Hlavní obsah
Oblíbený langoš je kalorickou bombou. Foto: Profimedia.cz

Jak nahradit kalorická jídla z koupališť zdravějšími variantami

Zdravě jíst se dá i tehdy, když trávíte celý den někde u vody, kde jsou k dispozici hlavně stánky s rychlým občerstvením. I když nejlepší variantou bude, když si přinesete své jídlo z domova, řešením mohou být i zdravější varianty oblíbených pochutin.

Oblíbený langoš je kalorickou bombou. Foto: Profimedia.cz
Jak nahradit kalorická jídla z koupališť zdravějšími variantami

Pokud chcete zůstat zdraví a štíhlí, předem si naplánujte, co budete jíst a jaké jídlo si zabalíte s sebou.

„Samozřejmě není nutné, abyste se drželi striktně zdravého způsobu stravování, ale pamatujte, že čím více odbočíte od svého klasického jídelníčku, tím těžší bude návrat do reality. Přebytek kalorií sice můžete částečně spálit vhodně zvoleným sportem, ale pokud budete baštit celé léto na koupališti smažené hranolky, vaší postavě to neprospěje. Burger běžné velikosti průměrná žena spálí za hodinu běhu nebo hodinu a půl kruhového tréninku,“ upozorňuje trenérka Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours.

Zkuste se tedy alespoň zaměřit na zdravější varianty jídel ze stánků. Většina stánků na koupalištích má například v nabídce hamburgry, což je potravina, po které se dá dokonce úspěšně hubnout. Jenže není hamburger jako hamburger.

„Hamburger připravený z kvalitního masa, celozrnné housky, s minimem dresinku a s dostatečným množstvím zeleniny představuje vcelku plnohodnotný pokrm. Stejně tak domácí hranolky,“ vysvětluje nutriční specialistka Monika Bartolomějová ze Světa zdraví.

Ve stánku na koupališti ovšem obvykle dostanete tu méně zdravou variantu – tučné maso, rychlé cukry z bílého pečiva, dresink (cca 970–1250 kJ). Chcete-li si hamburger ze stánku přesto dát, snězte pouze polovinu pečiva, vynechejte dresink a objednejte si porci salátu navíc. Dostatečně se napijte čisté vody.

V případě hranolků požádejte o to, aby vám je nesolili, a pokuste se vysát přebytečný tuk z oleje papírovým ubrouskem. Pokuste se nesníst celou porci, 100 g smažených hranolků obsahuje přibližně 1220 kJ.

Vynechte kečup a tatarku. Pokud si nedokážete hranolky bez soli a kečupu ani představit, vyměňte je za grilované maso s pečivem, najdete-li tento pokrm v nabídce.

Je lepší langoš, nebo smažený sýr?

Hlavním problémem jídel ze stánků na koupalištích je způsob jejich přípravy. Co se týká langoše, jde o skutečnou kalorickou bombu.

„Tučné, smažené kynuté těsto à la langoš, v lepším případě jen s česnekem, v horším případě s tatarkou a pořádnou dávkou sýra, obsahuje 500–1000 kalorií. Dietnější varianta této pochoutky neexistuje, snad jen omezení přísad, proto bych jej z jídelníčku zcela vypustila,“ radí Monika Bartolomějová.

Sýr je možné připravit i ve zdravější variantě, ale bez smažení, což vám ve stánku na koupališti neudělají.

„Cokoliv komerčně smaženého je kalorická bomba. Smažený sýr je vysoce kalorický. Obsahuje zhruba 1047 kcal. Kromě toho při smažení vznikají látky, které ve vysokých koncentracích poškozují nervový systém v těle,“ varuje Bartolomějová.

Kateřina Hollerová je o něco shovívavější. Podle ní je fajn se občas odreagovat, přestat v hlavě počítat kalorie, uvolnit se a prostě si jídlo vychutnat.

„Na množství smažených pokrmů si však dejte pozor. Lepší variantou je burger. A na čím dál více místech lze zakoupit i grilovaný hermelín. Samotný sýr je sice tučný, ale není tam navíc tuk ze smažení ve strouhance. Dejte si ho se zeleninou bez pečiva,“ doporučuje trenérka.

Nedokážete odolat zmrzlině? Zmenšete porce

Milovníky zmrzliny asi nepotěší informace, že polovina šálku zmrzliny může obsahovat až 380 kilokalorií a 22 g tuku. Některé druhy zmrzliny mohou mít dokonce až 720 kalorií a 28 g tuku. Podle nutriční specialistky se však zmrzlinové pochoutky nemusíte zcela vzdávat.

„Zmenšete porce nebo raději volte tvarohové zmrzliny, sorbety či ovocné dřeně, které mívají pod 150 kalorií na porci,“ radí Bartolomějová.

V tom nejlepším případě dejte přednost vychlazenému ovoci nebo zelenině. „Na koupalištích se začínají docela často objevovat jahody nebo kousky melounu,“ upozorňuje Hollerová.

Hodně pijte, spoléhejte se na čistou vodu

Neslazená voda je k dispozici snad všude a kromě toho, že po ní nepřiberete ani deko, dokáže i nejlépe zahnat žízeň. Vyhněte se slazeným nápojům. Nepodceňujte kalorie v nich obsažené.

„Sladké, perlivé nápoje, energetické nápoje, ovocné šťávy nebo pivo mohou mít i 150 kilokalorií. Pozor si dejte i na různé ovocné smoothies, mléčné koktejly a míchané studené kávy, které mohou obsahovat energie ještě mnohem více. Už pouhý půllitr těchto nápojů může obsahovat tolik energie jako vydatný oběd,“ upozorňuje odbornice.

Podle Kateřiny Hollerové tělu neuškodí ani jedno malé vychlazené pivo. Varuje však před tím, aby se vám pití alkoholu nezvrhlo.

„Ke zchlazení organismu je nejlepším drinkem čistá voda a několik temp v bazénu. Výborná je i čistá voda se šťávou z citronu. Pokud máte rádi sladké pití, můžete přidat trochu medu. Voda s citronem je osvěžující a chutná lépe než přeslazené limonády,“ uzavírá téma trenérka.

Může se vám hodit na Zboží.cz:
yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků