vaše tělo bude souhlasit, vyrazíte na krátkou svižnou procházku nebo běh, u kterého budete dýchat nosem,“ vysvětluje fyzioterapeutka Klára Tuzarová z Namao.

Ke snídani si dejte ovesnou kaši se skořicí a povařenými jablky.

Dopoledne si přečtěte knihu nebo se zabavte s rodinou při společenské hře či sledováním pohádek. K tomu si uvařte čaj z koriandru, kmínu a fenyklu na podporu trávení.

Krátce před obědem si dejte plátek zázvoru s medem a kapkou citronu či limetky. Tento recept pomůže trávicímu ohni, aby planul dostatečně silně na strávení sváteční hostiny.

Oběd snězte s úctou k tomu, kdo jej vařil, obzvláště pokud jste to byli vy. K obědu si přitom můžete dopřát vše, na co máte chuť.

„Vaše tělo to v tomto čase vše z jídla plně využije a neuloží do tukových zásob,“ upozorňuje Klára Tuzarová.

Po obědě si dopřejte opět krátkou procházku, při níž dýchejte nosem. Pokud vám bude po jídle těžko, dejte si opět plátek zázvoru.

Odpoledne je ideální čas k vytváření něčeho kreativního.

„K večeři si dejte lehkou zeleninovou polévku. Poté si můžete dopřát horké mléko s medem či čaj ze skořice, kardamomu a zázvoru. Před spaním si zkuste chvíli uvědomovat své tělo,“ doporučuje fyzioterapeutka a nutriční poradkyně Adéla Ručková.

2. Co pít během celého dne

Během dne trávení pomáhá teplá voda. Převařte ji ideálně na ohni po dobu 5 minut a popíjejte po menších doušcích každých 30 min. Pokud chcete vylepšit její vliv na trávení, přidejte do ní špetku římského kmínu.

Můžete si také připravit speciální trávicí čaj. Do litru vody přimíchejte lžičku římského kmínu, semínek koriandru a fenyklu. Vařte 10 min na ohni. Nalijte do termosky a pijte šálek před každým jídlem.

Při hubnutí pak odborníci ze serveru Ajurvéda.cz také doporučují pít, kdykoliv pocítíte hlad – vypít sklenici teplé vody s jednou čajovou lžičkou včelího medu a několika kapkami limetkové šťávy. Tento nápoj podporuje odbourávání tuků a navíc pomůže zahnat pocit hladu.

3. Jaká koření přidávat do jídel

Ideální jsou koření pálivá, která také pomáhají trávicímu ohni a mají schopnost vypalovat toxiny, které z těžkých a mastných jídel mohou vznikat. Zkuste přidávat suchý zázvor, černý pepř, chilli, koriandr. Případně si můžete připravit směs koření zvanou trikatu – dlouhý pepř, sušený zázvor a černý pepř.

Do cukroví se hodí skořice, muškátový oříšek, kardamom, sušený i čerstvý zázvor, pepř. I tam pomohou k jeho lepšímu strávení.

4. Spánek během dne zpomaluje metabolismus

Pokud chcete, aby váš metabolismus během vánočních svátků pracoval během dne na maximum, pak se vyvarujte jakéhokoli spánku během dne, včetně kratičkého šlofíka po obědě.

„Spánek během dne zpomaluje trávení a metabolismus a zvyšuje množství dóši kapha v těle. Raději se tak věnujte nějaké aktivní činnosti,“ doporučují odborníci.

Několik tipů pro lepší trávení od Kláry Tuzarové z Namao
Největší jídlo dne je oběd. Trávicí oheň plane stejně jako slunce na obloze a má největší sílu v poledne. Jídlo snědené během 12-14 hodiny se neuloží a tělo jej celé využije pro výživu.
Soustřeďte se na to, co jíte, veďte pouze drobný rozhovor, hádky si nechte na čas po obědě či je vynechte úplně.
Ke snídani jezte pouze tolik, abyste pohodlně vydrželi do oběda. V čase oběda byste měli mít opravdový hlad a chuť na jídlo.
Pokud bojujete s chutěmi na sladké, dejte si kousek cukroví před jídlem, nikoliv po, jak je dobrým zvykem. Vyrovná se tak hladina cukru, která nebude po jídle tolik kolísat a chutě na sladké vás docela možná přejdou.
Pokud si dáte ke kávě cukroví, skutečně jej vychutnávejte, vnímejte, co jíte, zkuste rozpoznat ingredience, ze kterých je připraveno.
K večeři si dejte lehkou polévku, zeleninové nebo luštěninové jídlo pro odlehčení a snězte ji do 19 hodin.
Pokud máte po večeři stále na něco chuť, připravte si teplé mléko s medem a kardamomem či oblíbený bylinkový čaj.
Po každém jídle se vydejte na 20 minutovou procházku.
Pokud se přejíte, zkuste si lehnout na levý bok.
Omezte syrovou stravu. Ovoce jezte mezi jídly, nikoliv k nim.
Pokud možno nejezte zbytky, vytvářejí toxiny v těle.

Zapomeňte na povánoční detox

Oblíbený zvyk povánočního detoxu spjatý s novoročními předsevzetími ohledně hubnutí našemu tělu vůbec neprospívá. Ve skutečnosti tělo nadměrně vyčerpává.

„Leden totiž patří mezi nejnáročnější měsíce v roce, kdy tělo potřebuje výživnou stravu a teplo. Pokud ho začneme trápit hlady a místo výživných jídel sáhneme po studeném salátu, pak tělo zareaguje tak, že zaktivuje stresový metabolismus, což způsobí, že jakékoliv dodané jídlo se v těle z pudu sebezáchovy začne ukládat.

Možná kvůli rychlé změně zpočátku půjde pár kilo dolů, ale pak už hubnout nebudete – vaše tělo se bude vyčerpávat a v budoucnosti vás může překvapit nemoc neznámé příčiny. Její důvod může tkvít právě v syrové a lehké stravě před Vánocemi či po nich,“ varuje Tuzarová.

Očista je absolutně neslučitelná s hodováním během svátků také proto, že je důležité před samotnou detoxikací nejprve minimálně 2–3 týdny dodržovat odlehčený jídelníček, což většina lidí nečiní.

V podstatě jdou z extrému do extrému. Tělu se samozřejmě toto chování nelíbí a začne proti tomu bojovat.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Reklama

Výběr článků